A gazdasági környezet kihívásai ellenére sikeres volt a tavalyi év a Tesco számára
6 perc olvasás29 új áruház, több mint 700 új munkahely, sikeres klubkártya bevezetés, innováció a vásárlók szolgálatában – ezek a címszavak jellemzik a Tesco sikereit a 2010-11-es üzleti évben. A vállalat a gazdasági környezet kihívásai ellenére is növelni tudta piaci részesedését, és már érzékelte a válságból való kilábalás jeleit a forgalmában.
29 új áruház, több mint 700 új munkahely, sikeres klubkártya bevezetés, innováció a vásárlók szolgálatában – ezek a címszavak jellemzik a Tesco sikereit a 2010-11-es üzleti évben. A vállalat a gazdasági környezet kihívásai ellenére is növelni tudta piaci részesedését, és már érzékelte a válságból való kilábalás jeleit a forgalmában.
A Tesco tavalyi évről szóló beszámolója szerint az áruházlánc 29 új üzlettel bővült, ami összesen 53 ezer négyzetméterrel növelte az eladóterét. A cég ezzel mintegy 719 új munkahelyet teremtett, közülük számosat olyan térségben, ahol a foglalkoztatási mutatók rendkívül kedvezőtlenek. A vállalat magyarországi bruttó árbevétele 666,5 Mrd Ft volt. Működése során 2010-ben a Tesco összesen 70,5 Mrd Ft adót fizetett be, ebből a válságadó 10,7 Mrd forint volt (ami a legnagyobb befizetés a kereskedelmi vállalatok között). Ezzel a cég – a 2009-es befizetéseket véve alapul – az ötödik legnagyobb adóbefizető Magyarországon.
„Vállalatunk tavaly közel 40 Mrd forintnyi beruházást eszközölt Magyarországon. Büszkék vagyunk arra, hogy – adóbefizetésünk mellett – ezzel is hozzájárultunk ahhoz, hogy az ország gazdasági helyzete kedvezően alakuljon, és a magyar építőipari kis- és közép-vállalkozások megrendeléshez, bevételhez juthassanak. Az általunk teremtett új munkahelyek segítik a Magyar Kormány azon törekvéseit, hogy minél több állampolgár térjen vissza tartósan a foglalkoztatásba. Növekedésünk által a közel 1000 hazai beszállítónak is biztos piacot teremtünk; nemcsak az országhatáron belül, de az export lehetőségek biztosítása által a Tesco Csoport globális keretei közt is. Ezek az adatok is azt mutatják, hogy a Tesco Magyarország iránti elkötelezettsége változatlan" – mondta el Gerry Gray, a Tesco- Global Áruházak Zrt. újonnan kinevezett vezérigazgatója.
A tavalyi év egyik legjelentősebb eseménye a Tesco életében a vásárlói hűséget pontokkal honoráló Clubcard bevezetése volt. Az összegyűjtött pontokért a Tesco különféle kedvezményeket, például vásárlási utalványokat és ajándékkuponokat küld el mindenkinek személyre szólóan. Ezek az akciók a válság idején különösen nagy segítséget jelentenek a fogyasztóknak, hogy még többet takaríthassanak meg vásárlásaik során. A hűségprogram rendkívül sikeresnek bizonyult, hiszen rövid idő alatt több mint 1,2 millió vásárló csatlakozott hozzá és vált Clubcard birtokossá.
Az új üzletek nyitása mellett a vállalat nagy figyelmet fordít arra, hogy a vásárlók még nagyobb örömmel járjanak a már működő áruházaiba is. Jelentős átalakítások után Tesco Extra áruház lett a Fogarasi úti hipermarketből, ezzel Magyarországon először jelent meg a vállalat legjobb vásárlói élményt kínáló bolt típusa. A Tesco célja, hogy a választék, a szolgáltatások sokszínűsége, az áruházi környezet, a személyzet felkészültsége és a kiszolgálás is extra minőségű legyen ezekben az „extrásított" üzleteiben.
Elsőként hazánkban a Tesco bevezette az önkiszolgáló kasszákat, elsőként a Dunakeszi-Fót hipermarketben, de azóta már további 6 áruházban is több ilyen pénztár áll a vásárlók szolgálatában. A rendkívül kedvező fogadtatás nyomán idén országosan számos áruházban tervezi a cég ezen fizetési mód kialakítását.
2010-ben a vállalat folytatta a Regionális Beszállítói Fórum sorozatát, amelynek keretében magyar kis- és középvállalatoknak segít abban, hogy termékeikkel akár regionális, akár országos szinten a Tesco beszállítóivá váljanak. E program eredményeként 2011 áprilisára már 230 olyan helyi termék található az üzletek polcain, amelyeket gyártóik ezen fórumokon mutattak be a Tesco beszerzőinek. A rendezvénysorozat célja az is, hogy az áruházlánc vásárlóinak a régióik ismert és kedvelt termékeit kínálja helyben.
A Tesco számára 2010-ben is kiemelkedően fontos volt a helyi közösségek segítése, amelyet tavaly óta a cég Közösségi Nagykövetei (speciálisan a helyi közösségek segítésével, együttműködések kialakításával megbízott munkatársak) is segítenek számos városban. Az „Év támogatottja" program keretében a vállalat 20 millió forinttal segítette az Ability Park munkáját, ennek köszönhetően 10 városban tapasztalhatták meg az érdeklődők a fogyatékkal élők mindennapjait. A cég az elsők között nyújtott segítséget az árvízi és vörös iszap katasztrófák áldozatainak több tízmillió forint értékű élelmiszer és háztartási cikk adományokkal valamint védekezési munkálatokban résztvevőket is folyamatosan támogatta. Kuponos gyűjtési akciókkal a Tesco vásárlói több mint 60 millió forinttal járultak hozzá az árvízkárosultak, a vörös iszap által sújtott térség lakosai és a hátrányos helyzetű családok karácsonyi segítéséhez.
A Tesco Csoport élen jár a klímaváltozás elleni küzdelemben, és mind a károsanyag kibocsátás csökkentése, mind a hulladékhasznosítás, mind a megújuló energiaforrások alkalmazása kiemelt szempont működésében. Magyarországon eddig közel 40 automata visszaváltó centrum nyílt Tesco üzletekben. A kiszolgálás egyszerűen és hatékonyan, egy magyar fejlesztésű automatával történik, ami a világon egyedülálló módon, összenyomott formában is visszaváltja az alumínium-hulladékot. Az újrahasznosítás ügyét a Tesco PET-Alu kampánya is támogatta, amelynek keretében külön akciókkal ösztönözték vásárlóikat a hulladék szelektív gyűjtésére. 2010 márciusától megszűnt az ingyenes szatyor juttatása a vásárolt termékekhez, ezzel mintegy 200 millió darab szatyorral csökkent a nejlonhulladék. A vásárlók környezettudatos szemléletének alakítása mellett számos fejlesztés irányul az áruházak károsanyag kibocsátásának mérséklésére is.