A negyedik nap:Pocsolya orbitalis avagy a hivatalos esõnap
5 perc olvasás
Az idõjárás volt olyan kegyes, hogy megvárta míg a Madness közönsége biztonságban elhagyja a koncert helyszínét, átsétál a következõ program sátrába vagy eléri az utolsó HÉV-ek egyikét. Aki másképp döntött, az magára vessen. Mert ami ezután következett, semmihez se volt hasonlítható.
Az idõjárás volt olyan kegyes, hogy megvárta míg a Madness közönsége biztonságban elhagyja a koncert helyszínét, átsétál a következõ program sátrába vagy eléri az utolsó HÉV-ek egyikét. Aki másképp döntött, az magára vessen. Mert ami ezután következett, semmihez se volt hasonlítható.
Órákon keresztül szakadt az esõ, mintha a természet azt akarta volna mondani, hogy rendben, megkíméltem a napi fõkoncertet, de most már elég a jótékonykodásból, meneküljetek. Jött is a felhõszakadás, özönvíz, csapkodó villámok és velõtrázó dörgések. Mindez éjjeltõl hajnalig, hogy nap leghûvösebb idõszaka még rátegyen egy lapáttal.
A Duna vízszintje megemelkedett, a sátrak jelentõs része alulról, felülrõl ázott. A meteorológia nagyrészt az egész hétvégét hasonlónak jósolja. Ami annyit tesz, hogy nyakig érõ sár, halastó méretû pocsolyák és ázott szigetlakók megjelenése várható.
A reggeli hírek már arról szóltak, hogy szippantós-autókkal próbálják a minimum-feltételeket biztosítani a Nagyszínpad délutáni indulásához. Ami nem is csoda látva városszerte a vihar nyomait. Egy szigetlakót azonban nem ennyire egyszerû elriasztani. Mondhatni a nehezített körülmények e fajtája meg se kottyan. Az irgalmatlan méretû pocsolyákon felül sehol semmiféle változás nem volt látható. Ugyanolyan tömeg vándorolt lelkesen a helyszínek között, mintha a legszebb nyári idõ volna. Nyomasztó szürke felhõ, csepergõ esõvel ide, távoli folyamatos villámlás oda.
A világzenei színpad a magyar ska nagyágyúival, Pannonia Allstars Ska Orchestra-val nyitott mintegy ráadásként az elõzõ napi hangulathoz. Míg a Nagyszínpadon, az angol gitárpop képviseletében a The Rakes próbált megbirkózni az idõjárás adta melankóliával. Utánuk a svéd Hives következett, akiknek elõbbi sikerült is. Popparódiának is beillõ bolondozásuk bizton gyõzött az iszapbirkózás ellenében. Amíg a Nagyszínpadon Kispál és a Borz, a világzenei színpadon a moldovai Fanfare Ciocarlia "Queens & Kings" játszott. Utóbbiak egy Zece Prajeni nevû faluból érkeztek, ahol mindössze 400 roma él, de õk mindannyian zenészek. A formáció neve Pacsirtát jelent, zenéjük a török katonazene és a román táncok dallamaira alapul. Mióta az Emir Kusturica filmjeibõl a világ megismerkedett a délszláv és a balkáni roma népzenékkel, nincs fesztivál amibõl kimaradhatna ez a mûfaj. Most is hatalmas közönség várta, hogy színpadra lépjenek. Változatos mûsorukra jellemzõ, hogy elõször 2 gitár és egy speciális dobfelszereléssel a tradicionális cigányzenébõl kaptunk ízelítõt, majd késõbb megjelent a már jól ismert rézfúvós, üstdobos zenekar, hogy énekkel, tánccal tegye teljessé a képet a balkáni roma-kultúráról. Hiszen láthattuk a balkáni roma zene jópár nagy nevû képviselõjét, minta macedón Esma Redzepova, a bolgár Jony Iliev, a francia Kalooma és Florentina Sandou. A siker garantált és megérdemelt volt.
Nem tudni, hogy a kivételes élmény vagy a fõmûsorszám, a Nine Inch Nails koncertje miatt, de a kameruni Manu Dibango koncertjére se közönségbõl, se lelkesedésbõl nem nagyon maradt és ez bizony kicsit érezhetõ volt a produkción is, sajnos. Szintén ezidõtájt a Hammerworld sátrában ugyancsak csekély közönség elõtt a francia nu-metál jeles képviselõje a Pleymo büntetett. Aki nem lenne tisztában a mûfaji meghatározással, ez az a zene, ahol a szöveg inkább rap, ami teljesen el képes nyomni a zenét, a kíséret pedig a metal mûfaj speciális ütemmel felturbózott változata. Az esetek többségében az egyik kioltja a másikat és értelmes szövegek hiányában tökéletesen hazavágják a próbálkozásokat. Ha pedig mindez még francia nyelven zajlik, a végkövetkeztetést a Kedves Olvasó fantáziájára bízzuk.
Ehhez képest érthetetlen, hogy a magyar anarcho-punk túlélõi miért lettek kegyvesztettek a Hammerworld által és miért kellett Hétköznapi Csalódások-nak, ugyan fõprodukcióként egy kisszínpadon fellépni? Mivel a részletekrõl és a döntés hátterérõl hivatalos információnk nincs, a kérdés kommentár nélkül nyitva marad.
Csakúgy mint az, hogy a Nagyszínpad szombati sztárja, az amerikai Nine Inch Nails esetében ismét csak néhány kivételes média szolgáltathatott képeket a közönségének. Tájékoztatást kollegánk nem kapott, csak a hírt, hogy a nyolcadik szám alatt esedékes bejutás csak a speciális matricával rendelkezõ kollégák számára lehetséges. A Nine Inch Nails pedig köszönhetõen számos zenei stílust magábafoglaló zenéjének igen nagy érdeklõdésre tartott számot. Korra, nemre és érdeklõdési területre való tekintet nélkül, kezdve a ténytõl, hogy kétszer kaptak Grammy-díjat Best Metal Performance kategóriában, át az elektro-indusztriál-rock trendjén, a számítógépes játék zenéjének megkomponálásáig, mint például a Quake aláfestõ zenéje. Ehhez képest egy jól tervezett, multimédiás visual-effektekkel megtámogatott középszerû sztárprodukcióhoz volt szerencsénk, ha lehet ezt annak nevezni egyáltalán. Azért akadt rengeteg ember, akinek ez a produkció teljesen megfelelt, hiába nem vagyunk egyformák. Részünkrõl hozzáírjuk a csekély listánkhoz, amit az eddigi fesztiválok nagy csalódásairól vezetünk. Reméljük, hogy a holnapi nap sokkal szebb lesz, minden tekintetben.
Verner Adrienn – Szvitek Péter
Fotók: Szvitek Péter