A túlélés a tét
3 perc olvasásA válság teremtette piaci helyzet lehet az utolsó esély a magyar gazdaság számára, hogy a teljes leszakadás helyett növelje versenyképességét. A kormányzat legutóbb bejelentett adócsomagja azonban nem teremt kedvező feltételeket a gazdasági növekedésnek, holott azonnali reakcióra lenne szükség. A magukra maradt vállalkozások csak összefogva, új típusú szövetségeket kötve élhetik túl a várhatóan hosszan elhúzódó recessziót – állapították meg gyakorló vállalatvezető szakemberek és elemzők a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) keddi konferenciáján.
A válság teremtette piaci helyzet lehet az utolsó esély a magyar gazdaság számára, hogy a teljes leszakadás helyett növelje versenyképességét. A kormányzat legutóbb bejelentett adócsomagja azonban nem teremt kedvező feltételeket a gazdasági növekedésnek, holott azonnali reakcióra lenne szükség. A magukra maradt vállalkozások csak összefogva, új típusú szövetségeket kötve élhetik túl a várhatóan hosszan elhúzódó recessziót – állapították meg gyakorló vállalatvezető szakemberek és elemzők a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) keddi konferenciáján.
A tanácskozáson a Reformszövetség több munkatársa ismertette javaslatait a válság kezelésére, köztük Chikán Attila, az MLBKT társelnöke, aki felszólalásában kiemelte, hogy az Egyesült Államokból induló pénzügyi válság globális, a reálgazdaságot is sújtó krízissé nőtte ki magát. A kormányzat gazdaságpolitikai személetéhez képest nagyobb figyelmet kell fordítani a reálszférára és a versenyképesség növelésére.
Az aktuális problémákat elemezve Oszkó Péter, a Deloitte Magyarország elnök-vezérigazgatója az eseményen hangsúlyozta, hogy a jelenlegi adó- és járulékrendszer generálja az adókerülést, munkaadó és munkavállaló egyaránt érdekelt a kiskapuk keresésében.
Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy az ország geopolitikai adottságai révén Kelet-Európa logisztikai központja lehetne, de ehhez megfelelő infrastruktúrára és vállalkozásbarát vám- és adórendszerre van szükség. A környező országokban meginduló logisztikai beruházások egyre veszélyesebb versenytársakként lépnek fel.
Több előadó fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy az OECD kimutatásai alapján világviszonylatban is kiemelkedően magasak a magyar munkaadókat és munkavállalókat sújtó adó- és járulékterhek, ami gátolja a vállalkozások versenyképességét. Hatékony kormányzati segítség nélkül a vállalkozások csak úgy vészelhetik át a recessziót, ha változtatnak eddigi stratégiáikon, gazdasági szövetségekbe tömörülnek, és fenntartható, bizalmat erősítő, a vásárlókra és a beszállítókra egyaránt odafigyelő üzletpolitikát folytatnak.
Dr. Csepi Lajos, közlekedési szakállamtitkár jó példaként említette Záhony térségének komplex gazdaságfejlesztési stratégiáját, amelynek célja a logisztika és a feldolgozóipar párhuzamos fejlesztése és a szinergiák kihasználása.