Fogyasztóvédelmi tájékoztató füzetsorozatot ad ki a jegybank
4 perc olvasásPénzügyi Navigátor Füzetek néven tájékoztató füzetsorozatot ad ki az MNB a fogyasztók pénzügyi tudatosságának erősítése érdekében. A program keretében összesen 40 – szerte az országban elérhető – füzet jelenik meg, amelyből már idén 20 kiadását tervezi a jegybank. A füzetek témái a fogyasztókat érintő legfontosabb pénzügyi kérdéseket ölelik fel, közérthető kérdések és válaszok formájában.
Pénzügyi Navigátor Füzetek néven tájékoztató füzetsorozatot ad ki az MNB a fogyasztók pénzügyi tudatosságának erősítése érdekében. A program keretében összesen 40 – szerte az országban elérhető – füzet jelenik meg, amelyből már idén 20 kiadását tervezi a jegybank. A füzetek témái a fogyasztókat érintő legfontosabb pénzügyi kérdéseket ölelik fel, közérthető kérdések és válaszok formájában.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának új, egységes arculatú füzetsorozata önálló kiadványokból épül fel, de egyes részeinek témái összefügghetnek. Az adott tájékoztató füzet felhívja a fogyasztók figyelmét arra is, hogy mely más kiadványban olvashatnak részletesebben rokon témákról (például az pénzügyi panasztételi lehetőségeket bemutató Navigátor Füzet röviden bemutatja a Pénzügyi Békéltető Testületet is, ám kiemeli, hogy a pénzügyi békéltetésről önálló füzet révén is tájékozódhatnak a fogyasztók).
A megértést segítik a füzetek sorszámozása, a felsorolásszerű tagolás, valamint az ellenőrző listák, amelyeken a fogyasztó akár ki is pipálhatja, hogy egy adott pénzügyi teendő kapcsán mindent megtett-e a biztonság és a hatékonyság érdekében. A Navigátor Füzetek kiemelt részei a „Ne feledje!" rovatok, amelyekben a kulcsinformációkat foglalta össze – nem apró betűkkel – az MNB.
A kiadványok témaköreinek és tartalmának kialakítása során a közérhetőség, teljes körű fogyasztói tájékoztatás érdekében az MNB együttműködött a civil szervezetekkel, illetve a szakmai érdekképviseletekkel (Magyar Bankszövetség, Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetsége, Magyar Biztosítók Szövetsége, Független Biztosítási Alkuszok Szövetsége) is.
Az első öt Navigátor Füzet összesen 988 ezer példányban jelent meg. Az MNB a füzeteket 166 intézmény (bankok, biztosítók, takarékszövetkezetek) segítségével terjesztette, így a kiadványok már több mint 3700 pénzügyi intézményi fiók ügyfélterében érhetőek el. A novemberben elkészülő füzetek mintegy 700 ezer példányban jelennek meg, példányszámuk, illetve terjesztésük az adott kiadvány tartalmához igazodik.
A füzetek mindegyike megtalálható a megyeszékhelyeken működő Kormányablakokban (elérhetőségeik: http://felugyelet.mnb.hu/fogyasztoknak/kormanyablakok), a jegybank által támogatott, az ország 11 megyeszékhelyén elérhető Pénzügyi Tanácsadó Irodák fiókjaiban, az MNB ügyfélszolgálatán, illetve a Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Civil Hálóban résztvevő fogyasztóvédelmi szervezeteknél is. A Pénzügyi Navigátor Füzetek elektronikusan a jegybank felügyeleti honlapján is megtekinthetők, letölthetők: http://felugyelet.mnb.hu/fogyasztoknak/bal_menu/fogyved_kiadvanyok.
Az MNB kiemelt célja, hogy a lakosság pénzügyi tudatossági szintje emelkedjen, a pénzügyi kultúra javuló tendenciát mutasson. A Pénzügyi Navigátor Füzetek a fogyasztók a döntéseinek átgondolásában, az előzetes tájékozódásban, s szükség esetén közérthető tájékoztatás igénylésében nyújtanak támogatást.
A Pénzügyi Navigátor Füzetek 2014. októberi és novemberi témái:
1. Mit tegyünk, ha pénzügyi panaszunk van?
2. Tájékoztató az eladósodás veszélyeiről
3. Mit tegyünk fizetési nehézségek esetén?
4. Pénzügyi Békéltető Testület
5. Mit tegyünk hitelszerződés felmondásának elkerülése érdekében?
6. Mit tegyünk a hitelszerződés felmondásakor? (előkészületben)
7. Amit az ingyenes készpénzfelvételről tudni kell (előkészületben)
8. Gépjárműve biztosításáról (előkészületben)
9. Mielőtt befektetne (előkészületben)
10. Tudnivalók az elszámolási törvényről (előkészületben, csak elektronikus formátumban)