Befejeződtek az idei autópálya-felújítási munkálatok
4 perc olvasás2010. november végén fejeződtek be az ÁAK Zrt. idei fenntartási programjának jelentősebb munkálatai. A társaság 2010-ben mintegy nettó 4,6 milliárd forintot fordított a kezelésében lévő gyorsforgalmi utak felújítására, ez az összeg azonban a költségvetési megszorítások miatt kisebb a szakmailag indokoltnál. A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a lehető legrövidebb időn belül kerüljön sor.
2010. november végén fejeződtek be az ÁAK Zrt. idei fenntartási programjának jelentősebb munkálatai. A társaság 2010-ben mintegy nettó 4,6 milliárd forintot fordított a kezelésében lévő gyorsforgalmi utak felújítására, ez az összeg azonban a költségvetési megszorítások miatt kisebb a szakmailag indokoltnál. A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a lehető legrövidebb időn belül kerüljön sor.
Az ÁAK Zrt. ebben az évben hozzávetőlegesen nettó 4,6 milliárd forintot fordított a kezelésében lévő gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) által a társaság rendelkezésére bocsátott keretösszeg azonban csak töredéke a folyamatos, ciklikus felújítási tevékenység forrásigényének, így az esedékes beavatkozások jelentős részét a későbbi évekre kellett átütemezni. Az idei fenntartási terven felül ráadásul a tavaszi esőzések okozta károk helyreállítására is komoly összeget, mintegy 400 millió forintot kellett fordítani.
A 2010-es program jelentősebb burkolat-felújítási beruházásainak színhelye az M1-es és az M3-as autópálya volt. Ez utóbbi esetében a Budapest felé vezető oldalon a 114-129. és a 132-145. km-szelvények között már március végén megkezdődtek a munkálatok. A május első feléig tartó beruházás érdekessége az volt, hogy a haladó sáv burkolatának cseréjét és újjáépítését az úgynevezett meleg remix technológia segítségével végezték el a kivitelezők. Ennek lényege, hogy a meglévő aszfalt réteget felmarják, majd annak anyagát a helyszínen, egy speciális géplánc segítségével, új aszfaltkeverék hozzáadásával kötőrétegként építik vissza a pálya szerkezetébe. Az így létrehozott, remixált kötőrétegre teljes pályaszélességben új kopóréteg épül. Ez a technológia nem csupán költség- és anyagtakarékos megoldásnak számít, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentőséggel bír.
Az M3-as autópálya másik jelentős burkolat-felújítási munkája során is újdonságnak számító eljárást alkalmazott a kivitelező. A Budapest felé vezető oldalon, a 83,6 – 88,2 km-szelvények közötti szakaszon a Strabag Építő Zrt. Magyarországon elsőként az úgynevezett kompakt aszfalt technológia segítségével végezte el a burkolat cseréjét. Ennek lényege, hogy egy speciális gép segítségével az egyes rétegeket, tehát a kopó és a kötőréteget egyszerre helyezik le, így azok egyszerre szilárdulnak meg, ezáltal jobb lesz az együttdolgozás közöttük, mert a járművek keltette útfelületi feszültség hatékonyabban oszlik el. A technológia előnye még ezen kívül a jóval rövidebb beépítési idő, az anyagtakarékosság (a rétegek együttes vastagsága ugyanis kisebb) és a tartósabb útfelület. További előny, hogy a módszer szélsőségesebb időjárási körülmények között is alkalmazható, tehát pl. esőben vagy nagyobb hidegben, akár télen is, ami szélesebb játékteret biztosít a fenntartási tevékenység tervezéséhez.
Ugyancsak nagy volumenű burkolat-felújítás zajlott az M1-es autópálya több szakaszán. A Colas Út Zrt. a Budapest felé vezető oldalon a 12-61 km-szelvények közötti pályarészen a haladó és a kapaszkodó sávban, négy ütemben, összességében 16 km hosszban hajtott végre burkolatcserét, míg az Euroaszfalt Kft. a Győr felé tartó oldalon a 22-28 km-szelvények között végzett hasonló tevékenységet. Ezeket a munkálatokat az ÁAK Zrt. nem a KKK által biztosított keretből, hanem saját forrásból finanszírozta.