Beindult az ünnep előtti tumultus — Parkolóházi baleset: sokba kerülhet az üzemeltetőnek
4 perc olvasás
A hosszú üzemidejű és karbantartás-igényes helyeken – tipikusan ilyenek a mélygarázsok, parkolóházak – az indokolatlan spórolás, az elégtelen fénymennyiség a parkoló autókban, a vendégek testi épségében illetve egy bevásárlóközpont, irodaház vagy szálloda jó hírében is kárt okozhat. Kérdés persze, kit terhel a felelősség, ha kevés a fény? Többek között erre is kíváncsi volt az OGH hírügynökség.
A hosszú üzemidejű és karbantartás-igényes helyeken – tipikusan ilyenek a mélygarázsok, parkolóházak – az indokolatlan spórolás, az elégtelen fénymennyiség a parkoló autókban, a vendégek testi épségében illetve egy bevásárlóközpont, irodaház vagy szálloda jó hírében is kárt okozhat. Kérdés persze, kit terhel a felelősség, ha kevés a fény? Többek között erre is kíváncsi volt az OGH hírügynökség.
Jellemzően két éven belüli megtérülési idővel kalkulálhatnak azok az üzemeltetők, akik hosszú üzemidejű, karbantartás-igényes helyeken – ide tartoznak az irodaházak, plázák hotelek garázsai, parkolóházai – tervezik a ledes-technológiára való váltást – mondja Nagy Zsolt, aki magyar kkv ügyvezetőjeként egy immár nemzetközi piacra is bevezetett, ötéves világítástechnikai szabadalmat menedzsel.
Az ügyvezető az OGH hírügynökségnek elmondta, nemcsak Magyarországon kell ádáz árversenyt folytatni a távol-keleti termékekkel, hanem Nyugat-Európában is, de arra is rávilágított, hogy az árverseny illetve az indokolatlan spórolás sokféleképpen bosszulhatja meg magát.
Ha rákattint, megtekintheti a témában készült interjút
„Tanúi voltunk többek között Németországban is baleseteknek, miután egy parkolót átalakítottak távol-keleti – amúgy igen kedvező árú, ígéretes – berendezésekkel, amelyek azonban nem voltak képesek már rövid távon sem a megfelelő színhőmérsékletet és fénymennyiséget teljesíteni. A parkolóházban történt balesetek kapcsán úgy tapasztaltuk, hogy az ügyvédek igen felkészültek: a helyszínen megvilágítási méréseket hajtottak végre, amelynek során megállapításra került, hogy a kérdéses helyeken a szabvány előírásai nem teljesültek. Így igen komoly kártérítéseket kellett fizetniük a parkolót üzemeltető cégeknek, akik nem biztosították a megfelelő körülményeket" – összegzi tapasztalatait Nagy Zsolt, a Hungaro Lux Light ügyvezetője.
Magyarországon is számos pláza, irodaház illetve hotel rendelkezik nagy forgalmú parkolóval, mélygarázzsal. A Hungaro Lux Light szakemberei már számos világítástechnikai előtanulmányt készítettek, és felhívták a figyelmet arra, hogy több helyen – jelen állapot szerint – kétséges a szabványoknak való megfelelés. Felmérték egyben azt is, hogy a rekonstrukció milyen költségekkel és milyen megtérülési idővel járna. Itthon még sokkal inkább azt tapasztalták, hogy a kedvezőbb árúnak tűnő távol-keleti termékeket preferálták az üzemeltetők, de a megvilágítás színvonala a legritkább esetben volt megfelelő (volt ahol a beszerelt világítótestek fele fél év után már nem is működött).
„Természetesen név nélkül tudunk olyan budapesti parkolóházat is említeni, ahol történt már súlyos baleset, és ez több tízmillió forintjába került az üzletháznak. A megfelelő világítás ugyanakkor nem feltétlenül kíván ledes fejlesztést. Lehetne akár T5-ös, hagyományos fénycsöveket is alkalmazni, ha a régi, elöregedett T8-asokat akarjuk kicserélni. De semmiképpen sem szabad abba a csapdába beleesni, hogy a hagyományos fényforrások árához közelítő ledes terméket választanak az üzemeltetők, mert az egyrészről nem a kívánt műszaki tartalmat fogja képviselni, másrészt a parkoló autókban, a vásárlók testi épségében, illetve az üzletház jó hírében okozhat kárt az elégtelen fénymennyiség" – hívja fel a figyelmet a hibás üzleti szemlélet veszélyeire a világítástechnikai szakember.