Kétszámjegyű növekedés az első félévben: Több mint 165 milliárd forint a láncok kereskedelmi márkáinak forgalma hat hónap alatt
5 perc olvasásA kereskedelmi márkás élelmiszerek bolti forgalma az első félévben 14 százalékkal emelkedett, a háztartási vegyiáruk és kozmetikumoké pedig 18-cal, tavaly január-júniushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
A kereskedelmi márkás élelmiszerek bolti forgalma az első félévben 14 százalékkal emelkedett, a háztartási vegyiáruk és kozmetikumoké pedig 18-cal, tavaly január-júniushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. A kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek együttes forgalma meghaladja a 165 milliárd forintot, hat hónap alatt.
Élelmiszer vásárlásánál a boltok pénztárainál minden ötödik, vegyiárunál minden hatodik forint kereskedelmi márkás termékekért fizetünk. Az ilyen termék vagy valamelyik lánc nevét viseli, mint például CBA, Coop, Spar, Tesco, vagy fantázianév, és kizárólag egy bizonyos vállalat árusítja.
Élelmiszernél kiemelkedik a kereskedelmi márkák 49 százalékos részaránya állateledel bolti eladásából, értékben, majd utána következnek a mélyhűtött árucikkek és a reggeli ceráliák 32-32 százalékkal.
Legalacsonyabb az arány forró italoknál (10 százalék) és égetett szeszesitaloknál (12). Az alacsony mutatók azt is jelzik, hogy ezekbn a kategóriákban nagyon erősek a gyártói márkák.
Háztartási vegyiáruknál legnagyobb a kereskedelmi márkák piaci részaránya háztartási papírnál (44 százalék), babaápolási termékeknél (34) és női higiéniai termékeknél (14).
A másik véglet: A hajápolás és a fogkrémet, fogkefét magában foglaló szájápolás kategóriájában a mutató csak 5, illetve 7 százalék.
Figyelemre méltó, hogy az erősen támogatott, vezető gyártói márkák többségének piaci részesedése nem csökkent a legutóbbi hónapokban. Ebből a szempontból megemlíthető élelmiszereknél, többek között a sör, szénsavas üdítőital, gyümölcslé, szeletes csokoládé vagy gyümölcsjoghurt. Ez azt mutatja, hogy a fogyasztók egy része hajlandó megfizetni a prémium árat a magas minőségért.
A kereskedelmi márkák forgalmának növekedése összefügg a diszkont láncok térnyerésével, mivel abban a bolttípusban az értékesítés körülbelül 50 százaléka jut saját márkás cikkekre, forintban. A diszkontok kulcshelyzetet töltenek be a fogyasztói árak különbsége szempontjából is. Ugyanis a kereskedelmi márkák magyarországi, átlagosan 40 százalékos árelőnye sokkal nagyobb, mint általában az EU tagországaiban.
A Nielsen fogyasztói kutatásai szerint Magyarországon a kereskedelmi márkás termékek ismertsége és elfogadottsága tovább növekedett. Többek között azért, mert a fogyasztók egy része az utóbbi hónapokban úgy törekszik fogyasztása fenntartására, hogy olcsóbb termékeket vásárol, illetve alacsonyabb árszínvonalat kínáló boltokat választ.
Nemzetközi összehasonlításban Magyarországon viszonylag alacsony a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Élelmiszernél 22, háztartási vegyiárunál 17 százalék jutott rájuk az első félévben. Ennél magasabb az öszesített részarányuk például öt nagy európai piacon: Németországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban 25-33 százalék között mozog.
Pluszt jelent a láncok saját márkáinak fejlődésénél, hogy a kereskedelmli vállalatok felhasználhatják őket fogyasztóik lojalitásának erősítéséhez, és a lánc, az üzlet márkaértékének növeléséhez.
A perspektívát Patrick Dodd, a Nielsen európai regionális igazgatója így summázza:
– A saját márka lehetővé teszi a megkülönböztetést a versenytársaktól, miközben a fogyasztó számára megfizethető árakat nyújt. Válságban vagy fellendülés időszakában, mindez vonzó a kereskedelmi vállalatok számára.
Táblázat. A Nielsen által mért élelmiszer árucsoportok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Százalékban.
Árucsoport |
2008 első félév |
2009 első félév |
Élelmiszerek átlaga |
20 |
22 |
Állateledel |
46 |
49 |
Mélyhűtött termékek |
30 |
32 |
Reggeliző termékek |
31 |
32 |
Szárazáruk |
25 |
26 |
Tejtermék és húskészítmény |
23 |
25 |
Alkoholmentes italok |
19 |
21 |
Sós rágcsálnivalók |
19 |
20 |
Édességek |
15 |
17 |
Alkoholos italok |
13 |
12 |
Forró italok |
9 |
10 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. A Nielsen által mért háztartási vegyiáru és testápoló termékcsoportok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkák piaci részesedése. Százalékban.
Árucsoport |
2008 első félév |
2009 első félév |
Vegyiáruk átlaga |
14 |
17 |
Háztartási papír |
41 |
44 |
Babaápolás |
31 |
34 |
Női higiénia |
12 |
14 |
Testápoló szer |
9 |
10 |
Tisztítószer |
9 |
11 |
Férfi kozmetikum |
7 |
8 |
Szájápolás |
6 |
7 |
Hajápolás |
5 |
5 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen – 90 élelmiszer, továbbá 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriára vonatkozó – folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.