BudapestBudapest 

A magyar autósok figyelnek egymásra, és szükség esetén készek segítséget nyújtani – derült ki a Goodyear, a világ egyik legnagyobb gumiabroncs-gyártója által végzett regionális kutatásból, csattanós cáfolatát adva a magyar közlekedési kultúrával kapcsolatos negatív sztereotípiáknak. A magyarral egy idõben végzett csehországi és szlovákiai felmérés szerint az ottani autósok korántsem ilyen készségesek.

BudapestBudapest 

A magyar autósok figyelnek egymásra, és szükség esetén készek segítséget nyújtani – derült ki a Goodyear, a világ egyik legnagyobb gumiabroncs-gyártója által végzett regionális kutatásból, csattanós cáfolatát adva a magyar közlekedési kultúrával kapcsolatos negatív sztereotípiáknak. A magyarral egy idõben végzett csehországi és szlovákiai felmérés szerint az ottani autósok korántsem ilyen készségesek.

A defekttûrõ gumiabroncsok piacán úttörõ Goodyear által megbízott tesztelõk defektet színlelve két órán keresztül, összesen kilenc városban tesztelték az autósokat. Magyarországról Budapest, Debrecen, Gyõr, Pécs és Szeged vett részt a felmérésben, míg Csehországban és Szlovákiában Prága és Pozsony, illetve két kis falu, Zbuzany és Rovinka utcáin jelentek meg a Goodyear autói. Az elsõ órában csupán az elakadásjelzõ háromszög, és az autó hátuljának támasztott pótkerék utalt a problémára, a második órában viszont a ?szerencsétlenül járt" sofõrök (fiatal, csinos, de nem kihívóan öltözött hölgyek) aktívan – stoppolással, integetéssel – igyekeztek segítséget kérni.

DebrecenDebrecenAz udvariassági felmérés elsõ órájában Budapest, Pozsony és Prága között nem voltak nagyságrendi különbségek, a megálló autók aránya mindhárom városban 1 százalék körül alakult. A felmérés második felében azonban tarolt Budapest: míg a cseh és a szlovák fõvárosban az elhaladó kocsik mindössze 3,1, illetve 2,1 százaléka állt meg, az Egressy úton az autósok 6,3 százalék ajánlotta fel a segítségét. A cseh és szlovák eredményekhez hasonlóan teljesített Debrecen és Szeged, ahol a második órában az autósok 2,9, illetve 2,8 százaléka próbált segíteni a kerékcserében.

Gyõrben és Pécsett a Goodyear munkatársai német rendszámú autót használtak az udvariassági felméréshez – elõbbi városban a határ közelsége miatt, míg utóbbi esetben az Európa Kulturális Fõvárosa címmel járó fellendülõ turizmusra gondolva.

GyõrGyõrGyõrben még a budapestinél is jobb eredmények születtek: az elsõ órában az autósok 2,7 százaléka állt meg – Gyõrben tehát csupán az elakadásjelzõ háromszög láttán többen ajánlották fel a segítségüket, mint Pozsonyban az út szélén integetõ, pórul járt tesztelõknek. Pécsett ezzel szemben csalódást hozott a felmérés. A két óra alatt elhaladó 1030 autóból mindössze 6 állt meg, 3-3 az elsõ, illetve második órában – a segítséget nyújtó autósok aránya összességében tehát alig több mint fél százalék.

PécsPécsAz alig 700 lelkes közép-csehországi Zbuzany-ban, és a csallóközi, szlovák többségû Rovinkában (Csölle) végzett kutatás meglepõ, felemás eredményt hozott. Míg a cseh eredmények igazolták azt a sztereotípiát, hogy a falvakban az emberek jobban figyelnek egymásra – Zbuzany-ban az autósok 14,4 százaléka állt meg a második órában -, a rovinkai eredmény a maga 0,7, illetve 1,2 százalékával messze elmarad még a fõvárosok között utolsó helyen végzett Pozsony mutatóitól is.

További érdekes eredmények

–         Magyarországon a megálló autósok 94,6 százaléka férfi volt.

–         A második órában – amikor a tesztelõk integetéssel próbálták felhívni magukra a figyelmet – a budapesti Egressy úton mindössze 30 másodperc telt az elsõ autó megállásáig. Az egyébként az átlagosnál jobb eredményt produkáló Debrecenben a budapestinél jelentõsen nagyobb forgalom mellett is 8 percet kellett várni a segítségre.

–         Budapesten egy taxis és egy postaautó sofõrje is felajánlotta a segítségét.

–         A megálló autósoknak a Goodyear hasznos ajándékkal – gumiabroncs-nyomásmérõvel – kedveskedett.

Módszertan

SzegedSzegedA felmérést a Goodyear megbízásából a Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó cég végezte 2007. június 26 – július 2. között Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában. A tesztelõ csapat tagjai defektet színlelve rögzítették az elhaladó autósok reakcióit. Az elsõ órában a résztvevõk nem kértek segítséget, a második órában integetéssel, stoppolással hívták fel az autósok figyelmét a defektre. Minden tesztelõcsapat két tagból állt: egyikük kissé távolabb az elhaladó, illetve megálló autósokat számolta, a másik az autónál maradt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük