„A mozdulatok igazabbak a szavaknál”
6 perc olvasás
Anna Karenina táncjáték a Miskolci Nemzeti Színházban. Lev Tolsztoj világhírű regényéből, az Anna Kareninából készül romantikus táncjáték Miskolcon. A Miskolci Balett és a GG Tánc Eger közös produkciójának középpontjában Anna, Karenin és Vronszkij szerelmi háromszöge áll, amelynek viharos érzelmeit a tánc elementáris ereje még kifejezőbbé és átérezhetőbbé teszi a nézők számára.
Anna Karenina táncjáték a Miskolci Nemzeti Színházban. Lev Tolsztoj világhírű regényéből, az Anna Kareninából készül romantikus táncjáték Miskolcon. A Miskolci Balett és a GG Tánc Eger közös produkciójának középpontjában Anna, Karenin és Vronszkij szerelmi háromszöge áll, amelynek viharos érzelmeit a tánc elementáris ereje még kifejezőbbé és átérezhetőbbé teszi a nézők számára.
Az október 28-án bemutatandó produkciót Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője rendezi és koreografálja.
A varázslatos Anna Karenina a társaság megbecsült tagja. Mindene megvan: magas rangú férj, gyerek, tisztelet. Ám amikor bátyja kérésére Moszkvába utazik, összetalálkozik a fényes karrier előtt álló, fess katonatiszttel, Vronszkijjal. Ekkor még nem tudja, de ettől a pillanattól fogva élete már sohasem lesz az, ami eddig volt.
A GG Tánc Egerrel ez már nem az első közös munkája a Miskolci Balettnek, a Bartók Plusz operafesztiválon idén a Fából faragott királyfit és A csodálatos mandarint is közösen készítették. Kozma Attila, a miskolci együttes művészeti vezetője elmondta, régóta jó a kapcsolatuk, gyakran járnak át egymáshoz előadásokat nézni, fesztiválokra.
Azt kell mondjam, szinte ment minden, mit a karikacsapás. A táncosok profi, fegyelmezett, jó hangulatú próbákon teljes odaadással dolgoznak, öröm bemenni a balett-terembe. Köszönhető ez persze Velekei László felkészültségének, szakmai tudásának, és kiváló pedagógiai érzékének is – hangsúlyozta Kozma Attila.
Maga a rendező is elismerően nyilatkozott a Miskolci Balett táncosairól.
Rendkívül sokszínűek a táncosok és nagyon inspiráló, ahogy a személyiségük felszínre tör a karakterekben. Úgy érzem, én is sokat profitáltam abból, hogy itt koreografálhatok Miskolcon – mondta Velekei László. Az előadásról szólva megemlítette, nem könnyű egy ennyire ismert művel dolgozni. Általában igyekszem olyan történetet színpadra vinni, amellyel én dolgozom először. Vagy olyan darabot választok, amelyet balettben még nem mutattak meg, vagy igyekszem saját ötletből születő előadást készíteni. Most nehezebb dolgom volt, hiszen a nézők ismerik a történetet, olvasták, látták filmen és tudják, hogy mit akarnak látni, pontos elvárásaik vannak. Az én feladatom az, hogy ennél többet teremtsek. Éppen ezért finoman hozzányúltunk a történethez. Egy olyan dramaturgiai csavarral dolgozunk, amely még inkább hangsúlyozza a regényben futó szimbólumokat, s egy másik perspektívából láttatja Anna és Vronszkij tragikus szerelmének sorsát. Úgy érzem, a mozdulatok igazabbak a szavaknál, jobban meg tudják mutatni az egyénben zajló drámát, akár egy egészen pici kis mozdulattal is. A mi előadásunk mozgásvilága letisztult, a társastánc és a klasszikus tánc elemeit vegyítjük, de a mozdulatok a cselekményt szolgálják, ettől befogadhatóvá, érthetővé válik minden néző számára – tette hozzá a rendező.
A táncjáték címszerepében a tavaly érkezett Kovalszki Boglárkát láthatja a közönség.
A táncművész elárulta, úgy érzi, a legjobbkor találta meg ez a szerep.
Öt hónapja vagyok a Miskolci Balett társulatának tagja, úgy érzem, ezalatt sikerült beilleszkednem és felvennem a társulat ritmusát. Ez a főszerep hatalmas kihívás, úgy érzem, mély vízbe dobtak ezzel a karakterrel, hiszen Anna megformálása kiszorít a komfortzónámból. Erre azonban minden művésznek szüksége van, így nagyon örülök neki. Bár rengeteg híres feldolgozása van a regénynek, akár színpadon, akár filmen, kerültem azt, hogy bármi is befolyásoljon a szerepformálásnál. Anna Karenina minden mozzanatát saját magamból akarom felépíteni, hiszen akkor lesz igazán hiteles az alakításom, ha az út, amelyet Annaként végigjárok, valóban felébreszti bennem ennek a nőnek az érzéseit – magyarázta Kovalszki Boglárka.
Dragos Dánielt láthatjuk a fiatal arisztokrata, Alekszej Vronszkij gróf szerepében, aki szerint egy nagyon „jövedelmező" próbafolyamaton van túl az együttes. A GG Tánc Eger táncosaival új arcok, új energiák kerültek be a próbákra.
Azt gondolom, hogy ez a két együttes sikeresen egymásra talált. Nincsenek nézeteltérések, minden egyes problémát gyorsan, és hatékonyan oldunk meg. Egyre jobban megértjük egymást a rendezővel is, sokszor már egy mondatából tudom, hogy mit szeretne. Nagyon örülök, hogy vele dolgozhatok, mert ő nemcsak táncolni tanítja meg az embert a színpadon, hanem gondolkodni, és érezni is – hangsúlyozta a táncművész.
Mohai Cintia Kitty-t alakítja az előadásban, de Anna szerepét is tanulja, Kovalszki Boglárka váltópárjaként. Elárulta, hozzá sokkal közelebb áll a fiatal hercegnő karaktere, mint Anna Karenináé.
Anna tragikus jellemű, sokkal szenvedélyesebb, összetettebb személyiség. Családját és imádott gyermekét is otthagyja a szerelmért, de hiába boldog, szenved. Kitty még nem kiforrott egyéniség. Ő is szerelmes Vronszkijba, aki inkább Anna iránt érdeklődik. A fájdalmas csalódás ellenére azonban ő megtalálja a boldogságot Levin és közös gyermekük mellett. Nem egy lángoló, önpusztító szerelemben, hanem alacsonyabb hőfokon, talán mélyebb érzelmekkel – mondta Mohai Cintia.
Lev Tolsztoj négy évvel a háború és béke befejezése után, 1873-ban kezdett bele második nagyregényébe, az Anna Kareninába, melyről Nyikolaj Sztrahovnak írt levelében így vall: „Ez a regény az első valódi regény életemben, nagyon megfogta a szívemet…"
Tolsztoj levelezéséből tudjuk azt is, hogy Puskin műveinek hatására született meg benne az ötlet, hogy regényt ír egy tragikus élményből: 1872-ben szemtanúja volt, amikor egy fiatal nő, féltékenységi rohamában egy tehervonat elé vetette magát. Tolsztojt a halott, összeroncsolt nő látványa sokáig nyomasztotta. Tizenegyszer dolgozta át a művét, mire megszületett a végső változat, mely Annát az irodalom legnagyobb hősnői közé emelte, s amely – Thomas Mann szavaival élve – minden idők „legnagyobb társadalmi regénye".
Lev Nyikolajevics Tolsztoj – Anna Karenina
Romantikus táncjáték
Anna Karenina: Kovalszki Boglárka / Mohai Cintia
Alekszej Alekszandrovics Karenin, Anna férje: Lukács Ádám
Alekszej Vronszkij gróf, Anna szeretője: Dragos Dániel
Vronszkaja grófné, Vronszkij anyja: Kocsis Andrea
Konsztantyin Dmitrics Levin: Bolla Dániel / Dávid Patrik
Katyerina Alekszandrovna Scserbackaja hercegnő (Kitty) Mohai Cintia / Bányai Mirjam
Barátok, rokonok:
Fűzi Attila, Kepess Boglárka, Márton Richárd János, Szűcs Boglárka a Miskolci Balett és Emődi Attila, Kelemen Dorottya, Joni Österlund, Sánta Eszter, Schlégl András, Szeles Viktória, Tóth Karolina, Varga Kristóf a GGTánc Eger táncművészei
Koreográfus-rendező: Velekei László (Harangozó-díjas)
Díszlettervező : Bozóki Mara
Jelmeztervező: Juhász Katalin
Zene: Ludovico Einaudi, Max Richter Montázs,
Balettmester: Jónás Zsuzsa Harangozó-díjas
2016. október 28. – Bemutató előadás
Miskolci Nemzeti Színház, Kamaraszínház
Lantai József