Hiller István oktatási és kulturális miniszter a 2009. január 19-én tartott tájékoztatón kulturális diplomáciánk talán legnagyobb vállalkozásának nevezte a magyar kulturális évad New Yorkban és Washingtonban 2009-ben rendezendő programsorát. 

 

 

Hiller István oktatási és kulturális miniszter a 2009. január 19-én tartott tájékoztatón kulturális diplomáciánk talán legnagyobb vállalkozásának nevezte a magyar kulturális évad New Yorkban és Washingtonban 2009-ben rendezendő programsorát. 

 

A két meghatározó amerikai városra koncentrálva, az  évad programjainak a legnevesebb New York-i és washingtoni kulturális intézmények adnak helyet, a hivatalos nyitóeseményt a Carnegi Hallban  január 24-én induló zenei fesztivál jelenti.  Az egész éven át tartó fesztivál a kortárs magyar kultúra gyökereit térképezi fel, az elmúlt évszázadban a magyarok nevéhez fűződő újításokat és művészeti alkotásokat helyezi reflektorfénybe, azokat a műveket, amelyek a művészetek, a tervezés és a technológia területén nem ritkán az amerikai kultúrára is jelentős hatással voltak.

A gazdag programsorra Orsós László Jakab, a New-York-i Magyar Kulturális Központ igazgatója, az Extremely Hungary Magyar kulturális Évad kurátora adott betekintést,  a tájékoztatón jelen voltak az évad programjainak előkészítésében, tervezésében résztvevő Tanácsadó Testület tagjai is.


A miniszter káprázatosnak nevezte az évad programját.  Az  EXTREMELY HUNGARY – art & culture beyond your expectation  (művészet és kultúra a várakozásokon túl)  című rendezvénysorozat 10 hónapja alatt,  2009 januárjától 2009 novemberéig  több száz magyar művész több mint 120 eseményen mutatkozik be New Yorkban és Washingtonban.
Hiller István beszédében utalt rá, az elmúlt években a tárca sikeres évadokat rendezett Európa különböző országaiban és Kínában is.  Bebizonyosodott, kulturális évadot rendezni olyan ötlet és vállalkozás, amely folytatásra érdemes, mert jól szolgálja az ország érdekeit;  az oktatás, a kultúra és az innováció  a legfontosabb országkép-alakító eszköz,  különösen a jelen időszakban, amikor szinte minden a gazdasági válságról szól.

A tárca vezetője hangsúlyozta,  2006 óta dolgoznak az évad összeállításán, szervezésére politikai nézetektől, vallási hovatartozástól, kortól és nemtől függetlenül, rengeteg közreműködőt sikerült megnyerni, akik páratlan tapasztalat- és tudáshalmazt egyesítettek a közös célért, az évad sikeréért.  Az Egyesült Államokban sokan adnak az ügy olyan kitűnő barátaira és támogatóira, mint Soros György és Kati Marton is. A miniszter köszönetet mondott a szervezőknek, a közreműködőknek és a fellépőknek egyaránt. Rámutatott, az évad 10 hónapja újfajta kapcsolat-teremtésre és az ország-imázs további javítására ad lehetőséget, a káprázatos programot a mai magyar kulturális élet kiemelkedő személyiségeinek részvétele fémjelzi.

Tudatos döntés volt, hogy New Yorkban és Washingtonban rendezik meg az évadot, ahol kifejezetten az értelmiséget, a véleményformálókat célozzák meg a programokkal, a szervezők szerint így az évad hatása még szélesebb relációban mutatkozhat meg.

A miniszter személyes hangot megütve elmondta, minden szervező, és ő maga is nagy izgalommal várja az események sikeres lebonyolítását, hasonló állapotban, mint amikor a Van Gogh kiállítás 178 milliárd Ft-nyi állami felelősségvállalását kellett gondozni és várni, mikor kerül vissza az anyag biztonságban eredeti múzeumi otthonába…

A két fővédnök, Soros György és Kati Marton kapcsolati rendszere nagyon sokat lendített az ügyön, s olyan kapukat nyitott meg, olyan finanszírozási lehetőségeket biztosított, amelyek nélkül a magyar költségvetés idevágó pénze nem lett volna elég az eseményekhez. Az előkészítés során így mindenütt szívesen fogadták a magyarokat, de ezeken a kiemelt kulturális helyeken kőkemény egyeztetések folytak, szigorú megállapodásokkal. (A kulturális eseményekkel elkényeztetett amerikai fogadóhelyek, különösen New York, ma már saját  2010-12-es évadjaik előkészítésén dolgoznak…)

Az évad programjairól szólva Orsós László Jakab kurátor megjelölte a programsor két fő témáját, melyek;

a modernitás és annak gyökerei Magyarországon, valamint

a hazánkban és a térségben 20 évvel ezelőtt lezajlott belpolitikai változások. Az évad nem a hivatalos események láncolatát jelenti,  hanem rendezvények és művészek közönséget inspiráló felsorakoztatását.   Igazi kulturális élményt kínál majd, nem csak egy estés programokat. Orsós László Jakab kiemelte, a magyar évad eseményeit a folyó évben Amerikában aktuális, meghatározó fontosságú fesztiválok programsorába is sikerült beemelni.

2009-ben az amerikai közönségnek egyedülálló lehetősége nyílik arra, hogy megismerje a kortárs magyar kultúrát a vizuális művészeti, irodalmi és előadó-művészeti programsorozat széles spektrumán keresztül.

Amerika és Magyarország között régóta állnak fenn szoros kulturális kapcsolatok, a fesztivál ezekre a kapcsolatokra helyezi a hangsúlyt, ezeken belül is kiemelt figyelmet szán az olyan magyar, illetve magyar-amerikai művészeti megnyilvánulásokra, mint a Bauhaus, a Casablanca vagy Robert Capa és Bartók Béla munkássága, amelyek maradandó művészeti értéket képviselnek.

A programsorozat egyszerre helyezi megvilágításba Magyarország gazdag századfordulós művészeti örökségét és olyan Európa-szerte híres kortárs művészeit és előadóit, akik az amerikai közönség körében egyelőre kevésbé ismertek.  A programok a magyar kulturális élet pezsgését koncerteken, kiállításokon, operán, színházon, irodalmon keresztül közvetítik néhány könnyedebb műfaj mellett, mint amilyen pl. a magyar bajusz verseny.

A New York-i Magyar Kulturális Központ által szervezett fesztivál programjainak a két város legkiemelkedőbb helyszínei adnak majd otthont, egyebek mellett

a Carnegie Hall,

a Lincoln Center,

a Jewish Museum,

a 92nd Street Y New York-ban,

illetve Washingtonban;

a National Gallery,

a Kennedy Center és

a Library of Congress.

Soros György,  az Extremely Hungary fővédnöke szerint Magyarország az elmúlt száz évben hatalmas változásokat élt meg,  innovatív kulturális eredményei éppen ezt a dinamizmust tükrözik.

Kati Marton véleménye szerint (ő szintén a fesztivál védnöke);   a kortárs magyar vizuális,  ill. előadó-művészet, valamint az irodalom is a modern Európa dinamikus politikai és területi változásait tükrözi,  legyen szó az imperializmusról, a háborúkról, forradalmakról, a kommunizmusról, az Európai Unióról, vagy akár a szabad piacról. Soros Györgyhöz hasonlóan, Kati Marton is Magyarországon született, s azon tehetségek közé tartozott, akik közül sokan vándoroltak ki a 20. században Magyarországról Amerikába.

Programok és Események

(A teljesség igénye nélkül)

Az Extremely Hungary változatos programsorozata sok tucat rendezvényt ölel fel kiállításoktól kezdve előadásokon, avantgárd installációkon keresztül egészen a hagyományos osztrák-magyar operabál modern újraértelmezéséig.

A kulturális események mellett a fesztivál a politika hatásait is vizsgálja:  a 2009-es év a vasfüggöny lehullásának huszadik évfordulója, az ehhez kapcsolódó rendezvények helyszínei a New York Public Library és a PEN World Voices Festival  lesznek.

Orsós László Jakab  szerint;  a kommunizmus bukása óta eltelt két évtizedben Magyarország egyfajta újjászületést élt meg, Budapest igyekezett visszaváltozni „kelet Párizsává", azzá az egyértelműen páratlan kulturális színtérré, amit a századelőn jelentett, az irodalmi kávéházakkal, a Bauhaus kezdeteivel s olyan zeneszerzőkkel, mint Bartók.

Az Extremely Hungary programsorozata a művészeknek ezen új generációját mutatja be az amerikai közönségnek.

A fesztivál tehát 2009 január 24-én veszi kezdetét a New York-i Carnegie Hallban tartandó kéthetes (jan.24-febr. 14.) koncertsorozat nyitófogadásával.  A változatos zenei programsorozat tartalmazza a magyar zenei hatásokat Haydn udvari mesterműveitől kezdve a legünnepeltebb ma élő zeneszerzőig, a 83 éves Kurtág Györgyig, akinek (feleségével együtt) ez lesz New York-i debütálása.  A kiváló művész mesterkurzust is tart február 2-6. között, a magyar évadnak való megnyerését a szervezők nagyon nagy eredménynek tartják és nagyra becsülik.

A fesztiválon fellép  a Budapesti Fesztivál zenekar is, Fischer Iván vezénylésével.  

Tavasszal a  Jewish Museum  tűzi műsorra Forgács Péter Erasmus-díjas filmrendező Dunai Exodus című munkáját. A film eredeti felvételekből összeállított interaktív multimédia-installáció, amely két történelmi dunai utazást állít párhuzamba:  az 1939-es „exodust", melynek során magyar zsidók a Dunát választották menekülőútnak, ill. az egy évvel későbbi „fordított exodust", azaz a németek szovjetek elől való menekülését, szintén a Dunán.       

Ősszel az  International Center of Photography  falain belül egy fotókiállítás keretében mutatják be a magyar női szociofotósok ritkán látott, 1920-as és 30-as évekbeli munkáit, melyek betekintést engednek a magyar fotográfiatörténet fontos, de viszonylag ismeretlen területére. A kiállítás további részét képezik majd a fotósokat munka közben ábrázoló, két háború között készült képek.

Kiemelt New York-i programok:

-Kortárs színdarabok a  Lincoln Center  éves nyári nemzetközi színházi fesztiválján;

-Magyar zenei kabaré a  Neue Galerie-ben lévő Café Sabarsky-ban;

-„Tűz és tűz" címmel a cigány és a fekete-amerikai zenei tradíciókat szembeállító, egymást értelmező inter-kulturális előadás;

-A magyar szecessziót és a legendás Zsolnay-porcelánt bemutató kiállítás a  Forbes Gallery-ben;

-Underground zenei fesztivál a  New York Public Library for the Performing Arts  helyszínein, fellépői a 80-as évek Kelet-Európájában aktív, forradalmi eszméket valló zenekarok, illetve mai megfelelőik;

-Magyar kulturális mini-rendezvénysorozat a   92nd Street Y  műsorán:   két komolyzenei koncert, ill. előadások a magyar irodalmi és tudományos életről;

-Tarr Béla válogatott filmjei, ill. fiatal filmrendezők munkái, melyek az ő közreműködésével készültek,  a Museum of Modern Art-ban (MOMA);

-A II. világháború előtti magyar zsidó életet (1870-1940) dokumentáló fotókiállítás  Hogyan éltek  címmel a Yeshiva University Museumban.

További programhelyszín lesz még a

a Danspace Project,

a French Culinary Institute (főzőórák és bemutatók magyar séfekkel),

a brooklyni Galapagos Art Space, és

a Radegast Beer Hall.

Sikert várnak a Magyar Bajuszversenytől is, részvevőinek két és fél hónap alatt kell a legszebb bajuszt növeszteniük, a fődíj;  kétszemélyes út Budapestre.

Amennyibe sikerrel járnak a tárgyalások a PEN World Voices Festival művészeti igazgatójával és a PEN elnökével, Salman Rushdival, akkor magyar írók (Nádas Péter, Garaczi László, Bán Zsófia, Térey János és Babarczy Eszter) vívnak majd szellemi párbajt a nemzetközi íróvilággal az április 27-május 3. között zajló fesztiválon, a téma pedig a berlini fal leomlása és a páneurópai piknik lesz.

A PEN eseményeivel egyidőben egy szabadtéri pikniket terveznek, egy újra átélt Páneurópai Pikniket, amely megünnepelné az 1989-es magyarországi eseményt, hangulati ízelítőként az amerikai polgárnak.

Május 4-én mutatják be Forgács Péter dokumentum-filmjét, Hunky Blues: magyar emigránsok és az amerikai álom 

címmel a MOMA-ban.  A nemzetközi hírű, 2007-ben Erasmus díjjal jutalmazott rendező az Intézet felkérésére készíti el a magyar bevándorlásról szóló dokumentumfilmet eredeti mozgóképek és dokumentumok felhasználásával.  A New Brunswick-i Amerikai-Magyar alapítvánnyal együttműködve kampányt indítottak civil családi képek begyűjtésére. Ezeket digitalizálva, archív angol és magyar nyelvű hangarchívummal együtt Forgács Péter egy hang- és képinstallációba szerkeszt. A munkát nagy képernyőre vetítve önálló installációként az Ellis Islanden, az amerikai bevándorlás kultikus helyén, a Tenement Museum Lower East Side-i épületében mutatnak be. 

A  Hunky Blues film az amerikai magyar konzulátusok és a kinti magyar közösségek kérésére több amerikai városban, Bostobna, Chikagoban, Los angelseben, clevelandben, New Orleansban és New Brunswickban is  bemutatásra kerül.

További események;  Operabál a Brooklyn Museumban, október 3-án,  tervezett: magyar póker, Rózsa Miklós fesztivál, előadás Gábor Zsazsáról, stb.

A washingtoni programok:

Washingtoni évadnyitó február 7-én: 

-Kurtág György  külön, az alkalomra komponált műve Bartók emlékére, a zeneszerző saját előadásában a Library of Congress koncerttermében (itt őrzik Bartók Béla Amerikában írt kottáinak egy részét);

-A  National Gallery of Art  kiállításra kölcsönöz három mesterművet a Szépművészeti Múzeumtól (egy El Greco- ill. egy Bronzino-festményt, és Leonardo da Vinci lovast ábrázoló bronzszobrát);

A National Gallery felajánlotta, hogy megvizsgáltatja a Leonardo szobor eredetiségét, egyeztetés most zajlik.

-Az  American University (Katzen Art Gallery) kiállítása, mely Vajda Lajos, a magyar avantgárd legkiemelkedőbb alakjának munkáit állítja szembe kortárs magyar alkotók műveivel;

-Az európai népzenei hagyományokat ötvöző Palya Bea koncertje a  John F. Kennedy Center for the Performing Arts  színpadán. A Kurátor   miniszteri döntés alapján, Orsós László Jakab, a New York-i Magyar Kulturális Központ igazgatója. 

A kurátor ütemterv szerint folytatta a programok előkészítését, az aktuális szakmai egyeztetéseket és tárgyalásokat. Az évad programjainak előkészítését, tervezését a felállított Tanácsadó Testület segítségével és az évad egyik védnökével, Kati Martonnal együttműködve végzi.

Az évad tanácsadói testülete:

Bíró Yvett filmdramaturg,

Heller Ágnes szociológus,

Karvalits Ferenc közgazdász,

Kornai János közgazdász,

Körösi Orsolya kulturális tanácsadó,

Orsós László Jakab kurátor,

Rockenbauer Zoltán művészettörténész,

Szántó András kulturális szakértő.

Állandó meghívott:   Lauter Éva, a Balassi Intézet főigazgatója.

A Budapesti Programiroda a Balassi Intézetben 2008 február elején kezdte meg működését. Az iroda vezetője az évad kurátorának irányításával látja el az évad hazai képviseletét és a programok koordinációját, szervezését, valamint lebonyolítását. A Balassi Intézet feladata a kapcsolattartás a felügyelettel (Oktatási és Kulturális Minisztérium), a pontosan kialakított szakmai programterv alapján az előkészített szerződések megkötése, valamint itt zajlik az évad jogi, közbeszerzési, technikai ügyintézése.  Az évad szakmai munkája felett a szakmai felügyeletet az Oktatási és Kulturális Minisztérium nemzetközi szakállamtitkára gyakorolja.

A költségvetés és a szponzoráció:

A programra az Oktatási és Kulturális Minisztérium költségvetésében 700 millió Ft-ot irányoztak elő, ennek egyharmada 2008-ban került felhasználásra szerződésekre és előkészítésre.

A Miniszterelnöki Hivatal 20 millió forintos támogatást nyújt.

A szponzori és egyéb együttműködésekből mintegy 500 millió forintos támogatás gyűlt össze.

Az Euroastra munkatársai megkérdezték;

-A kiterjedt programsorozat bizonyára felkelti a magyar nyelv iránt is az érdeklődést, készülnek-e elektronikus úton, internetes nyelvtanfolyamokkal, ismertetőkkel?

Válasz:  a kinti kulturális központ helyi szabályozás szerint nem szervezhet ilyet, de a Balassi Intézet hasonló próbálkozására azonnal sokan jelentkeztek.

-Mennyire használják a szervezés-lebonyolítás során az internet és az elektronikus megoldások adta lehetőségeket?

Válasz:  az évad honlapja:

http://www.extremelyhungary.com/

http://www.extremelyhungary.org/

és a helyszínek:

http://www.icp.org/

http://www.forbesgalleries.com/

http://www.carnegiehall.com/

http://www.frenchculinary.com/

http://www.bridgeartfair.com/

http://www.janosgatgallery.com/

http://www.92y.org/

http://www.thejewishmuseum.org/

http://www.peterforgacs.com/

http://www.danspaceproject.org/

http://www.radegasthall.com/

http://www.pen.org/

http://www.yumseum.org/

http://www.moma.org/

http://www.culturehungary.org/

www.lincolncenter.org/LCFestival

http://www.rivertorivernyc.org/

http://www.neuegalarie.org/

http://www.brooklynmuseum.org/

http://www.bam.org/

www.moma.org/visit_moma/strores.html

http://www.loc.gov/

http://www.kennedy-center.org/

http://www.nmwa.org/

www.american.edu/katzen

http://www.nga.gov/

www.nga.gov/programs/film

http://www.newseum.org/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük