A balatoni hajók és kikötők nagy része még nem rendelkezik biztosítással
A Generali a névadó támogatója és biztosító partnere az idei Generali Biztosítási és Bankár Kupa elnevezésű balatoni vitorlásversenynek. Bár az ilyen versenyeken általában tapasztalt hajósok indulnak, talán közülük sem mindenki tudja, hogy vitorlására vagy más típusú hajójára is köthető felelősség és casco biztosítás. A Mabisz és a Generali adatai alapján a mintegy 5000 balatoni hajónak csak kis része rendelkezik biztosítással, és ez a kikötők nagy részére is igaz. Pedig hajók esetében már évi néhány tízezer forintért is elkerülhető, hogy egy rosszul sikerült kikötés akár több százezerrel megterhelje a hajós pénztárcáját.
A Generali a névadó támogatója és biztosító partnere az idei Generali Biztosítási és Bankár Kupa elnevezésű balatoni vitorlásversenynek. Bár az ilyen versenyeken általában tapasztalt hajósok indulnak, talán közülük sem mindenki tudja, hogy vitorlására vagy más típusú hajójára is köthető felelősség és casco biztosítás. A Mabisz és a Generali adatai alapján a mintegy 5000 balatoni hajónak csak kis része rendelkezik biztosítással, és ez a kikötők nagy részére is igaz. Pedig hajók esetében már évi néhány tízezer forintért is elkerülhető, hogy egy rosszul sikerült kikötés akár több százezerrel megterhelje a hajós pénztárcáját.
Az idei 16. Generali Bankár Kupa és 12. Generali Biztosítási Kupa névadó támogatójaként a Generali lehetővé teszi, hogy a versenyen a pénzügyi szféra jeles képviselői ismét harcba szálljanak a díjakért.
Felelős biztosítóként a Generali fontosnak tartja felhívni a hajósok figyelmét arra, miért érdemes a vízi járművekre is biztosítani a megfelelő védelmet. A 12 főnél több személyt szállító hajókra, teherhajókra, kompokra és gazdasági célból üzemeltetett hajókra egyébként is kötelező a felelősségbiztosítás, de jó, ha a kisebb hobbihajó tulajdonosok is tisztában vannak azzal, hogy a potenciálisan okozható és elszenvedhető kár nagysága miatt mindenképpen érdemes akár felelősség, akár casco biztosítást kötni.
A statisztikák szerint Magyarországon ma közel 5000 vitorlás és hozzávetőlegesen 3000 motoros hajó rendelkezik hajólevéllel, a vitorlások zöme a Balaton hullámait szeli, de akadnak szép számmal az ország egyéb vizein is. Úgy, mint a szárazföldi járműveknél, itt is az üzembentartót terheli a felelősség ha hajójával kárt okoz, és mivel ezek a hajók amúgy sem olcsók, a javíttatásuk is igen költséges. Egy kisebb ütközés, vagy egy balul sikerült kikötés, mólónak ütközés több százezer forintba is belekerülhet, de egy nagyobb balesetnél előfordulhat akár személyi sérülés is, vagy éppen a hajó is elsüllyedhet. A Generali ezért azt ajánlja a tulajdonosoknak, hogy ne spóroljanak a biztosítási díjon, hiszen így az okozott kár hatalmasra is rúgható költségét nem nekik kell állniuk. Egy kis vitorlásra a hajózási szezonra – hat hónapra – már néhány tízezer forintért is lehet felelősségbiztosítást kötni, káreseményenkénti 10 millió forintos biztosítási összegre.
A nemzetközi hajólevéllel rendelkező, 10 évnél fiatalabb vitorlás és motoros hajók tulajdonosai casco-t is köthetnek, például tűzkárra, vagy robbanás, villámcsapás, vihar, felhőszakadás, jégverés okozta pusztításokra is. Ez alapvetően Magyarország területére terjed ki, de kibővíthető egyebek mellett Európa felszíni vizeire, valamint a Földközi- tenger európai országokhoz tartozó felségvizeire is.
„A Balatonon ma közel 5000 vitorlást tartanak számon, amelyek közül elég csekély a biztosítással rendelkezők száma. A Generalinál is alig több, mint 350 hajótulajdonos kötött szerződést, ami jól mutatja, milyen alacsony még nálunk a hajópark biztosítási védelemmel való lefedettsége, pedig egy-egy ilyen hajó ára bizony több tízmillió forint. Volt olyan esetünk, amikor két hajó egy nagyjából 6-os erősségű, 30 fokkal eltérő „befújás" következtében ütközött, de láttunk olyat is, amikor a rosszul rögzített árbóc a mellette lévő hajóra esett, százezres nagyságrendű kárt okozva. Az ilyen esetek a legjellemzőbbek Magyarországon, főleg a Balatonon." – mondta el Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.
Az első hajózási biztosítást a tengeri kereskedők hívták életre, hogy a rakományt ért kárt kockázatközösségben viseljék: ha valamelyik hajó szállítmánya odavész kalóztámadásban vagy a vihar miatt, tagok a veszteséget szétosztották egymás között. A trieszti székhelyű Generali biztosító is az elsők között alakult meg 180 évvel ezelőtt.
Triesztben rendezik meg évről évre a Barcolana elnevezésű olasz vitorlás versenyt, amelyet hagyományosan a Generali támogat, ezt a hagyományt folytatja a budapesti leányvállalat a Generali Biztosítási és Bankár Kupa névadó támogatójaként. A hétvégi vitorlásversenyen a pénzügyi szféra 600 képviselője 70 hajóval száll harcba a díjakért. A Generali csoport 22 hajóval, fedélzetén a cég 143 képviselőjével és partnerével indul a versenyen.
- a Balatonon jelenleg hozzávetőlegesen öt-hatezer csónak és vitorlás található
- a legolcsóbb kishajókhoz fél- és egymillió forint körüli áron lehet hozzájutni.
- az átlagos nagy hajók ára elérheti a 10-30 millió forintot.
- a Balaton a becslések szerint akár 12-15 ezer hajót is elbírna
- a Balatonon jelenleg hozzávetőleg száz kikötő kínálja szolgáltatásait
https://www.generali.hu/Szolgaltatasok/Vagyon/Vizijarmuvek_felelossegbiztositasa.aspx
https://www.generali.hu/Szolgaltatasok/Vagyon/Vizijarmuvek_casco_biztositasa.aspx
http://www.bankarkupa.hu/
http://www.facebook.com/#!/GeneraliBankarKupa