Színes ősz, zord tél! – Politikai prognózisok a Politikai Akadémia katedrájáról
6 perc olvasásA Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztalán az elkövetkendő politikai ősz volt a téma. Az Akadémia neves oktatói, vezető, első vonalas politikai tanácsadók mondták el véleményüket az előttünk lévő időszakról. Mit gondolnak az év hátra lévő részében a belpolitikáról, hogyan hat a jövő évi költségvetés vitája és az EP választások után megváltozott politikai erőviszonyok a választásokra hamarosan készülő pártokra.
A Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztalán az elkövetkendő politikai ősz volt a téma. Az Akadémia neves oktatói, vezető, első vonalas politikai tanácsadók mondták el véleményüket az előttünk lévő időszakról. Mit gondolnak az év hátra lévő részében a belpolitikáról, hogyan hat a jövő évi költségvetés vitája és az EP választások után megváltozott politikai erőviszonyok a választásokra hamarosan készülő pártokra.
Giró-Szász András, a Századvég Alapítvány és Politikai Akadémia igazgatója kiemelte: "Jelen pillanatban nem látszik, mi is állítaná meg a szocialisták errodálódási folyamatát, azonban nem egyértelmű, hogy ennek ki, illetve melyik politikai erő a nyertese. Továbbra is elképzelhető, hogy nemcsak a Fidesz, hanem a Jobbik számára is szép hozadéka van az MSZP bukdácsolásának.
A kormány elsőszámú célja a költségvetés elfogadása, azonban a makrószámok (amelyekről senki nem tudja biztosan állítani, hogy fedik a valóságot) semmilyen érdemi hatással nem lesznek az átlagválasztó hétköznapi hangulatára. Az ellenzék (Fidesz-KDNP) a háttérben – kerülve a direkt nyilvánosságot – a feladatok feltérképezésével és a pozíciók indirekt versenyeztetésével készül a következő tavaszi megmérettetésre és kormányzásra."
Borókai Gábor a Heti Válasz Kiadó igazgatója, az Orbán kormány szóvivőjének pontos prognózisa van az elkövetkezendő időszakra: "A szocialisták csak magukban és egymásban nem hisznek, ezért hosszú és hideg télre készülvén spájzolnak. Az elkövetkezendő időszak csak és kizárólag erről szól. A megkezdett üzleteket nyélbe ütni, a jövőre bérleti szerződést kötni. Ki ki a maga hasznára, ki tudja, lesz-e még párt, és ha igen, ki foglalja el? A hadművelethez az üzletemberek irányította válságkezelő kormány tartja a spanyolfalat, cserébe a képviselők mindent megszavaznak. A költségvetést is, bár az a magas jövedelműeket és a vállalkozásokat – vagyis nem az MSZP bázisát – preferálja. A szocialisták azon lesznek, hogy a fasizmus veszély mindennapi élménnyé váljék a kampány során – amely még az idén elkezdődhet. A Fidesz – látva az ellenfél vergődését és önpusztítását – hosszú kormányzásra készül. Kívülről túlzottan kényelmesnek tűnik a várakozása, ami megbosszulhatja magát. Csak pénz, felkészült közigazgatás és türelem nem fogja övezni majdani kormányzását. Az elkeseredettség pillanatnyi tétovaságot, megalkuvást sem engedélyez, mert a Jobbik és a radikális erők tovább szélesednek, és kaotikus helyzetet idézhetnek elő."
Wermer András, az Orbán kormány stratégája a válsághoz való viszonyban látja az elkövetkező időszak kulcsát: "Ősszel leginkább színes lombokra, lombhullásra, hideg szelekre és persze a mustra számítok. És körülbelül ezt várom a politikától is.
Minden nap változó színek, csökkenő szimpátiaindexek, jeges fuvallatok és erjedés.
A politika minden résztvevője a válságra játszik. Abban látnak olyan témát, ami elég fontos ahhoz, hogy az emberek odafigyeljenek rá. Pedig ez egyre kevésbé van így. A háborús időkből tudjuk, hogy a polgárok idővel hozzászoknak a fenyegetettséghez, bezárkóznak a negatív hírekkel szemben. Érdemes lenne mindkét oldalon belátni, hogy a válság nem tesz jót a politikának. És ami még fontosabb: a politika pedig kifejezetten árt a válságból való kilábolásnak. Aztán jön a tél, jönnek a még zordabb idők. És látni fogjuk a mondást gyakorlatban is megvalósulni:a lavina létrejöttéért egyetlen hópehely sem tartja felelősnek magát."
A politikai kommunikációs szakma krémjével találkoznak majd szeptembertől a hallgatók a Századvég Politikai Akadémiáján. Jelenlegi és volt kommunikációs- és kampányigazgatók, stratégák, tanácsadók alkotják a képzés oktatói gárdáját.
Kifejti gondolatait a politikai sikerhez vezető útról Habony Árpád a Fidesz jelenlegi és Wermer András 1998-as és 2002-es választásokat vezető stratégája. A győzelem anatómiájáról beszél Bruck Gábor a főpolgármester és több miniszterelnök bizalmas tanácsadója, a kampánystratégiákba Szigetvári Viktor avatja be a hallgatókat, aki a 2006-os választásokon segítette a baloldalt tanácsaival.
A politikai rendszerről Stumpf István az Orbán kormány kancellária miniszterétől és Török Gábor politikai elemzőtől hallanak, szakpolitikai elemzéseket Kumin Ferenctől a Köztársasági Elnöki Hivatal vezetőjétől és Giró-Szász Andrástól a Századvég Alapítvány igazgatójától tanulják a képzésre jelentkezők. A média jeles képviselői beszélnek a sokszor a kulisszák mögött zajló munkáról, a nyilvánosság alakításának a technikáiról. Borókai Gábor az Orbán kormány szóvivője, a Heti Válasz Kiadó igazgatója a sajtókezelés rendszerébe avat be, a műsorpolitikai fogásokba Bednarik Imre az MTV hírigazgatója, Azurák Csaba a TV2 hírháttér műsorainak szerkesztője és Pusztai András a "királyi televízió" exműsorigazgatója vezeti be a kiválasztottakat. Mellettük számos neves szakember teszi teljessé a résztvevők felkészítését.
Ha a képzés struktúráját nézzük, megállapítható, hogy az első évben a politika, mint terület specialitásairól hallanak a résztvevők. A szakmai alapozás utána a második évben kezdődik a kommunikáció részterületeinek az áttekintése. A Politikai marketing és politikai pr mellett, stratégiai gondolkodást, beszédírást, a tanácsadás módszertanát, szóvivői ismereteket, sajtókezelést, szakpolitikai elemzéseket és közvélemény-kutatást is hallgathatnak a szerencsések. Szó lesz az utóbbi időben a kampányokban sikeresen alkalmazott gerilla marketing technikákról, az internet felértékelődő szerepéről, az adatbázisok építésének és használatának módszereiről, a sikeres médiaszereplés titkairól és sok-sok esettanulmányon keresztül a lehetséges stratégiák felállításáról. Mindez azért, hogy mind a politikai vagy kommunikációs szakmában dolgozó, mind a médiában vagy a civil szférában érdekelt vagy éppen a politika iránt érdeklődő a legtöbbet fejlődhessen az egyedülálló képzés alatt.