A szociális szolgáltatások modernizációja
Az elmúlt évek társadalmi és gazdasági változásai új kihívások elé állítják a szociális és gyermekvédelmi ellátórendszert. A felmerülő problémák egyre komplexebbek, amelyekre a most működő ellátórendszer nem mindig tud maradéktalanul és kellő hatékonysággal válaszokat adni. Jelentősek a szerkezeti és területi egyenlőtlenségek az ellátórendszer kiépítettségében, hozzáférhetőségében. Az említett területi, társadalmi, gazdasági és egyéb tényezők által generált egyenlőtlenségek és az ebből adódó szükségletkülönbségek feltérképezése indokolt tehát, ami elősegíti a hatékony és minden igényt kielégítő szolgáltató rendszer kialakítását.
Az elmúlt évek társadalmi és gazdasági változásai új kihívások elé állítják a szociális és gyermekvédelmi ellátórendszert. A felmerülő problémák egyre komplexebbek, amelyekre a most működő ellátórendszer nem mindig tud maradéktalanul és kellő hatékonysággal válaszokat adni. Jelentősek a szerkezeti és területi egyenlőtlenségek az ellátórendszer kiépítettségében, hozzáférhetőségében. Az említett területi, társadalmi, gazdasági és egyéb tényezők által generált egyenlőtlenségek és az ebből adódó szükségletkülönbségek feltérképezése indokolt tehát, ami elősegíti a hatékony és minden igényt kielégítő szolgáltató rendszer kialakítását.
A kiemelt projekt — TÁMOP 5.4.1.-12 -A szociális szolgáltatások modernizációja — célja egy hatékony, rugalmas, mérhető és ellenőrizhető, minden arra rászoruló egyén szükségleteit hosszú távon kielégítő szolgáltatási rendszer kialakítása és működtetése.
Az előző projektidőszakban megkezdődtek a különböző, fent említett problémacsoportokra reagáló fejlesztések előkészítései. A projekt munkatársai ezen problémacsoportok mentén a családsegítés, bentlakásos idősellátás, valamint gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátás területén végezték el a modernizációhoz szükséges szakmai szabályozók kidolgozását. A tevékenységadminisztráció fejlesztésével kapcsolatban a nemzetközi jó gyakorlatok összegyűjtése és a különböző területeken működő adminisztrációs rendszerek vizsgálata történt meg. Megkezdődött továbbá a szükségletalapú szolgáltatástervezéshez elengedhetetlen szükségletfelmérés koncepcióinak kidolgozása.
A 2012-14-es projektidőszak kibővíti célrendszerét oly módon, hogy a többi szolgáltatási területre is készüljenek el az egységes szabályozó anyagok, melyek alapjául szolgálnak az egységes fogyasztóvédelmi és szakmai ellenőrzési keretek kidolgozásának is.
Cél a szolgáltatások tartalmának egységessé tétele, közép- és hosszú távon javítani a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok hozzáférését az eddiginél jobb minőségű és hatékonyabb szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokhoz. A fejlesztés alapvető célkitűzése a hatékony, fenntartható, átlátható és megfelelően szabályozott keretek között működő szociális ágazat megteremtése.
Mindemellett a projekt megkísérli mind az igénybevevői, mind a szolgáltatói oldal szükségletét és korlátait felmérni, illetve összhangba hozni. A tervezett kutatásokkal az egyének valódi problémái konkretizálódnak, s kerülnek összehasonlításra a jelenlegi szolgáltatási struktúra lehetőségeivel.
A program közvetlen célcsoportjai a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokban, ellátásokban dolgozó szakemberek, az azokat fenntartó szervezetek munkatársai, az ágazati irányításban és az ellátások munkáját ellenőrző hatóságokban dolgozók. Másrészt, a program célcsoportjai a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások igénybevevői is, azaz a valamilyen szociális és gyermekvédelmi alap- és szakellátást igénybevevők, köztük a gyermekvédelem bentlakásos intézményeiben élő fiatal felnőttek és gyermekek, valamint a magas kockázatú társadalmi csoportok tagjai. Ezen utóbbi csoportokat a projekt kiemelten kezeli, különös hangsúlyt fektetve a roma lakosság, az egészségkárosodott, fogyatékos személyek, a gyermekek, a hátrányos helyzetű kistelepüléseken élők, a veszélyeztetett családok, a mentális, pszichiátriai vagy szenvedélybetegséggel küzdők és a hajléktalanok helyzetére.