A gazdaság és az étkezési utalványok: miért éri meg a Pénzügynek a melegétel utalványt adómentes adását engedélyezni?
4 perc olvasásA GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Szonda Ipsos Média, Vélemény és Piackutató Intézet öt éve végez évi rendszerességgel vizsgálatot az étkezési utalványok gazdasági, társadalmi hatásairól az Étkezési Utalvány Forgalmazók Egyesületének megbízásából.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Szonda Ipsos Média, Vélemény és Piackutató Intézet öt éve végez évi rendszerességgel vizsgálatot az étkezési utalványok gazdasági, társadalmi hatásairól az Étkezési Utalvány Forgalmazók Egyesületének megbízásából.
Az elmúlt években a hideg utalvány használata csökkenést mutat, a versenyszférában 2003-ban 2,1 millió fő, 2007-ben pedig 1,8 millió fő kapott ilyen juttatást. A meleg utalvány juttatásban viszont jelentős növekedés valósult meg : 2003-ban 300 ezer, 2007-ben pedig már 570 ezer fő volt az érintett létszám. Az étkezési utalványok kedvezményezetteinek száma összességében alig változott.
A versenyszféra munkáltatói 2007. év elején dolgozóik 58%-át részesítették hideg és 18%-át meleg étkezési utalványban. A meleg étkezési utalvány jelenleg a bruttó átlagkeresetek 6,4%-át éri el, ezzel a középmezőnyben helyezkedik el az EU-ra vonatkozó nemzetközi összehasonlításban.
A meleg ebéd fogyasztása munkanapokon is erős igényként fogalmazódik meg a lakosság körében (ezt válaszolta 75%-uk). Ténylegesen a munkavállalók 65%-a fogyaszt munkanapokon meleg ebédet, s közülük is csak 32% teszi ezt munkahelyén vagy annak környékén található étteremben. A munkahelyen dolgozó alkalmazottak 18%-ának van módja munkahelyén meleg étel fogyasztására, 66%-ának annak környékén a munkaadók szerint. A munkavállalók bevallása szerint ennél kedvezőbb a meleg ebéd fogyasztásához szükséges az infrastrukturális ellátás (50, ill. 79%). A meleg ételt kiszállító cégek szolgáltatásai is egyre szélesebb körben elérhetőek.
Az étkezési utalvány fajtájának megválasztása, az érintett kör kijelölése alapvetően – 67%-ban – a munkáltató kezében van. A tulajdonosok és a menedzsment többségében a hideg étkezési utalványok biztosítását preferálja, s ebben találkozik döntésük a munkavállalók többségének kívánságával. Fontos tapasztalat, hogy az étkezési utalványokkal kapcsolatos szokásokon egyértelműen a gyakorlat képes változtatni, de más (anyagi jellegű) motivációk is lehetnek. Külön vizsgálva a hideg és a meleg utalványokat kapó foglalkoztatottakat, az látható, hogy mindkét tábor a neki juttatott fajtát tartja kívánatosabbnak és fontosabbnak. A meleg utalványban részesülők mindössze 10%-a térne vissza szívesen a hideg jegy alkalmazására. A hideg utalványban részesülők 48%-a viszont szívesen váltana melegre.
Az étkezési utalványt elfogadó vendéglátóhelyek 75%-a 2003-2007 között döntött az étkezési utalvány elfogadásáról. Az érintett vendéglátók közel 80%-a szerint megéri jeggyel foglalkozni. Az étkezési utalványokat elfogadó vendéglátóhelyek 47%-a hajlandó gépi beruházásokra, fejlesztésre, de az építési jellegű beruházásoktól, az étterem bővítésétől meglehetősen elzárkóznak. Leginkább új főállású munkaerő felvételére hajlandóak az érdekeltek (73%-uk). Ez a konstrukció is hozzájárult ahhoz, hogy 2002-2006 között az étkezési utalványok elfogadásában érdekelt vendéglátóipari szakágazatok alkalmazottainak száma 12,7%-kal emelkedett.
A kutatás során a válaszolók számára felkínált hipotetikus étkezési jegy érték-emelkedési eset (5.500-11.000 forintos hideg-meleg arány), továbbá a GKI által vizsgált más variációk (5.000-11.000; 5.000-11.500; 5.000-12.000) számszerű eredményei azt mutatták, hogy az ÁFA bevételek többlete és a bér közterhek elmaradása lényegében kiegyenlíti egymást. A nyereségadó ágon képződő kiesés annál kisebb, minél alacsonyabb az étkezési utalványok értékének tömege.
A hideg utalványok további értéknövelése nem igazán indokolható, a melegre való áttérést a párhuzamos növelés kevésbé segíti. A GKI Zrt a becslések eredményeit értékelve azt javasolja, hogy 2008-ban a hideg étkezési utalványok értéke maradjon változatlan (5.000 forint), illetve a meleg esetében 11.000 forintra történő emelésére kerüljön sor. A vizsgált változatok közül ezen konstrukció esetén a legalacsonyabb az összes költségvetési bevétel kiesés. Így 10,5 milliárd forint kiesés keletkezik egy olyan elvi helyzethez képest, mintha a konstrukció nem létezne. Ugyanakkor csak 300-350 millió forint lenne e változat mellett a 2007-hez képest újonnan keletkező költségvetési teher.