A Kieselbach Galéria értékesítéssel egybekötött emlékkiállítása április 29.-től látható. A Bedő gyűjtemény a galéria tavaszi szezonjának fő eseménye.

 

A Kieselbach Galéria értékesítéssel egybekötött emlékkiállítása április 29.-től látható. A Bedő gyűjtemény a galéria tavaszi szezonjának fő eseménye.

Bedő Rudolf (1891 – 1978) örökösei a Kieselbach Galériát kérték fel arra, hogy végezze el a kollekció tudományos feldolgozását, munkájának eredményét egy reprezentatív kötet formájában publikálja, s a kollekció körültekintő értékesítésével keresse meg az egyes műtárgyak számára a legméltóbb helyet. A kiállítás és a közeljövőben napvilágra kerülő album szervesen illeszkedik a Galéria évtizedes hagyományaiba. Kieselbach Tamás 1996-ban és 1999-ben, két vaskos kötetben jelentette meg saját gyűjteményét, míg a Radnai-kollekciót bemutató könyvet 2005-ben adta ki. E mintaadó köteteken kívül az elmúlt egy évtizedben számos magángyűjteményes kiállítás megrendezése is a nevéhez fűződik.

Ripll Rónai József: Karcsú nő a vázávalRipl Rónai József: Karcsú nő a vázávalBedő Rudolf igazi nagypolgári gyűjteményt hozott létre, mely egyedüliként vészelte át máig a 20. századi magyar történelem megpróbáltatásait. A történelem viharai, a szocializmus hosszú évtizedei és az azt megelőző vészkorszak eseményei természetesen a Bedő-gyűjteményt is megtizedelték, ám mindezek dacára a ma is látható műtárgyanyag kiemelkedő jelentőségű maradt.

Művészi érdeklődését jelzi, hogy 1923 körül festészeti tanulmányokat is folytatott Thorma János keze alatt, akinek egyik legszebb alkotását e mostani kiállítás is a közönség elé tárja. Bedő amatőr fényképész is volt, művészi kvalitású fotóiról ismerjük Nagybánya természeti környezetét, a festményekről jól ismert erdélyi tájat.

Bedő Rudolf mindig igyekezett baráti kapcsolatot kialakítani kedvenc művészeivel. Így általában módja nyílt elsőként, a legszebb műveket kiválasztani a frissen elkészült alkotások közül. Nem csupán a leghíresebb, már beérkezett festőkre koncentrált, hanem különös érzékkel figyelt fel a fiatal tehetségekre. Nevéhez fűződik többek között Jándi Dávid (1893 – 1944) felfedezése is, akinek évtizedeken át legnagyobb támogatója és vásárlója volt.

Bedő a harmincas évektől kezdve folyamatosan vásárolt a legújabb irányzatok képviselőitől is. Csak csodálni lehet azt a kvalitásérzéket és frissességet, ahogy a legfiatalabb generáció tehetségeit felfedezte magának. Így tett szert kitűnő darabokra Bálint, Korniss vagy éppen Hincz Gyula és Rozsda Endre munkái közül. A 104 éves Lossonczy Tamás kiemelkedő korai lapjai is most bukkantak elő a gyűjteményből.

A fiatal művészek rendszeres támogatása Bedő Rudolf szívügye volt. Az Ámos házaspár esetében ez a segítség nem egy esetben a túlélést és a további munka lehetőségét jelentette. A harmincas évek közepétől szinte az egyetlen állandó mecénásuk volt. A Bedő-hagyatékban található levelekből arról is értesülhetünk, hogy leghűségesebb gyűjtőjük támogatása tette lehetővé számukra az annyira vágyott párizsi utazást és a személyes találkozást Chagallal.

Rendkívül figyelemre méltó, hogy Bedő kifinomult ízlését és önálló értékítéletét nem terhelték azok az előítéletek, melyek az idők folyamán megosztották a magyar modernizmus hagyományát. Bedő Rudolf finoman iskolázott szeme még egyben látta ezt a világot: ugyanúgy nagyra tartotta és támogatta Kádár Bélát, mint például Ámos Imrét és Anna Margitot. Kádár Béla életművéből páratlan kvalitású és nagyságú gyűjteményt állított össze, sőt ő maga rendezte a festő 1971-es, a felfedezés erejével ható életmű-kiállítását is. Jelentősen hozzájárult Kádár nemzetközi hírnevének megalapozásához, hiszen a külföldi tárlatokra is tőle vásároltak és kölcsönöztek alkotásokat.

A művészettörténeti tanulmányokat is publikáló, enciklopédikus műveltségű Bedő Rudolf szenvedélyesen vonzódott a műalkotásokhoz. Személyes kedvence Rippl-Rónai József főműve volt, mely mindig kitüntetett helyen szerepelt kollekciójában. A páratlan szépségű Karcsú nő vázával című festmény nem csupán a legjelentősebb, magántulajdonban lévő Rippl-Rónai kép, de egyben a modern magyar festészet egész történetében is kiemelkedő jelentőséggel bír: olyan alkotás, mely a világ valamennyi múzeumában kitüntetett helyen szerepelhetne. A kép, s a rajta feltűnő, igéző eleganciájú hölgy Rippl-Rónai életében kitüntetett szerepet játszott. A festő emlékirataiban ez az alkotás és életnagyságban ábrázolt modellje, egy párizsi festőnő egyaránt feltűnő hangsúllyal szerepel. Az sem véletlen, hogy Rippl-Rónai haláláig magánál tartotta a művet, soha nem akart megválni tőle. A festmény nem csupán művészi kvalitásai miatt, de érzelmi okokból is közel állt alkotójához: egy fiatalkori, de soha sem feledhető szerelem emlékét idézte meg számára.

Az értékesítéssel egybekötött kiállítás megtekinthető a Kieselbach Galériában, melyet az V. Szent István körút 5. szám alatt találnak.

Németh Krisztina

http://www.kieselbach.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük