Cégér-Jó bornak tervezz címkét!
Kihirdették a Cégér pályázaton továbbjutó grafikusok és a programhoz csatlakozó fiatal borászok névsorát. A Cégér pályázat célja a design és a bor találkozási pontján a fiatal, tehetséges grafikusok és borászok egymásra találásának elősegítése, valamint a magyar borászok vizuális megjelenésének, termékeik eladhatóságának javítása.
Kihirdették a Cégér pályázaton továbbjutó grafikusok és a programhoz csatlakozó fiatal borászok névsorát. A Cégér pályázat célja a design és a bor találkozási pontján a fiatal, tehetséges grafikusok és borászok egymásra találásának elősegítése, valamint a magyar borászok vizuális megjelenésének, termékeik eladhatóságának javítása.
A Forum Hungaricum és a Hybridart Management Cégér-Jó bornak tervezz címkét! pályázatának sajtótájékoztatóján a Magyar Borok Házában bemutatták a sajtó képviselőinek azt a tíz grafikust, akiknek a pályázat első fordulójában készült címketerveit a neves borászokból, gasztronómusokból és grafikus művészekből álló szakmai zsűri a legjobbnak találta, és akik így továbbjutva, a második fordulóban elkészíthetik egy-egy fiatal, hazai borász borának címketervét. A nyertes cégér megalkotója egymillió forintos díjazásban részesül.
Hogy kik pályázhattak? Tulajdonképpen mindenki, aki:
• az alkalmazott grafika területén arculattervezési munkatapasztalattal rendelkezik,
• nem pusztán jól rajzol, és szép címkét tud tervezni, hanem hajlandó lemenni egy borászhoz vidékre, eltölteni vele pár napot, hogy megismerje a terméket, a termelőt, és a termőhelyet is.
Ezáltal a vizuális terv azt az életérzést, filozófiát is visszaadja, amit a borász képvisel, és megismeri a termék jelenlegi marketing pozícióját
• olyan grafikusok jelentkezését várták, akik nyitottak rá, hogy akár a későbbiekben is együtt dolgozzanak a borászokkal ezen a területen.
A borászokkal való együttműködés egyúttal kiváló lehetőség a pályakezdő grafikusok bemutatkozására, szakmai portfóliójuk bővítésére, fogalmazott Erdélyi Szabolcs, a projektet gondozó Hybridart kreatív vezetője.
A pályázók első körben Figula Mihály Hét Hektár borához készíthettek címketerveket.
A balatonszőlősi Barátszőlő dűlő legszebb tőkéinek bora, amelynek alapja két fehérszőlő fajta, a chardonnay és a sauvignon blanc. Intenzív és tiszta, rafinált, jellegzetesen virág illatú, ízében telt, gyümölcsös, ugyanakkor friss és fiatalos lendületű fehérbor. A különböző citrusgyümölcsök piszkével és érintésnyi keleti fűszerekkel kiegészülve teremtik meg a bor harmonikus aromáját. A korty végét a mineralitás vezeti. Fiatalos karakterű, tiszta, gyümölcsös bor hosszú lecsengéssel. Lendületes savak és kiváló egyensúly jellemzi. A magyarban, a vogulban és az osztjákban a hét szó nemcsak a hetes számot jelöli, hanem a hét
napból álló időegységet is. A hetes számrendszer emlékeit őrzik a hét bölcs, hét vezér, hétfejű sárkány, hetedhét országon túl, hét csillag, hét ördög, hete jő, hete megyen, mese – és regealakok, illetve szólások.
Az ígéretes díjazásnak és az izgalmas kihívásnak köszönhetően több mint kétszáz nívós grafikai pályázat érkezett a szervezőkhöz. A pályázatokat ismert és elismert szakemberek értékelték.
A zsűri tagjai:
Ács Zoltán, Auth Attila, Balla Dóra, Benkő Zoltán, Fabricius Gábor, Figula Mihály, lpacs Géza, Lelkes László, Németh Ágnes, Rókusfalvy Pál, Tálos Attila, Tiffán Zsolt.
Az értékelésnél a zsűri figyelembe vette a pályaművek grafikai minőségét, a bor, mint termékkategória megértését vizuális oldalról, az ötlet és a címke vizuális világának eredetiségét, a termék pozicionálását, illetve, hogy mennyire sikerült a pályázóknak megragadni a bor, mint termék lényegét.
Az első körből továbbjutott grafikusokhoz a projekt ezen fázisában csatlakoznak azok a borászok, akiket a CEWI borszakértői szakmai borkóstolók eredményei alapján választottak ki arra törekedve, hogy személyük által minél több hazai borvidék képviseltethesse magát a projektben.
CEWI – Central European Wine Institute: hazánk legátfogóbb és legprofesszionálisabb képzéseit nyújtja mindazoknak, akik a borfogyasztással, borkereskedelemmel vagy éppen szakírással kapcsolatos ismereteiket szeretnék elmélyíteni. Az intézmény filozófiája: a borral kapcsolatos tudást csak hitelesen, szakmai megalapozottsággal és élményeken át lehet az érdeklődő hallgatókhoz eljuttatni.
A borászok részvételükkel nemcsak rendhagyó, művészi igényességű cégérhez juthatnak, de felfrissíthetik márka arculatukat, vagy akár megtehetik a kezdő lépéseket borászatuk új, egységes márkaképének kialakítására is. Jelentkezésükkel vállalták, hogy egy-egy grafikussal együttműködnek a címketervezési időszakban, megismertetik őt a boraikkal, a termőterülettel és biztosítják számára a tervezéshez szükséges információkat.
A grafikus-borász párokat sorsolással döntötték el a sajtótájékoztató helyszínén.
A következő párosok dolgoznak majd együtt:
Bogányi Gergely és Csetvei Krisztina – Csetvei Pince,
Gilányi Nóra és Ludányi Balázs – Centurio Borház,
Győri Zsolt és Molnár Tibor – Vincellér-ház,
Jósé Simon és ifjabb Heimann Zoltán – Heimann Családi Birtok,
Kiss Miklós és Juhász Tibor – Pastor Pince,
Kiss Zsombor és Borbély Tamás – Borbély Családi Pincészet,
Kovács Attila és Hagymási Tamás – Hagymási Pincészet,
Szendeff Lőrinc és Ungváry Krisztián – Vayi Borászat,
Szőke Gergely és Bock Valér – Bock Pince Panzió Étterem,
Hidden Characters (Nagy Dániel és Orbán Péter) és Hernyák Tamás – Hernyák Birtok.
A szakmai zsűri a második fordulóban leadott címkék közül kiválasztja a díjazottak sorrendjét. A nyilvános eredmény kihirdetésére 2012. október 25-én kerül sor.
Az elkészült címketervek a borokkal együtt október 26-a és november 7-e között az Erzsébet téri Akvárium Klubban gasztronómiai napok és kiállítás keretében mutatkoznak be a hazai közönségnek. Jövő év tavaszától nemzetközi kiállítások és borkóstoló rendezvények keretében a Berlinben, Rómában, és Párizsban működő Magyar Kulturális Intézetekben a külföldi nagyközönségnek mutatják be a kiállítási anyagot a szervezők.
Lantai József