A válság hatásait már a turisztikai szektor is érzi -Recesszió ellen marketing
3 perc olvasásAz egyik legnagyobb hazai internetes utazási portál, a http://www.c-travel.hu/ 2009. januári felmérései azt mutatják, hogy a gazdasági válság begyűrűzött az idegenforgalmi piacra is. Bár 2008. utolsó negyedévének adatai szerint az előző év azonos időszakához képest a rendszeren átmenő egyéni ajánlatkérések száma nem csökkent, 2009. januárja már azt mutatja, hogy a felhasználók kezdik visszafogni utazásra szánt költéseiket.
Az egyik legnagyobb hazai internetes utazási portál, a http://www.c-travel.hu/ 2009. januári felmérései azt mutatják, hogy a gazdasági válság begyűrűzött az idegenforgalmi piacra is. Bár 2008. utolsó negyedévének adatai szerint az előző év azonos időszakához képest a rendszeren átmenő egyéni ajánlatkérések száma nem csökkent, 2009. januárja már azt mutatja, hogy a felhasználók kezdik visszafogni utazásra szánt költéseiket.
A belföldi ajánlatkérések száma 5%-kal volt alacsonyabb 2009. első hónapjában, mint egy évvel korábban. A portál statisztikái alapján megfigyelhető, hogy a felhasználók – válság ide vagy oda – továbbra is a három- és négycsillagos wellness szállodákat részesítik előnyben a választásnál. A havi 3000 ajánlatkérés kiértékelése alapján megállapítható, hogy a "last minute" hétvégék, valamint 3=4 típusú és egyéb "szuperakciók" népszerűsége erősödött az elmúlt hónapokban.
2008. januárjához viszonyítva az akciós lekérések aránya 34%-ról 42%-ra emelkedett az oldalon. Ez nem véletlen, hiszen a szállodák döntő többsége drasztikus árcsökkentésbe kezdett és soha nem látott akciókkal próbálja a vendégéjszaka szám csökkenését elkerülni. A kiemelt időszakok esetén a tavalyi árszínvonalat tartják, ugyanakkor az egyéb időszakoknál a csomagárak átlagosan 15-20%-kal estek. A felhasználók árérzékenységének növekedésével megjósolható, hogy az internetes ár-összehasonlító és szállásfoglaló oldalak iránti érdeklődés 2007. és 2008. után 2009-ben is emelkedni fog.
Szállodai visszajelzések alapján elmondható továbbá, hogy a piaci szereplők nehezen vagy egyáltalán nem tudják pótolni a rendezvények lemondásából és csökkenéséből adódó bevételkiesést, a válság tehát első sorban ezen a területen érezteti hatását. A recesszió "késleltetett" hatása annak is köszönhető többek között, hogy a hotelek fokozták/fokozzák marketingtevékenységüket, racionalizálják hirdetésre szánt költéseiket, olyan felületeket részesítve előnyben, ahol vásárlóerő és valódi célközönség van.
Külföldi utazások terén 2008. utolsó negyedévében a síutak vezető szerepe vitathatatlan volt a C-Travel adatai szerint, az egzotikus utak piaca azonban megtorpant előző évek növekedéséhez képest. Az év végi thaiföldi zavargások negatív hatását akciós árakkal igyekeztek enyhíteni az irodák, ezzel azonban csak kis mértékben tudták csak ellensúlyozni a meg nem valósult utakból származó bevételkiesést.Az is elmondható az utazási portálra feltöltött ajánlatok alapján, hogy egyre korábban kezdődik a nyári utak értékesítése, hiszen az utazási irodák nagy része már elkezdte a klasszikus tengerparti nyaralások promótálását, és előfoglalási akciókkal, first minute utakkal igyekszik biztosítani az utasokat a 2009-es nyári szezonra, jóllehet a gyenge forint is nehezíti a kiutaztató irodák helyzetét.