Elérte a mélypontot a lízingpiac — Kisebb visszaesés várható idén, mint 2009-ben
6 perc olvasásHabár a lízingpiac több, mint 60%-kal visszaesett az elmúlt évben, a piaci szereplők mégsem zárták eredménytelenül az évet: számos olyan évek óta húzódó jogszabály változást sikerült elérni, amelyek lehetővé tették, hogy megszűnjön a lízing évtizedes versenyhátránya a többi finanszírozási formával szemben.
Habár a lízingpiac több, mint 60%-kal visszaesett az elmúlt évben, a piaci szereplők mégsem zárták eredménytelenül az évet: számos olyan évek óta húzódó jogszabály változást sikerült elérni, amelyek lehetővé tették, hogy megszűnjön a lízing évtizedes versenyhátránya a többi finanszírozási formával szemben.
Az ingatlan és gépjármű pénzügyi lízing esetén a hitelekhez képest a lízingre alacsonyabb fedezeti elvárást határozott meg a jogalkotó, a lízing, mint önálló finanszírozási forma bekerült a Polgári Törvénykönyvbe, valamint hamarosan lehetőség nyílik a zálogjog egyszerűbb, elektronikus bejegyzésére, ami nagyobb biztonságot nyújt a gépkocsi finanszírozónak. Ezen kívül kedvezően változtak az illetékszabályok és illetékmentessé vált az ingatlan, és gépjármű visszlízing, sőt a lízing bekerült az állami lakásmentő programba is.
„Évtizedes lemaradást hoztunk be az elmúlt évben, amely eredményeként a lízing végre a helyére került és számos területen megszűnt a hitellel szembeni hátránya." – emelte ki Hordós Zoltán, a Lízingszövetség elnöke.
A sikert némileg beárnyékolja a gépjármű finanszírozás esetében a futamidő korlátozása 7 évre, illetve a devizakorlátozás, ami a szövetség szerint tovább csökkenti a gépjármű értékesítés volumenét az egyébként is zsugorodó piacon. A kis- és középvállalkozók (kkv) finanszírozásának könnyítése érdekében mindeddig kis lépések történtek csak: a mai napig csak korlátozott módon alkalmazhatják a lízing társfinanszírozást az Uniós pályázatokon és az Új Magyarország programokban annak ellenére, hogy az esetek többségében a lízing lenne a kkv-k számára az egyetlen reális forrásjutási lehetőség. Míg az Európai Unióban több mint 40% a géplízing aránya az lízingportfólióban, addig Magyarországon ez a szám még a 2009-es jelentős növekedés után is csupán 25%.
A lízingcégek által finanszírozott eszközök értéke 2009-ben valamivel több, mint 60%-kal csökkent a 2008-as évhez képest, értéke 468, 086 milliárd forint volt, ám az utolsó negyedévében már tapasztalható volt némi javulás; a visszaesés 57%-ra mérséklődött 2008 hasonló időszakához képest. A szerződések száma ugyan továbbra is csökkent, de amíg az előző év hasonló időszakához képest a visszaesés az év első 9 hónapjában 65%-ot tett ki, addig 2009 utolsó negyedévében már csak 63%, 2008 Q4-hez képest.
"A piaci szereplőknek csupán elenyésző százaléka vonult ki a magyar piacról vagy egyes szegmensekből, csődre pedig eddig nem akadt példa."- hangsúlyozta Hordós Zoltán és hozzátette: „A lízingcégek alkalmazkodnak a megváltozott gazdasági körülményekhez, kiszorulnak a kockázatos portfoliók, bizonyos esetekben szigorítják a finanszírozáshoz jutási feltételeket."
A Lízingszövetség tagságában készített felmérés szerint a lakossági szegmensben a lízingpiac idén eléri a mélypontot, a tavalyi évet megközelítő szerződésállományra lehet számítani, de természetesen sok függ a lízingpiaci szereplők portfolió kezelésétől és céltartalék képzési gyakorlatától is. A kkv finanszírozás területén enyhe piacbővülésre számítanak abban az esetben, ha megindul a gazdasági növekedés. Ekkor ugyanis élénkülnének a beruházások, aminek nagy része lízing formájában valósulhatna meg.
„ A lízingpiac jövője nagyban függ az autópiac alakulásától, mivel ez a szegmens több mint 50%-os részesedéssel rendelkezik a teljes piacon belül. A szigorú devizahitel korlátozások tovább rontottak a helyzeten; az ügyfelek mintegy felét ellehetetlenítik az új szabályok. Ugyanakkor a javuló makrogazdasági mutatóknak köszönhetően a flotta-és az ingatlan üzletág bővülésére számítunk idén." – hangsúlyozta Hordós Zoltán. – „Az elkövetkező hónapokban főleg a kkv szegmensre koncentrálunk és szeretnénk itt áttörést elérni, mert úgy gondoljuk, hogy a hazai vállalkozások beruházásai számára a lízing jelenti az egyetlen megoldást. Vannak területek ezen kívül is, ahol még jelentős eredményeket szeretnénk elérni, ilyen az ügynökszabályozás és a jutalékszabályozás is. Erősíteni kívánjuk a törvény-előkészítésben való szerepvállalásunkat." – tette hozzá az elnök.
A lízingpiaci szegmensek
A legnagyobb visszaesést továbbra is az ingatlan és a gépjármű-finanszírozás szenvedte el; az előbbi 69%, míg az utóbbi 67%-os visszaesést könyvelhetett el éves szinten, azonban mindkét szegmensben erősödött a piac az utolsó negyedévben. A szerződések száma a két szegmensben 88%, illetve 63%-os csökkenést produkált, de ez a két szám is jobb, mint a tavalyi év előző időszakának adata.
Az ingatlanlízing szegmensben a 2008 utolsó negyedévében kihelyezett 43,909 milliárd forinthoz képest 2009 Q4-ben csak 21, 866 milliárdot finanszíroztak, és csökkent a lakossági ügyfelek aránya. Az idén is várhatóan először a vállalati kereslet erősödik meg és az ő fizetőképességük stabilizálódása után kerülhet sor a bérek növekedésére.
A másik rosszul teljesítő szegmens az autófinanszírozás, itt a 2008-as negyedik negyedévben finanszírozott 127, 223 milliárd forinthoz képest tavaly október-december hónapokban ez az összeg 50, 257 milliárdra csökkent. Az új szerződések száma 63%-kal lett kevesebb a retail szegmensben, míg a gépjármű értékesítés országos szinten 61%-kal esett vissza.
A gépjármű finanszírozásban – nagyrészt a PSZÁF szabályozásnak köszönhetően-folyamatosan növekszik a középtávú kihelyezések aránya, más területeken, így például az ingatlan szegmensben, továbbra is a hosszú lejáratú szerződések vannak többségben.
A haszongépjárműveknél javulás érzékelhető az előző negyedévekhez képest; a finanszírozott érték 59%-kal esett vissza az utolsó negyedévben, szemben a harmadik negyedévben tapasztalt 65%-os visszaeséssel. Országos szinten 54%-os a visszaesés a kis-és nagyhaszon-gépjármű értékesítésben, 2009 eleje óta az új teherautók aránya 15%-kal csökkent.
A flottafinanszírozás területén értékben maradt az előző időszakban is tapasztalt 55%-os negyedévi visszaesés, újdonság viszont, hogy megállt az év során látható elmozdulás a használt flottafinanszírozás felé. 48%-al kevesebb szerződést kötöttek a vizsgált hónapokban, mint korábban.
A lízingpiacon a legjobban teljesítő ágazat a gép berendezés finanszírozás.
A gépek és berendezések piacán csupán 21,5%-os visszaesés volt az utolsó negyedévben a finanszírozott értékben, szemben az év első kilenc hónapjában észlelt 46%-os csökkenéshez képest, azaz éves szinten csupán 37%-os a csökkenés 2008-hoz képest. A kihelyezett érték az utolsó negyedévben 48, 000 milliárd forint. Az előző időszakokhoz képest csökkent a mezőgép piaci aránya.