PÁRTERÁPIA — Daniel Glattauer darabja a Belvárosi Színházban
3 perc olvasás
Az Orlai Produkciós Iroda és a Szentendrei Teátrum közös terméke a Párterápia. 2016. július 8-án játszották először Szentendrén, most pedig két órán át a Belvárosi Színház közönségét szórakoztatja a bécsi bulvárdarabok közül az egyik legjobbnak számító mű.
Az Orlai Produkciós Iroda és a Szentendrei Teátrum közös terméke a Párterápia. 2016. július 8-án játszották először Szentendrén, most pedig két órán át a Belvárosi Színház közönségét szórakoztatja a bécsi bulvárdarabok közül az egyik legjobbnak számító mű.
Glattauer, a szerző (Bécs, 1960-) újságíró, író nem ismeretlen a magyar irodalomban, több regénye is megjelent nálunk. A Gyógyír északi szélre című könyvét 30 nyelvre fordították, és egymillió példányban fogyott el. A belőle készült színdarabot is láthattuk – szintén Orlai produkcióban. A Belvárosi Színházban eddig több mint száz előadást ért meg. Hasonló siker várható a Párterápiánál is.
A történet:
Egy derék értelmiségi házaspár utolsó kísérletet tesz együttlétük kibírhatóvá tételére a pszichiáternél, serdülőkorú gyerekeik ösztönzésére. A házasságból 18 év után pokol lesz. A pár rutinosan, kíméletlenül bántja egymást. A feleség, Joana (Balla Eszter) szüntelenül pöröl Valentinnal, a férjjel (Debreczeny Csaba), aki nap-nap után hazajön, követeli a vacsorát, majd a tervezőasztal fölé görnyed. A feleség szüntelenül szemrehányást tesz, hogy nem törődik vele, a gyerekekkel, sem a háztartással. Egy jó szavuk sincs egymáshoz, szerelmi életük romokban, a múlté. Mi is részesei vagyunk a sűrű szócsatáknak. Ki kínjában mulat rajtuk, mert átélt hasonló helyzeteket, ki csak szeret belekukkolni a mások életébe.
A potrohos pszichiáter (Mészáros Máté alakítja) összes tudományát beveti a pár összebékítésére, hiába. Használ szakszavakat, mindenféle „bevált" gyakorlatokat, a hatás elmarad, mindegyik fél tovább mondogatja a magáét. A háttérben ütemre zümmög a kávéfőző masina. Már mi is unjuk, mert szó sincs békülésről, amikor a pszichiáter bedobja a legnagyobb trükkjét. Épp most közli vele sms-ben a felesége, két gyermeke anyja, plusz a család kutyája távozását a közös hajlékból, vagyis faképnél hagyja a férjét. A pszichiáter rosszul lesz, levegőért kapkod, 15 perc szünetet rendel el. És tényleg szünet következik…
A második részben a néző elbizonytalanodik, hogy a pszichiáter csupán komédiázik, vagy valós-e a helyzet. A trükk mégis „bejön". A házaspár elfeledkezik a saját bajáról, a rideg rendelőben együtt vigasztalják a pszichiátert, tanácsokkal látják el. Sőt, belátják, hogy az ő dolguk valójában egyszerűbb. A fordulat kicsit tragikomikus, még nevetünk azon, ami egyáltalán nem mulatságos.
A darab Znamenák István rendezésében és szigorú díszletével megállja a helyét a pesti környezetben is. Cselényi Nóra jelmezei beszédesek, alkalomhoz illők. A németből való fordítás Kajtár Mária remek munkája. A bevezető zene azonban elég rémes, fülsiketítő – tulajdonképpen semmi szükség rá.
Ami igazán emlékezetes marad, az a színészek ragyogó játéka! Gesztusaikkal, testükkel is kifejezik a kimondhatatlant, holott sokat beszélnek, gyakran egymás szavába vágva. Az eredmény kifogástalan!
DOBI ILDIKÓ