IMPACT 2030: cél a fenntartható fejlődés támogatása az önkéntesség révén
6 perc olvasásNagyvállalatok fogtak össze a vállalati önkéntesség népszerűségéért. Annak ellenére, hogy egyre több magyar vállalat ismeri fel az önkéntes programok szerepét a dolgozói elkötelezettség növelésében és a munkahelyi légkör javításában, Magyarországon ma még csak a nagyobb vállalatok 30-%-a, a kis- és közepes vállalkozások közül pedig minden 10. valósít meg a munkatársak önkéntes részvételén alapuló karitatív, szociális vagy társadalmi támogató programot.
Nagyvállalatok fogtak össze a vállalati önkéntesség népszerűségéért. Annak ellenére, hogy egyre több magyar vállalat ismeri fel az önkéntes programok szerepét a dolgozói elkötelezettség növelésében és a munkahelyi légkör javításában, Magyarországon ma még csak a nagyobb vállalatok 30-%-a, a kis- és közepes vállalkozások közül pedig minden 10. valósít meg a munkatársak önkéntes részvételén alapuló karitatív, szociális vagy társadalmi támogató programot.
Azért hogy növelni tudja a vállalati önkéntes programok elfogadottságát, az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) és a GE további 5 nagyvállalattal összefogva, ebben az évben közösen indítja el az ENSZ által is támogatott IMPACT 2030 kezdeményezést Magyarországon. A globális szintű kezdeményezés célja az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak támogatása a vállalati önkéntesség eszközrendszerével. Az IMPACT 2030 magyarországi vezetőségének első tiszteletbeli elnöke Joerg Bauer, a GE Hungary elnöke.
Óvodák kerítését festő felsővezetők, hajléktalanoknak ételt osztó menedzserek, kórházak gyermekosztályait felújító informatikusok, hátrányos helyzetű fiatalokat mentoráló kollégák. Ma már Magyarországon is találkozhatunk a vállalati önkéntesség számos formájával, de az arra rászoruló intézményeknek nyújtott fizikai segítség mellett egyre elterjedtebb a pro bono, más néven tudás alapú önkéntesség is. Ennek keretében a cégek vezetői és szakemberei munkaidejükben pénzügyi, marketing, kommunikációs, vagy éppen digitális szakértelmük és tudásuk átadásával segítenek szociális, egészségügyi és kulturális intézményeket, illetve civil szervezeteket.
Amellett, hogy lehetővé teszi a támogatott szervezetek infrastruktúrájának és ismereteinek fejlesztését, a vállalati önkéntesség persze a kezdeményező vállalat számára is számtalan előnyt jelent. Segít többek között a munkahelyi légkör javításában, a cég, mint foglalkoztató imázsának erősítésében és a dolgozói elkötelezettség növelésében, valamint a munkatársak megtartásában és szakmai hatékonyságának támogatásában.
Annak érdekében, hogy a vállalati önkéntességet népszerűsítsék és még több cég számára adjanak követendő példát, az ÖKA és a GE együtt indítja el az ENSZ által is támogatott IMPACT 2030 kezdeményezést Magyarországon. A program célja az, hogy a vállalati önkéntesség eszközrendszerével támogassa az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, egyebek mellett a klímavédelem, az egészségmegőrzés, a nemek közötti egyenlőség, az oktatás, az éhezés ellenni küzdelem, élővizeink megóvása és a környezetvédelem terén.
Az idei évben, az IMPACT 2030 keretében a vállalati önkéntesség iránt régóta elkötelezett vállalatok fogtak össze. A kezdeményezést egy vállalati vezetőkből álló tiszteletbeli vezetőség is támogatja, melynek tagjai Blaskó Nikolett az ACG Reklámügynökség alapító-ügyvezetője, Eölyüs Endre a MasterCard Magyarország ügyvezető igazgatója, Fogarasi Norbert a Morgan Stanley Magyarország ügyvezető igazgatója (felkérés alatt), Thomas Straumits az MSD Magyarország ügyvezető igazgatója és Pogány Éda a Coca Cola HBC külső kommunikációs igazgatója, elnöke pedig Joerg Bauer a GE Magyarország elnöke.
Az IMPACT 2030 az ÖKA Vállalati Önkéntes Közössége keretében kerül megvalósításra. A közösség a vállalati önkéntességet többek között sikeres hazai és nemzetközi önkéntes programok bemutatásával, a vállalati közösségek létrehozására vonatkozó tapasztalatok átadásával, az önkéntes programok hatását és előnyeit bemutató edukációs tevékenységgel fogja népszerűsíteni.
„A GE elkötelezett az önkéntesség iránt; vállalatunknak alapvető fontosságú, hogy aktívan részt vegyen azon közösségek fejlődésében, ahol jelen van. Az elmúlt év során Magyarországon a pro-bono, tudás alapú önkéntességre is kezdtünk összpontosítani és támogattuk a jótékonysági és más önkéntes szervezeteket annak érdekében, hogy céljaikat hatékonyabban elérjék. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy részesei lehetünk az ENSZ globális IMPACT 2030 kezdeményezésnek Magyarországon. Ez egy kiváló lehetőség minden résztvevő vezető és vállalat számára arra, hogy a vállalati önkéntességét az IMPACT 2030 kezdeményezés, mint ernyőszervezet egy magasabb szintre emelje. Az IMPACT 2030 csapat célja, hogy a vállalati önkéntességgel kapcsolatos célkitűzések megvalósítását segítse és szolgálja. Személy szerint nagy örömmel fogadtam el a vezetőség felkérését, hogy a kezdeményezés tiszteletbeli elnöki pozícióját elsőként betöltsem".
„Hiszünk a tudásmegosztás erejében és abban, hogy ezzel nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a helyi közösségek és civil szervezetek hatékonyabban tudják végezni saját alaptevékenységüket. Az IMPACT 2030 hazai képviselőjeként szeretnénk a nagyvállalati összefogást új szintre emelni és ezáltal tovább segíteni a vállalati önkéntesség hazai fejlődését. A vállalati önkéntes programok jók a támogatottaknak, jók a vállalatoknak és a munkavállalóknak is, ezért célunk az, hogy az önkéntesség kultúráját és gyakorlatát az ENSZ fenntarthatósági céljaival összhangban erősítsük, jó példák hazai bemutatásával" – mondta el F. Tóth András, az Önkéntes Központ Alapítvány ügyvezető igazgatója.
A sikeres vállalati önkéntes programokhoz a jó szándékon, a tenni akaráson és a pénzügyi forrás biztosításán túlmenően több dolog is szükséges. Fontos például, hogy a felsővezetők támogatásukról biztosítsák a programokat, hogy annak legyen egy kijelölt koordinátora, hogy ösztönözzék a munkatársakat a programban való részvételre, és hogy biztosított legyen számukra az, hogy az önkéntességet munkaidőben végezhessék. Ha mindez összeáll, és egy jó ügy segítése érdekében a vállalati kultúra részévé válik, a management biztos lehet abban, hogy az önkéntes programokra fordított idő és pénz a munkatársak motiváltságában és hosszú távú elkötelezettségében térül meg.
Lantai József