Kiszorulnak a hagyományos csomagolások a kiskereskedelemből
Néhány év alatt teljesen átalakulnak az áruházak polcsorai a hagyományos csomagolások visszaszorulásának, és az ún. polcrakész megoldások térhódításának köszönhetően. A kiskereskedelmi vállalatoknak kulcsfontosságú az árufeltöltéssel kapcsolatos élőmunka-igény csökkentése, amelyben az új, innovatív csomagolások megjelenése kínál segítséget számukra. A polcrakész csomagolások részaránya a diszkontláncoknál ma már 90 százalékos, de gyorsan nő a részesedésük a kereskedelem más szegmenseiben is. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. a legkorszerűbb gyártási technológia alkalmazásával kíván megfelelni a vevői igényeknek. Ennek jegyében a társaság soroksári üzemében befejezéséhez közeledik egy új ragasztó-hajtogató berendezés telepítése.
Néhány év alatt teljesen átalakulnak az áruházak polcsorai a hagyományos csomagolások visszaszorulásának, és az ún. polcrakész megoldások térhódításának köszönhetően. A kiskereskedelmi vállalatoknak kulcsfontosságú az árufeltöltéssel kapcsolatos élőmunka-igény csökkentése, amelyben az új, innovatív csomagolások megjelenése kínál segítséget számukra. A polcrakész csomagolások részaránya a diszkontláncoknál ma már 90 százalékos, de gyorsan nő a részesedésük a kereskedelem más szegmenseiben is. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. a legkorszerűbb gyártási technológia alkalmazásával kíván megfelelni a vevői igényeknek. Ennek jegyében a társaság soroksári üzemében befejezéséhez közeledik egy új ragasztó-hajtogató berendezés telepítése.
Akár harmadával is csökkenti az árufeltöltéssel kapcsolatos élőmunka-igényt a kiskereskedelmi üzletekben az ún. polcrakész, vagy más néven árukész (shelf ready packaging, röviden SRP) csomagolások alkalmazása. Az SRP csomagolások észrevétlenül kezdték meg térhódításukat az áruházakban, de a diszkontláncokban mára szinte teljesen kiszorították a hagyományos csomagolásokat. Hasonló folyamatok zajlanak a kiskereskedelem más területein is. A Federation of Corrugated Board Manufacturers (FEFCO) szakértőinek becslése szerint jelenleg a diszkontláncoknál kapható termékek mintegy 90 százalékát kínálják SRP csomagolásban, míg a kiskereskedelem más szektoraiban a polcrakész csomagolások részaránya 40 százalék körül mozog.
Az innovatív csomagolások nyújtotta versenyelőnynek is köszönhető, hogy a diszkontláncok piaci részesedése folyamatosan nő. „A boltoknak költségszempontból elsődleges fontosságú, hogy az árut a lehető legkevesebb eladó, a leggyorsabban, és a vásárlókat a legkevésbé zavarva legyen képes a polcokra kihelyezni. Ebben kínálnak segítséget számukra a csomagolóiparban kifejlesztett új megoldások" – fogalmazott Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. Mindezt a gazdasági adatok is alátámasztják: a legnagyobb, kontinens-szerte ismert diszkontláncok szakértői a 2015 és 2020 közötti időszakban európai szinten évi 3,5-5 százalékos növekedésre számítanak. Ez kétszerese a kiskereskedelmi szektor egészében várható évi 2 százalékos növekedésnek.
A kereskedelmi láncok részéről egyszerre elvárás, hogy a csomagolás legyen praktikus, erős, valamint esztétikus. Ugyanis a csomagolás nem csak védi az árut, hanem jó felületet kínál az értékesítés támogatására is. „A csomagolás az egyik legjobb eszköz arra, hogy a gyártók és forgalmazók az adott termék megvásárlására ösztönözzék a fogyasztókat. Ugyanis a csomagolás a legjobban kihasználható felület az áruval kapcsolatos vevői érzelmek befolyásolására, valamint az adott termék pozicionálására és a márkaépítésre" – fejtette ki a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető hangsúlyozta: több felmérés is megerősítette, hogy fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el a fogyasztóknál, így a csomagolás milyensége különös jelentőséget kap a bevásárlások során.
Ez a másik oka annak, hogy az elmúlt időszakban kiugróan nőtt az érdeklődés az áruházláncok részéről az SRP csomagolások iránt. Ezen belül egyre keresettebbek ún. Twin-Box csomagolások is. A Twin-Box egy két részből álló ikerdoboz, amelynek felső része egy alul nyitott, erős, de egyszerű doboz; míg az alsó rész a kínáló csomagolás, amely egy kevésbé erős, de igényes nyomdatechnikai megoldásokat hordozó doboz. A megoldás lényege, hogy az áruházakban egyetlen mozdulattal eltávolítható a dobozok felső része. Így a szállítói csomagolás egyetlen pillanat alatt fogyasztói csomagolássá alakítható.
„A polcrakész csomagolások az élelmiszeriparban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, ahol különösen fontos, hogy egyszerre legyen látható a termék, és tegye azt minél vonzóbbá a csomagolás" – mondta Sigray Mária. A cégvezető hozzátette: a vevői igények alakulását szem előtt tartva döntött újabb beruházás megvalósítása mellett a Rondo Hullámkartongyártó Kft. is. A Magyarországon két évtizede megtelepedő társaság Budapesten mintegy 18 ezer négyzetméteres saját gyártó bázist működtet, amelynek eszközparkja egy új hajtogató-ragasztó berendezéssel bővül a befejezés előtt álló, mintegy 400 millió forintos fejlesztés eredményeképpen.
Shelf Ready Packaging (SRP): azokat a csomagolásokat nevezzük polcrakész csomagolásnak, amelyeket kifejezetten azzal a céllal terveznek, hogy megkönnyítsék és felgyorsítsák az áruk polcra történő kihelyezését a boltokban. A polcrakész csomagolások jellemzően hullámkartonból, eltávolítható tetővel készülnek, és jelentős élőmunkát takarítanak meg azáltal, hogy a doboztető eltávolításával az árusított termék és a kínáló alj együtt, átrakás nélkül kerül a polcra. Az értékesítést elősegítő csomagolásoknak a termék sikere szempontjából is döntő jelentőségük van, hiszen felületet kínálnak arra, hogy a gyártók és forgalmazók az adott termék megvásárlására ösztönözzék a fogyasztókat. Emellett a csomagolásoknak alapvetően olyan robusztusságot kell biztosítaniuk, ami lehetővé teszi az áruegységek számára, hogy a logisztikai folyamat során ért terheléseket egészen a polcra rakásig kibírják.