BOOT Düsseldorf: Talk in tauchturm, avagy az irányított káosz esete -képriport
Cimünkben foglalt kifejezés a Boot egy tradícionális intézményét foglalja magában. A Búvársport pavilon – ez amióta az eszem tudom, mindig a 3-as – központjánál tartott show-kat és bemutatókat jelenti. Itt egy melegvizes (+25 Celsius) hatalmas üvegfalú tankban, ami mintegy három méter mély, mutatják be mindig a legújabb felszereléseket, miközben mellete a szinpadon neves emberek okosakat mondanak sokszor meglehetősen buta kérdésekre.
Cimünkben foglalt kifejezés a Boot egy tradícionális intézményét foglalja magában. A Búvársport pavilon – ez amióta az eszem tudom, mindig a 3-as – központjánál tartott show-kat és bemutatókat jelenti. Itt egy melegvizes (+25 Celsius) hatalmas üvegfalú tankban, ami mintegy három méter mély, mutatják be mindig a legújabb felszereléseket, miközben mellete a szinpadon neves emberek okosakat mondanak sokszor meglehetősen buta kérdésekre.
Évekkel ezelőtt ott folyt egy hatalmas vita, hány éves kortól lehet légzőkészülékkel merülni engedni a gyerekeket, és mos már értelmi szinttől függően kilenc tíz esztendő a korhatár. Természetesen külön iparág alakult ki erre is, mint sok másra.
Itt nem érezhető a recesszió, akik eddig is elment egy búvár szafarira, az ezután is elmegy. Legfeljebb a célok módosulnak. Előterbe kerül példáulKuba, ahol egy korábbi USA-val és Bush-al történt összezördülés óta nagyon szeretik az eurót. Itt azonban van egy kis bibi, az amerikai irányultságú PADI nem nagyon ismeri el az itt letett vizsgákat. De az üzletemberek azért üzletemberek, hogy megoldják.
Az izareli-gázai konfliktus nem jelentett lényegi változást a Vörös tenger búvárparadicsomaiba igyekvőknek. Kis megtorpanás után ugyanúgy megtelnek a csoportok, csak az árak alacsonyabbak kcsit. De mint tudjuk a részvételi díj ilyenkor szinte semmit sem jelent. Az apró cseprő bérleti díjakkal (csónakdij, palackdij, reduktordij, palack töltési díj, búvárkés-bérlet stb) igencsak lehet rugalmasan játszani az árakkal.
Maledives és Mexiko még mindig a régi, mennek oda is szépen, nem panaszkodhatnak (nagyon) az utazásszervezők. Jópáran már online foglalási rendszert is működtetnek, míg masok abból élnek, hogy az egyes búvárbazisok foglalási rendszereit foglalják egy áttekinthető csúcsrendszerbe. A gondot csupán a légitársaságok hektikus változásai, átalakulásai és kiszámíthatalansága jelent.
A múlt évtől itt is megjelentek a magyarok. Részben itt történik a hazai búvárboltok árubeszerzése is, hiszen nagyon nagy kedvezménnyel szert lehet tenni a múlt esztendei divatú, de kifogástalan eszkökre és ruhákra. De újabban ide jonnek az embrek befizetni, hogy a M. Kir. Sarchivatal ne tudjon arról, merre jártak a világban. (Megjegyezndő hogy hazai szállodásaink is erről panaszkodnak, ha jobb szinvonalu szállodába vágyik a magyar, akkor sürgősen átlépi az országhatárt.
A felszerelésgyártók elsősorban a kereskedők révén vannak jelen. Ez azért is jó, mert így szinte minden márka minden tipusa megtalálható, az elmult két három modellévből. Néhányan megpróbálnak márkásítva jelen lenni,. De nagy részük, inkább a hátsó sorokban a boltokban és a kisebb butitkokban van jelen. Ahol minden eladó. Még a vállfa is…
A márkésitottak közül a Cressi, a Scubapro, az Aqualung, Drager, van jelen. Mások inkább elvegyülnek a sok kiegészítő cuccot gyártó butikjában. De talán jobb is, mert így előbb utóbb gazdára találnak. Ami viszont érdekes, hogy a nagy gyártók „Jézuskától géppuskáig" szinte mindent gyártanak, saját márkés vizalatti fényképezőgép éppúgy nem megy riktkaságszámba, mint búvárlámpa, uszony, sőt normál sportmelegítő vagy bőrönd.
Ezt természetesen csak ugy tudják megtenni, hogy nem ők csinálják, nem ők fejlesztik. Csak felvásárolják a világban az ilyen kiegészítőket és saját márkával forgalmazzák. Ők csak az igazi pár saját termékre, ami elsősorban légzőkészülék automaták és buvar jacketek koncentrálnak.
Saját hatalmas stannddal van jelen a németek kedvenc folyóirata az Underwater, amely minden évben meghirdeti fotó is film pályázatát. Természetesen ez is vizalatti fotóra és filmre vonatkozik.
Minden esztendőben találhatunk meghökkentő újdonságot. Az idei évben ez a búvármaszkba integrált TV kamera illetve egy fényképezőgép. Megirigyelték a kommandósoktól a használt technológiát és így gyorsan átkerült polgári használatba. Itt a közepkategóriájútól – egy ilyet majd a későbbiekben bemutatunk – egészen a csúcsképességűekig szinte mindenk, minden árkategóriában megtalálhatja a megfelelőt.
Ezért uralkodik a csarnokban irányított káosz. Aki először jön ide az semmit sem talál, aki sokadszorra, az nemcsak kedven ujdonságait, hanem megszokott eladóit is megtalálja. Mert itt az a cég, aki marketing droidot küld, nagyon hamar elvérzik. Itt szakember vitatkozik a szakemberrel, és kevésbé márkahivő, vagy fanatizált rajongó. Mert aki saját vagy részben saját felszerelést vásárol, az már kicsit több mint egy átlag látogató, akinek van egy PADI vizsgája és évente három négy búvárnyaralásra pár napra elruccan ide vagy oda. De mindenki általában megtalálja amit keres. Ha nem akkor az a gond, hogy a gyártó valami miatt nem akar kilépni az európai picra, mert halovány fogalma sincsen róla.
Uszonyok – fő a szin, hiszen ez is divatcikk!Itt is vannak fanatikusok azonban (lásd Bresson a Nagy kékség című filmjét) akiket sokszor a másik társaság nem is nagyon vesz komoylan. Külön kasztot alkotnak az amatőrök, a szabadtüdős merüléssel rekordokat hajhászó profik (apnoe driver), a professzionáli klasszikus légzőkészülék használók, a speciális gázkeverékekeket használó mélymerülők valamint a zárt folyamatú készülékeket használók, hogy a klasszikus nehézbúvárokról ne is beszéljük. Külön kasztok, külön igényekel, és közösséggel.
http://www.scubapro.com/europe/german/home
http://www.seemannsub.de/frontend/shared/main/index.cfm?CFID=3951612&CFTOKEN=94438196