„Jövőre évtizedes mélypontot érhet el a munkanélküliség”
A Századvég Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb „Makrogazdasági monitor és konjunktúraelemzés" kiadványa 2014-ben uniós viszonylatban is kiemelkedő gazdasági növekedést vár Magyarországon.
A Századvég Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb „Makrogazdasági monitor és konjunktúraelemzés" kiadványa 2014-ben uniós viszonylatban is kiemelkedő gazdasági növekedést vár Magyarországon.
A gazdaság szerkezete a termelési oldalon 2014 harmadik negyedévében is kiegyensúlyozott maradt, olyannyira, hogy a legfőbb nemzetgazdasági ágak közel azonos mértékben járultak hozzá az éves gazdaságnövekedés üteméhez. A hozzáadott érték szinte az összes nemzetgazdasági ágban bővült, bár a lendületvesztés általános jelenség volt. Ez alól kivételt a mezőgazdaság képez, ahol a kedvezőtlen árfolyamatok és az orosz embargó ellenére is erősödött a növekedés. A legfőbb hajtóerőt az elmúlt negyedévben is az ipari termelés, ezen belül is a járműgyártás kivitel teljesítménye biztosította. A felhasználói oldalon folytatódott a növekedési szerkezet átalakulása: a növekedést kizárólag a belső felhasználás vezérelte. A nettó export változása önmagában 1,7 százalékponttal visszafogta a gazdasági teljesítményt, ami elsősorban külső vagy egyedi sokkok következménye (pl.: mérséklődő külső kereslet, gáztározók feltöltése). A dinamikus gazdasági növekedést a beruházás húzta, amit leginkább az uniós forrásokból megvalósuló infrastrukturális fejlesztések mozgattak. A foglalkoztatás és a reálbérek folytatódó növekedése ugyanakkor nem öltött testet a fogyasztási kedv további emelkedésében: a háztatások fogyasztási kiadásának növekedési üteme lassult az előző negyedévhez képest. A belföldi felhasználás együttesen 4,9 százalékponttal járult hozzá a gazdaság növekedéséhez.
Előre tekintve, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. várakozása szerint a gazdasági növekedés 2014-2015-ben egyaránt lendületes lesz, melynek elsődleges forrását a belső felhasználás további emelkedése adja. Jövőre ugyanakkor a növekedés szerkezete visszaállhat a korábban tapasztalt kiegyensúlyozott pályára. Az elemzők szerint jövőre az export újból meghaladja az import növekedési rátáját, vagyis a nettó export alakulása ismét pozitívan járulhat hozzá a gazdaság teljesítményéhez. Az idei utolsó negyedév vélhetően nem tartogat meglepetést, így a növekedés legfőbb hajtóereje az év egészében a beruházás marad. Jövőre ugyanakkor a fellendülő fogyasztás már a bruttó állóeszköz-felhalmozáshoz hasonlóan, jelentős mértékben segítheti a GDP-bővülést. A Növekedési Hitelprogram második szakasza iránt élénkült a kereslet, így az MNB 2015 végéig meghosszabbította a szerződéskötés határidejét, ami kedvezően hat a növekedési kilátásokra. A forrásbevonási lehetőség bővítése további lendületet ad a versenyszféra beruházásainak, mindemellett a folytatódó állami nagyberuházások gazdaságélénkítő szerepe is fennmarad jövőre. A fogyasztásnövekedést jövőre a rendelkezésre álló jövedelem jelentős mértékű emelkedése biztosítja. Ennek egyik forrását a gazdaságpolitikai intézkedések jelentik. A bankok elszámoltatása, az árfolyamkockázat megszüntetése (devizahitelek kivezetése), az aktívabb kormányzati foglalkoztatáspolitika, a bérrendezések mind növelik a lakosság elkölthető jövedelmét. A foglalkoztatás növekedésének forrása a közfoglalkoztatottak számának bővítése mellett a versenyszféra mérsékelten emelkedő munkakereslete. A munkanélküliségi ráta 2015 egészében, tehát éves átlagban 7,1 százalékra, évtizedes mélypontjára süllyedhet. Szintén a fogyasztási hajlandóság emelkedését segíti a tartósan alacsony kamat- és inflációs környezet. A magyar gazdaság kibocsátása a teljes előrejelzési horizonton elmarad a potenciálistól, a ciklikus pozíció javulása mellett a kibocsátási rés 2015 után záródhat. Mindezen hatások eredőjeként a Századvég Gazdaságkutató Zrt. megítélése szerint a GDP-növekedés 2014-ben elérheti a 3,4 százalékot, míg jövőre a 2,6 százalékot.
A főbb makrogazdasági változók várható alakulása:
|
2013 |
2014 |
2015 |
Bruttó hazai termék (volumenindex)* |
1,5 |
3,4 |
2,6 |
A háztartások fogyasztási kiadása (volumenindex)* |
0,1 |
1,6 |
2,7 |
Bruttó állóeszköz-felhalmozás (volumenindex)* |
5,2 |
15,6 |
7,0 |
Kivitel (nemzeti számlák alapján, volumenindex)* |
5,9 |
7,9 |
6,4 |
Behozatal (nemzeti számlák alapján, volumenindex)* |
5,9 |
9,7 |
6,1 |
A külkereskedelmi áruforgalom egyenlege (milliárd euró) |
6,6 |
6,4 |
7,0 |
Éves fogyasztóiár-index (%)* |
1,7 |
-0,2 |
1,6 |
A jegybanki alapkamat az év végén (%) |
3,00 |
2,10 |
2,20 |
10,2 |
7,5 |
7,1 |
|
A bruttó átlagkereset éves változása (%)* |
3,4 |
2,5 |
3,5 |
A folyó fizetési mérleg egyenlege a GDP százalékában |
4,1 |
4,3 |
5,0 |
Külső finanszírozási képesség a GDP százalékában |
7,8 |
8,3 |
8,2 |
Az államháztartás ESA95-egyenlege a GDP százalékában |
-2,4 |
-2,8 |
-2,3 |
GDP-alapon számított külső kereslet (volumenindex)* |
0,9 |
1,5 |
1,8 |
Megjegyzés: ESA2010 módszertan szerinti adatok. * Szezonálisan kiigazított adatokból számítva.
Forrás: MNB, KSH, Századvég-számítás
Az éves infláció idén és 2015-ben is a jegybanki célszint és a maginfláció alatt marad. A tartósan nyomott inflációs környezet számos tényező együttes hatását tükrözi: a gazdaság ciklikus pozíciója negatív, mérsékeltek az inflációs várakozások, alacsony a külső infláció és begyűrűzik a negatív olajár-sokk. A kibocsátási rés szűkülésével csökkenő dezinflációs hatás, továbbá a korábbi költségsokkok bázisba kerülése 2015-ben az infláció mérsékelt emelkedését implikálja. A globálisan is nyomott inflációs környezet és laza monetáris politika, valamint a magyar gazdaság ciklikus pozíciója a hazai monetáris feltételek lazításának irányába mutatnak. Az elemzők a jövő év elején látnak lehetőséget az irányadó ráta átmeneti csökkentésére.
A gazdasági növekedés pályája érdemben nem veszélyezteti Magyarország külső finanszírozási képességét. A tőkemérleg egyenlegének enyhe romlását a javuló reálgazdasági aktívum ellensúlyozza, így a külső finanszírozási képesség tartósan magas maradhat. A Századvég Gazdaságkutató Zrt. becslése szerint a költségvetés idei, valamint 2015. évi hiánya egyaránt némileg kedvezőbb lehet a kormányzati előirányzatnál.