Már a második egymást követő negyedévben csökken a háztartások fogyasztása az EU-ban
3 perc olvasás
A Visa Europe Fogyasztói Költések Barométere szerint a csökkenés mértéke felgyorsult a 2012 első negyedévében mért adatokhoz képest. Az Európai Unió fogyasztói költései 2,3 %-kal voltak alacsonyabbak 2012 második negyedévében, mint az előző év ugyanezen időszakában, így az első negyedévben jegyzett 0,2 százalékos visszaesést követően tovább folytatódott a csökkenés.
A Visa Europe Fogyasztói Költések Barométere szerint a csökkenés mértéke felgyorsult a 2012 első negyedévében mért adatokhoz képest. Az Európai Unió fogyasztói költései 2,3 %-kal voltak alacsonyabbak 2012 második negyedévében, mint az előző év ugyanezen időszakában, így az első negyedévben jegyzett 0,2 százalékos visszaesést követően tovább folytatódott a csökkenés.
A fogyasztói költésekben megfigyelt negatív tendencia ellenére, az adatok azt mutatják, hogy az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest 14 országban mégis emelkedtek a költések. Ezen országok között volt Németország, az EU legnagyobb gazdasága is, ahol 0,4 százalékos növekedést jegyeztek a fogyasztói költésekben. Továbbra is erős a növekedés Kelet-Európában is; Lettország, Litvánia és Szlovénia fogyasztói költései kétszámjegyű százalékos bővülést mutattak.
A folyamatos recesszióval összhangban Olaszország (-7 %), Spanyolország (-3,8 %) és az Egyesült Királyság (-4,7 %) negatív és romló eredményeket produkált fogyasztói költésekben. Görögországban különösen nagy volt a visszaesés, míg Írország és Portugália költései számai is markánsan csökkentek.
Philip Symes, a Visa Europe pénzügyi igazgatója a következőket mondta: "A fogyasztói költések nőttek az EU legnagyobb gazdaságában, Németországban a második negyedévben, és számos kelet-európai ország is még erős emelkedést ért el. Azonban ez nem volt elegendő ahhoz, hogy kiellensúlyozza azt a visszafogott költési szintet, amit számos olyan nagyobb európai gazdaság produkált, mint például Olaszország, Spanyolország vagy az Egyesült Királyság, így az Európai Unióban az első negyedévben tapaszt csökkenés tovább erősödött a második negyedévben."
A Visa Europe EU Fogyasztói Költések Barométere nem kilátásokon vagy előrejelzéseken, hanem aktuális költési adatokon alapul, melyeket a Visa kártyák számának változásával, a fogyasztói fizetési preferenciák alakulásával és az infláció mértékével korrigálnak. Az egyes szektorokban várható kilátásokra vagy előrejelzésekre épülő mutatószámokkal vagy felmérésekkel ellentétben a Barométer pontos képet ad az EU valós fogyasztói költéseiről, melyek mindinkább az elektronikus fizetés irányába tolódnak el. Ezt a tényt kitűnően jelzi, hogy ma már minden hét euróból egy eurót Visa kártyán költenek el Európában.