ATM-ÜZEMELTETÉS:A beinduló fejlesztések 3-5 milliárd forint értékű piacot nyithatnak a közeljövőben
3 perc olvasás
A bővülő lakossági igények minél teljesebb kiszolgálásának, illetve a költséghatékonyság növelésének kettős elvárása jelöli ki a következő évek fő fejlesztési irányait a hazai ATM-üzemeltetésben. A közeljövőben akár 3-5milliárd forint értékű piacot nyithat az üzemeltetők számára az újra beinduló üzletágfejlesztés.
A bővülő lakossági igények minél teljesebb kiszolgálásának, illetve a költséghatékonyság növelésének kettős elvárása jelöli ki a következő évek fő fejlesztési irányait a hazai ATM-üzemeltetésben. A közeljövőben akár 3-5milliárd forint értékű piacot nyithat az üzemeltetők számára az újra beinduló üzletágfejlesztés.
Rövid távon a fejlesztés a rendelkezésre álló készülékek üzembiztonságának, feltöltöttségének, műszaki állapotának a lakossági elvárásoknak megfelelő biztosítását jelenti. A munkabér és egyéb juttatások bankszámlára történő utalásának, illetve a magyar lakosság elektronikus fizetési rendszerek iránt tanúsított bizalmatlanságának kettőse ugyanakkor közép- és hosszú távon elkerülhetetlenül magával vonja annak a szükségességét, hogy a kisebb településekre is eljussanak a megfelelően magas színvonalon kiszolgált pénzkiadó készülékek.
A nemzetközi elemzések szerint 2015-re a világszerte telepített ATM-készülékek száma várhatóan eléri a 3,1 millió egységet – a növekedés elsősorban a fejlődő országok (Kína, a közel-kelet, a dél-amerikai térség, a közép-európai régió) piacain várható. „Magyarországon az elmúlt három évben lelassult az üzletág fejlődése, de rövid időn belül a szektor visszatérhet a dinamikus fejlődési pályára, az ügyfelek elvárásai miatt a pénzintézetek ugyanis hamarosan várhatóan megkezdik ATM-szolgáltatásaik és lefedettségük fejlesztését. Ez mintegy 3-5 milliárd forint értékű piacot nyithat az üzemeltetők számára" – mondja Kárpáti Balázs, a Brink's Magyarország vezérigazgatója.
A lakossági elvárások mellett az ATM-kiszolgálási üzletág átalakulását és bővülését hozhatják majd a pénzintézetek költségracionalizálásra és erőforráshatékonyság-növelésre irányuló törekvései is. „A költséghatékony kiszolgálási rendszerek – mint például a teljes körű készpénz- és kártyamenedzsment lehetősége, a megfelelő szintű karbantartói és műszaki kiszolgáló háttér, az ATM-ek mindenkori töltöttségi szintjéhez igazodó szállítói útvonaltervezés és a megerősített védelmi rendszerek – már Magyarországon is elérhetőek. Az üzemeltetők ezekre a kérésekre is kész megoldásokkal tudnak szolgálni. Ráadásul a csökkenő üzemeltetői költségek hatását az ügyfelek is érezhetnék a csökkenő tranzakciós, ATM-használati- és kártyadíjak révén" – mutat rá a hazai cégek felkészültségére és a korszerű eljárások ügyfeleket érintő pozitív hatásaira a Brink's Magyarország vezérigazgatója.
A globális trendek egy része egyelőre azonban teljesen elkerüli a magyar a piacot, a lakosság döntő hányada ugyanis még mindig idegenkedik az elektronikus pénzügyi szolgáltatásoktól. „A számlafizetés és az automatákon keresztül történő folyószámla-menedzsment már Magyarországon is elérhető néhány pénzintézet hálózatában, azonban ezeknek a megoldásoknak a tömeges elterjedése egyelőre még nem várható" – osztja meg a hazai fejlesztési irányokkal kapcsolatos tapasztalatait Kárpáti Balázs.