A fűszerek 18 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalma nőtt
3 perc olvasásA fűszerek, piros paprika és ízesítők kategóriájának kiskereskedelmi forgalma meghaladja az évi 18 milliárd forintot, a Nielsen piackutató vállalat 2008 április-2009 márciusi adatai szerint. A növekedés mértéke értékben 11 százalék, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a mennyiségben 9 ezer tonna felett mozgó bolti eladás 2 százalékkal nőtt.
A fűszerek, piros paprika és ízesítők kategóriájának kiskereskedelmi forgalma meghaladja az évi 18 milliárd forintot, a Nielsen piackutató vállalat 2008 április-2009 márciusi adatai szerint. A növekedés mértéke értékben 11 százalék, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a mennyiségben 9 ezer tonna felett mozgó bolti eladás 2 százalékkal nőtt.
Legnagyobb szegmens mennyiségben, csaknem kétharmados részaránnyal az ízesítőké. Utánuk az egyfajta, úgynevezett mono fűszerek következnek 15 százalékkal, majd az őrölt paprika 13-mal. A többi termék részesedése a kiskereskedelmi forgalomból 4 százalék alatt marad. Sorrendben: hús fűszerkeverékek, pác, nemzetközi fűszerkeverékek, magyaros fűszerkeverékek, saláta fűszerkeverékek és grill fűszerkeverékek.
Legdrágábbak az egyfajta fűszerek. Mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagáruk tavaly február-márciusban 3 945, idén ugyanabban a periódusban 11 százalékkal magasabb, 4 361 forint/kilogramm.
Ugyanakkor kevésbé emelkedett a fűszerkeverékek átlagára;
4 016 forint/kilogrammról 4 054 forintra.
Egy kilogramm őrölt paprika múlt év február/márciusban átlagosan 2 589 forintba került, idén pedig 2 961 forintba. Az áremelkedés mértéke 14 százalék, egyik évről a másikra.
A bolti eladás eltérően oszlik meg a csatornatípusok között. Legkevésbé az őrölt paprika eladása koncentrálódik: A 400 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek piaci részesedése – mennyiségben – 38 százalék, a legutóbbi adatok szerint. Ez 2 százalékponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
Leginkább koncentrált a grill fűszerek forgalma. Ez az egyetlen szegmens, ahol a hipermarketek piaci részesedése nagyobb, mint a szupermarketet és diszkontot egyesít 401-2 500 négyzetméteres csatornáé. Ebben a két csatornában adták el az összes grill fűszerkeverék 71 százalékát.
##
Táblázat. Fűszerek mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése, 2008 április-2009 márciusban. Százalékban.
Bolttípus |
Fűszerek+ ízesítők+ paprika együtt |
Fűszerek |
Ízesítők |
Őrölt Paprika |
Grill gűszer-keverékek |
2 500 nm felett |
33 |
31 |
33 |
29 |
45 |
401-2 500 nm |
34 |
33 |
35 |
33 |
26 |
201-400 nm |
8 |
9 |
8 |
9 |
9 |
51-200 nm |
17 |
18 |
16 |
18 |
15 |
50 nm és kisebb |
8 |
9 |
8 |
11 |
5 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.