A fűszerek, piros paprika és ízesítők kategóriájának kiskereskedelmi forgalma meghaladja az évi 18 milliárd forintot, a Nielsen piackutató vállalat 2008 április-2009 márciusi adatai szerint. A növekedés mértéke értékben 11 százalék, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a mennyiségben 9 ezer tonna felett mozgó bolti eladás 2 százalékkal nőtt.

A fűszerek, piros paprika és ízesítők kategóriájának kiskereskedelmi forgalma meghaladja az évi 18 milliárd forintot, a Nielsen piackutató vállalat 2008 április-2009 márciusi adatai szerint. A növekedés mértéke értékben 11 százalék, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a mennyiségben 9 ezer tonna felett mozgó bolti eladás 2 százalékkal nőtt.

    Legnagyobb szegmens mennyiségben, csaknem kétharmados részaránnyal az ízesítőké. Utánuk az egyfajta, úgynevezett mono fűszerek következnek 15 százalékkal, majd az őrölt paprika 13-mal. A többi termék részesedése a kiskereskedelmi forgalomból 4 százalék alatt marad. Sorrendben: hús fűszerkeverékek, pác, nemzetközi fűszerkeverékek, magyaros fűszerkeverékek, saláta fűszerkeverékek és grill fűszerkeverékek.

    Legdrágábbak az egyfajta fűszerek. Mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagáruk tavaly február-márciusban 3 945, idén ugyanabban a periódusban 11 százalékkal magasabb, 4 361 forint/kilogramm.

    Ugyanakkor kevésbé emelkedett a fűszerkeverékek átlagára;

4 016 forint/kilogrammról 4 054 forintra.

    Egy kilogramm őrölt paprika múlt év február/márciusban átlagosan 2 589 forintba került, idén pedig 2 961 forintba. Az áremelkedés mértéke 14 százalék, egyik évről a másikra.

    A bolti eladás eltérően oszlik meg a csatornatípusok között. Legkevésbé az őrölt paprika eladása koncentrálódik: A 400 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek piaci részesedése – mennyiségben – 38 százalék, a legutóbbi adatok szerint. Ez 2 százalékponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

   

    Leginkább koncentrált a grill fűszerek forgalma. Ez az egyetlen szegmens, ahol a hipermarketek piaci részesedése nagyobb, mint a szupermarketet és diszkontot egyesít 401-2 500 négyzetméteres csatornáé. Ebben a két csatornában adták el az összes grill fűszerkeverék 71 százalékát.

##

Táblázat. Fűszerek mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése, 2008 április-2009 márciusban. Százalékban.

Bolttípus

Fűszerek+

ízesítők+

paprika együtt

Fűszerek

Ízesítők

Őrölt

Paprika

Grill

gűszer-keverékek

2 500 nm felett

33

31

33

29

45

401-2 500 nm

34

33

35

33

26

201-400 nm

  8

  9

  8

  9

  9

51-200 nm

17

18

16

18

15

50 nm és kisebb

  8

  9

  8

11

  5

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

Módszertan:

A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük