Az európai szigetelőanyag-piac meghatározó szolgáltatójává bővülne 2020-ra a Masterplast
6 perc olvasásMeghatározta új üzleti stratégiáját a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Masterplast Nyrt., melynek alapján a tavaly több mint 24 milliárd forintos árbevételt elérő vállalat 2020-ra az európai szigetelőanyag-piac meghatározó szolgáltatójává bővülne. Ezt a célkitűzést támogatja a jövőre induló szabadkai üvegszövetgyártó-egység, melyet további fejlesztések követhetnek. A Masterplast stabilan nyereséges működés esetén a későbbiekben az osztalékfizetés lehetőségét is kilátásba helyezi.
Meghatározta új üzleti stratégiáját a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Masterplast Nyrt., melynek alapján a tavaly több mint 24 milliárd forintos árbevételt elérő vállalat 2020-ra az európai szigetelőanyag-piac meghatározó szolgáltatójává bővülne. Ezt a célkitűzést támogatja a jövőre induló szabadkai üvegszövetgyártó-egység, melyet további fejlesztések követhetnek. A Masterplast stabilan nyereséges működés esetén a későbbiekben az osztalékfizetés lehetőségét is kilátásba helyezi.
A Masterplast Nyrt. az elmúlt években a kedvezőtlen gazdálkodási környezet ellenére tovább erősítette pozícióját a magyar és a kelet-közép-európai építőipari piacon, melynek eredményeképpen jelentősen növelte nyereségét az év első 9 hónapjában. A javuló eredmények hátterében többek között az átalakított kereskedelempolitika áll. Ennek keretében a Masterplast az árbevétel növelése helyett az eredménytermelésre, a magasabb nyereségtartalmú termékek értékesítésére helyezte a hangsúlyt. A Masterplast vezetése emellett meghatározta 2020-ig terjedő stratégiáját, melynek fő célja, hogy az egyre jobban szerteágazó vevői igényekhez igazítsa termék- és szolgáltatási portfolióját, és az európai szigetelőanyag-piac meghatározó szolgáltatójává váljon.
A Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) jegyzett vállalatcsoport új stratégiája a fókuszt a szigetelőrendszereken belül az üvegszövetre és tetőfóliára helyezi, megtartva ugyanakkor a társaság jelenlegi termékpalettáját is. Az üvegszövet azért kiemelten fontos a Masterplast számára, mert ennek a piacán rendelkezik a vállalat a legtöbb tapasztalattal, valamint szállítása gazdaságos, így megalapozhatja az exportpiacokon tervezett árbevétel-növekedést. A termék stratégiai kiemelését szolgálja a csoport szabadkai gyáregységében 400 ezer eurós beruházással megvalósuló, évente 8 millió négyzetméter üvegszövet előállítására alkalmas új gyártósor is. A Masterplast saját gyártású és fejlesztésű termékek értékesítése mellett olyan szolgáltatásokat is nyújt, melyek lehetővé teszik, hogy a partnerek a szigetelési megoldások területén teljes körű megoldásszállítóként kezeljék, amely vevőközpontú értékesítéssel, rugalmas logisztikai megoldásokkal és magas szintű minőségmenedzsmenttel áll a piaci szereplők rendelkezésére.
A Masterplast fő piacai továbbra is Magyarország, Horvátország, Románia, Szerbia és Szlovákia maradnak, melyeken az építőanyag-piac bővülésén túlmutató növekedést tervez. A bolgár, lengyel, macedón, orosz és ukrán piacokon a vállalat tovább kívánja növelni partnerei számát, és a saját márkanevű termékek forgalmazásán kívül erősíteni kívánja jelenlétét más forgalmazók számára gyártott termékek piacán is. Az ukrán piacon a jelenleg még bizonytalan jövőjű krízis jelent kockázatot, így a társaság ottani gyáregységét továbbra sem tervezi elindítani és az ezzel kapcsolatos befektetéseit átértékeli év végi jelentésében. A vállalat a legnagyobb árbevétel-növekedést Nyugat- és Dél-Európában, Észak-Afrikában, Észak-Amerikában és a Balti országokban várja, elsősorban a stratégiailag kiemelt termékek, így például az üvegszövet körében.
A BÉT-en jegyzett Masterplast üzleti stratégiájával párhuzamosan meghatározta tőkepiaci stratégiájának főbb irányait is. A vállalat középtávú célja, hogy részvényei a tőzsde Prémium kategóriájába kerüljenek. Tibor Dávid, a vállalat elnök-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy megfelelő mértékű nyereség elérése esetén a későbbiekben osztalékfizetést is elképzelhetőnek tart, amennyiben a társaság nem talál a stratégiai céljainak megfelelő beruházási vagy akvizíciós célpontot. Tibor Dávid hozzátette, hogy a vállalat menedzsmentje az idei első kilenc hónap teljesítménye alapján egy jó utolsó negyedéves teljesítménnyel megvalósíthatónak tartja a korábban megfogalmazott idei eredménycélját (6%-os EBITDA), míg 2016-ban 8 százalékos EBITDA elérését tűzte ki célul.
A Masterplast hazai árbevétele 20 százalékkal bővült az idei harmadik negyedévben. Miközben az ukrán piacon a krízishelyzet mérséklődésével némileg javult a környezet, a balkáni régióban természeti csapások (árvizek) nehezítették a működést. Az export piacokon 6 százalékkal magasabb forgalmat ért el a Masterplast: jól teljesített a szerb (+12%) piac, miközben több, nagy értékű egyedi gyártási és csomagolóanyag értékesítésnek köszönhetően a szlovák árbevétel is jelentősen bővült. Csökkent ugyanakkor a forgalom a román (-29%), a horvát (-12%) és a lengyel (-21%) piacon. A Masterplast az idei év harmadik negyedévében 1 százalékkal, 26 millió euróra (~8 milliárd forint) növelte árbevételét, miközben adózott eredménye 51 százalékkal, 1,6 millió euróra (~493 millió forint) bővült. Összességében a Masterplast Csoport a tavalyi (egyszeri tétellel csökkentett) 702 ezer euróról 1,9 millió euróra (~584 millió forint) növelte adózott eredményét az idei év első kilenc hónapjában a 4 százalékkal csökkenő árbevétel ellenére. Mindezek eredményeképpen a társaság EBITDA-ja a harmadik negyedévében 2,6 millió euró volt a tavalyi 2,2 millió euróval szemben, ami mintegy 15 százalékos eredményjavulást jelent.
A Masterplast Nyrt. gazdálkodási adatai*
|
2013. III. negyedév |
2014. III. negyedév |
Változás |
2013. I-III. negyedév |
2013. I-III. negyedév |
2014. I-III. negyedév |
Változás** |
egyszeri tétellel csökkentett |
|||||||
Értékesítés árbevétele |
25 911 |
26 045 |
+1% |
64 562 |
64 562 |
61 952 |
-4% |
Adózott eredmény |
1 055 |
1 597 |
+51% |
1 762 |
702 |
1 891 |
+169% |
EBITDA |
2 240 |
2 569 |
+15% |
3 844 |
2 784 |
4 321 |
+55% |
EBITDA hányad |
8,6% |
9,9% |
|
6% |
4,3% |
7% |
|
* adatok ezer euróban; ** az egyszeri tétellel csökkentett bázisadatokhoz képest
Az 1997-ben alapított Masterplast csoport a közép-kelet-európai régió egyik vezető építőanyag gyártó és forgalmazó vállalata. A cégcsoport 12 országban rendelkezik saját tulajdonú leányvállalattal. A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalat 2013-as árbevétele 81,3 millió euró volt.
http://www.masterplast.hu/cegunkrol_hu