A svájci-ír gyökerű ARYZTA AG tulajdonába került a magyar Fornetti.
6 perc olvasás
2015. augusztus 5.-én a svájci-ír gyökerű ARYZTA AG tulajdonába került a magyar Fornetti. A világ harmadik legnagyobb fagyasztott pékáru forgalmazójának célja, hogy az ismert és elismert Fornetti márkát európai szintre emelje. A Fornetti alapítója, a hazai pékáru piacot jól ismerő Palásti József a jövőben tanácsadóként és márkanagykövetként segíti a vállalatot.
2015. augusztus 5.-én a svájci-ír gyökerű ARYZTA AG tulajdonába került a magyar Fornetti. A világ harmadik legnagyobb fagyasztott pékáru forgalmazójának célja, hogy az ismert és elismert Fornetti márkát európai szintre emelje. A Fornetti alapítója, a hazai pékáru piacot jól ismerő Palásti József a jövőben tanácsadóként és márkanagykövetként segíti a vállalatot.
Az ügylet okairól és döntéséről a Fornettit alapító és elmúlt 18 évben építő Palásti József elmondta: „A jelenlegi struktúrában a Fornetti elérte növekedése határait. Ahhoz, hogy a következő szintet megléphessük, és a nemzetközi mezőnyben is jelentős szerepet tölthessen be a Fornetti, elengedhetetlen a jelentős tapasztalatokkal és stabil financiális háttérrel rendelkező szakmai partner bevonása." Palásti József a jövőben külső stratégiai tanácsadóként és márkanagykövetként támogatja az új tulajdonost a Fornetti továbbfejlesztésében.
„A Fornetti egy igazi magyar sikertörténet. A célunk, hogy az eredményes magyar menedzsmenttel együttműködve, ezt a sikertörténetet európai mértékűvé növeljük. Az ARYZTA az elmúlt 6 hónapban már bekapcsolódott a vállalat működtetésébe. A Fornetti márkát érintő céljaink elérése érdekében Palásti úr közreműködésével egy hosszú távú üzleti-fejlesztési terven dolgozunk. A jelenlegi működés támogatására pedig az elkövetkezendő 6 hónap során mintegy 1 millió eurót tervezünk beruházni a vállalatba miközben a dolgozók létszámát is jelentősen növeljük" – hangsúlyozta Sebastian Gooding a Fornetti új ügyvezető igazgatója. Kiemelte: az új tulajdonos célja régiós piacvezető, és európai szinten is elismert márkává bővíteni a Fornettit.
A Fornetti Magyarországon közvetlenül 800 embernek biztosít megélhetést, külföldi leányvállalatinál pedig tovább 500 főt foglalkoztat. A vállalat tavalyi árbevétele megközelítette a 20 milliárd forintot, miközben közel 32 ezer tonna pékárut értékesített, aminek több mint a fele a nagy áruházláncokon keresztül és a kiskereskedelmi üzletekben jutott el a fogyasztókhoz. A Fornetti sikeresen működtet egy 1000 partnerből álló franchise hálózatot.
A több tőzsdén is jegyzett Aryzta AG a világ harmadik legnagyobb fagyasztott pékárut forgalmazó vállalata; négy kontinensen üzemeltet pékségeket több mint 60 márkanév alatt.
Az ügylet jogi hátterét a DLA Piper Nemzetközi Ügyvédi Iroda biztosította, a pénzügyi-gazdasági elemzést pedig a Deloitte Magyarország segítette.
A Palásti József által alapított Fornetti a magyar élelmiszeripar sikertörténete. Az 1997-ben alapított vállalat Kelet-Európa legnagyobb péküzeme, amely több mint 1300 embert foglalkoztat Magyarországon, Romániában és Bulgáriában.
A vállalat tavalyi árbevétele megközelítette a 20 milliárd forintot, miközben csaknem 32 ezer tonna pékárut értékesítettek, aminek több mint a fele a nagy áruházláncok üzleteiben és a kiskereskedelmi üzletekben jutott el a fogyasztókhoz. A Fornetti sikeresen működtet egy 1000 partnerből álló franchise hálózatot.
A Fornetti közvetlenül több mint 800 főt foglalkoztat Magyarországon (Kecskeméten és Kiskunfélegyházán), és külföldön is közel 500 alkalmazottja van (Romániában Temesváron, míg Bulgáriában Szófiában), emellett pedig tovább munkaerő felvételét tervezi Kecskemétre és a nemzetközi logisztikai csapatba.
Az indulási év 171,4 millió forintos értéke után, a Fornetti árbevétele 2005-re 7 milliárd, 2014-re pedig közel 20 milliárd forintra nőtt. A növekvő forgalmat jól példázza az eladott pékáruk mennyiségének meredek emelkedése is: míg 1997-ben 658 ezer kg pékárut értékesített a Fornetti Kft., 2005-re ez 12,2 ezer tonnára nőtt, tavaly pedig 31,7 ezer tonna került eladásra. Ezen belül, a franchise hálózaton keresztül értékesített pékáru mennyisége is meredeken emelkedett: a 2004-es 1,8 ezer tonnáról 10 év alatt, azaz 2014-re 14,7 ezer tonnára.
A vállalat 2006-ban belépett román és bolgár piacokra, és péküzemeket, illetve logisztikai csapatokat tart fent mindkét ország területén.
A világgazdasági válság hatásait a Fornetti Kft. is megérezte: 2008 után három évig alacsonyabb nettó árbevételt kellett elkönyvelnie a vállalatnak, ami 2010-ben érte el a mélypontját. A jól felépített üzleti modellnek, a Fornetti márkaerejének és a termékek minőségének köszönhetően azonban sikerült megoldást találni a krízisre, és 2011-től ismét növekvő pályára állt a nettó árbevételi érték, ami a nemzetközi kiskereskedelmi láncokkal történő együttműködésben is új fejezetet jelentett.
A Fornettit alapító Palásti József ezentúl stratégiai tanácsadóként és márkanagykövetként fogja segíteni a cég fejlődését, a jelenlegi management pedig az új ügyvezető irányításával a helyi kulturális hagyományokon és üzleti értékeken alapulva fejleszti tovább a vállalatot.
Az Aryzta a világ egy legnagyobb fagyasztott pékipari termékeket forgalmazó vállalata. A csoport vezető szerepet tölt be a fagyasztott különleges pékáruk területén és világszintű pékáru beszállító az élelmiszeripari, a viszonteladói és a gyorséttermi szektor számára. Az Aryzta széles termékpalettáján kézműves kenyerek, sült édes pékáruk és reggeli termékek, illetve pizzák és piték találhatóak.
Az Aryzta csoport 60 márkát működtet Európában, Észak-Amerikában, Dél-Amerikába, Ázsiában, Ausztráliában és Új-Zélandon. A csoportnak erős márkái és kiváló ügyfélkapcsolati rendszere van minden régióban, és világszerte ügyfélközpontú gondolkodása viszi előre.
A vállalatcsoport bővülését elsősorban szakmai befektetésekkel és akvizíciókkal biztosítja. Szakmai befektetőként több neves nyugat-európai pékség (Cuisine de France, LaBrea Bakery, Klemme) sikeres terjeszkedésében vállalt szerepet. Az Aryzta vállalatok sikerének egyik kulcsa a csoport kiemelkedő összesített kutatás-fejlesztési potenciálja, a másik sikertényezőt a diverzifikált értékesítési csatornák jelentik. Az Aryzta csoport tagvállalatainak termékeivel a vásárlók többek között a vezető kiskereskedelmi láncok üzleteiben, benzinkút hálózatok boltjaiban, szállodákban, gyorséttermekben és repülőtereken, vasútállomásokon találkozhatnak.
Az ARYZTA AG-t a svájci és ír tőzsdéken egyaránt jegyzik. A 2014. július 31-ével záródó üzleti évben az Aryzta csoport az előző évi hasonló eredményhez képest 6,8 százalékkal növelte árbevételét, amely így elérte a 4,8 milliárd eurót.