A MÁV SIKERE A DORTMUNDI RAILTEC 2007 NEMZETKÖZI VASÚTSZAKMAI KIÁLLÍTÁSON, MINT A KIÁLLÍTÁS KIEMELT VENDÉGE
6 perc olvasásMagyarország hivatalos partnerországként mutatkozott be a RailTec 2007 nemzetközi vasútszakmai kiállításon és vásáron, amelyet immár hatodik alkalommal rendeztek meg Dortmundban, 2007. november 12. és 14. között.
Magyarország hivatalos partnerországként mutatkozott be a RailTec 2007 nemzetközi vasútszakmai kiállításon és vásáron, amelyet immár hatodik alkalommal rendeztek meg Dortmundban, 2007. november 12. és 14. között.
Heinczinger István, a MÁV ZRt. vezérigazgatója a mai napon Budapesten sajtótájékoztató keretében számolt be a MÁV ZRt. dortmundi kiállítási részvételének részleteiről, valamint a helyszínen folytatott konferencián és partnertalálkozókon szerzett vasúttársasági tapasztalatokról. A RailTec 2007 kiállításon a MÁV ZRt. és leányvállalatai közös, közel 200 négyzetméteres standon mutathatták be szolgáltatásaikat. A kiállításon 22 magyar cég vett részt.
Idén november 12-14. között rendezték meg a RailTec 2007 nemzetközi vasútszakmai kiállítást és vásárt, melyen a Magyarországot képviselő MÁV ZRt. hivatalos partnerországként mutatkozott be, sikeresen. A vasúti szakma nagyszabású rendezvényét kétévente rendezik meg Dortmundban. Magyarország előtt 2003-ban Hollandia és Lengyelország volt a RailTec partnerországa, 2005-ben Svájc és a Cseh Köztársaság.
A MÁV ZRt. és leányvállalatai közel 200 négyzetméteres központi standon mutatkoztak be. A kiállításon a MÁV Csoport részéről a Gépészeti Üzletág és a Pályavasúti Üzletág mellett több MÁV-cég, köztük a MÁV-START Zrt., a MÁV Cargo Zrt., a MÁV Informatika Zrt., a MÁV Nosztalgia Kft., a MÁV Vasjármű Kft., a MÁV Tiszavas Járműjavító Kft., a MÁV Központi Felépítmény-vizsgáló Kft., a MÁVTI, a MÁV Thermit és a MÁV Északi Járműjavító Kft. képviseltette magát. A MÁV Csoport közös vállalati kiadvánnyal is készült a kiállításra, ebben 12 MÁV-cég, szervezet kapott lehetőséget a bemutatkozásra.
A RailTec 2007 jó lehetőséget teremtett arra, hogy a MÁV ZRt. bemutassa a nemzetközi közönségnek a magyar vasút befektetési és fejlesztési lehetőségeit. A RailTec immár évek óta jó alkalom arra, hogy a friss technológiák, valamint a vasúti fejlődés legújabb európai irányai bemutatkozzanak, valamint a kiállítás résztvevői megosszák egymással tapasztalataikat.
A kiállításon hivatalos partnerországként bemutatkozó MÁV Csoport számára megtisztelő feladat volt kiemelt résztvevőként szerepelni ezen a magas szakmai színvonalat képviselő fórumon, mely lehetőséget adott a MÁV műhelyeiben végzett szakmai munka bemutatására. Kiadványaink, szóróanyagaink, illetve a folyamatos idegen nyelven folyó standtárgyalások, megbeszélések sokat segíthetnek új partnerek megtalálásában, továbbá a korábban létrejött kapcsolatok elmélyítésében. A MÁV kiállítási szereplésének valódi sikere a következő évek ajánlattevőinek számában, az új fejlesztések, befektetések számában és minőségében mérhető majd le.
Az idei évi kiállítás egyik legfontosabb üzenete magyar részről az, hogy a magyar vasútnál sok olyan kapacitás van, amely jelenleg nincs 100 százalékosan kihasználva. A MÁV szeretné ezeket a kapacitásokat a német piacon hasznosítani. Ehhez a személyes kapcsolatok építésén keresztül vezet az út, amelyre az idei évi kiállítás is jó alkalmat teremtett.
Nyugat-európában már nagyrészt zajlanak azok a modernizációs folyamatok, mely folyamatokkal Magyarország és a magyar vasút – főként technológiai és struktúraváltás formájában – most szembesül. A RailTec kiállítás alkalmat teremtett arra, hogy a modernizáció kapcsán szerzett tapasztalatokat a résztvevő országok vasúti szakemberei kicseréljék egymással.
A magyar vasút igazi strukturális átalakítása 2003-ban kezdődött, amikor – az Európai Uniós csatlakozásra történő felkészülés jegyében – a részvénytársaságon belül kialakultak a divíziók. Magyarország Uniós csatlakozását követően született a döntés, hogy a vállalatot önálló jogi egységekre kell felbontani. Az uniós elvárás azt jelentette, hogy szét kellett választani a kereskedelmi egységeket az infrastruktúrától. Ez a belső kényszer a hatékonyság növelését jelentette.
A MÁV stratégiája mentén 2005-ben elkezdődött a társaság pénzügyi konszolidációja, mely elsősorban nem a Magyar Állam támogatását, hanem a vasútvállalat belső lehetőségeinek feltárását jelentette. A strukturális átalakulás nem pusztán a szervezeti átalakulást, hanem az egész irányítási struktúra átalakítását hozta magával.
A strukturális átalakítás első lépéseként 2006-ban megalakult a MÁV Cargo vállalat, 2007. július 1-jével pedig megkezdte önálló tevékenységét a cégcsoport személyszállítási vállalata, a MÁV-START Zrt. 2008. január 1-jétől várhatóan megalakul az önálló vontatási vállalat, a MÁV-Trakció Zrt. is. Így 2009-től már csak az infrastruktúra (pályavasút) marad állami kézben.
A legnagyobb kihívás, hogy a vasút versenyképes legyen a közúttal, és más közlekedési eszközökkel szemben. Nemcsak a belső hatékonyság, hanem az adminisztratív szabályozási kérdések is felmerülnek, ami szintén növelheti a vasút hatékonyságát. Technikai oldalról az interoperabilitást kell közösen megoldani. Az országok és a vasutak közötti átjárás szabad lesz, mint a közúton. Kérdés, hogy a technikai váltáshoz honnan lehet előteremteni a szükséges pénzügyi forrásokat. Ennek a feladatnak a megoldása azt is igényli, hogy az egyes vasúti társaságok fejlesztését összehangoljuk.
A kiállításon számos informális beszélgetés, kapcsolatfelvétel zajlott le. A kiállítás az esetleges üzletkötések további lehetősége, illetve a további tőkebevonási lehetőségének kialakítása mellett legfőképpen az ismerkedést, kapcsolatépítést és a meglévő üzleti partnerekkel való kapcsolatápolást szolgálta. Az itt felépített kapcsolati tőke a későbbiek során üzleti eredménnyé kovácsolható. A vasútszakmai beszállítók külföldi csoportjai – különösen a németországi cégek – a dortmundi kiállításon jelentős érdeklődést mutattak a MÁV, illetve a MÁV csoport tagjai iránt.