A Vodafone Valentin-napi felmérésében a mobil kapcsolatokban betöltött szerepét vizsgálta
4 perc olvasásA Vodafone ügyfelei Valentin napon 1,5-szer több sms-t és 2,5-szer több mms-t küldenek, mint egy átlagos hétköznapon. Ennek kapcsán a vállalat ismét megvizsgálta, hogy az előfizetők társasági- és szerelmi életében milyen szerepet játszik mobiltelefonjuk. A közel 1000 válaszadó közreműködésével megszületett eredményeket Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus véleményezte.
A Vodafone ügyfelei Valentin napon 1,5-szer több sms-t és 2,5-szer több mms-t küldenek, mint egy átlagos hétköznapon. Ennek kapcsán a vállalat ismét megvizsgálta, hogy az előfizetők társasági- és szerelmi életében milyen szerepet játszik mobiltelefonjuk. A közel 1000 válaszadó közreműködésével megszületett eredményeket Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus véleményezte.
„A mobiltelefonok elterjedése számos új lehetőséget nyitott az emberek kommunikációját illetően. Pszichológiai szempontból kiemelendő, hogy a szemtől szembe történő közlések rendkívül megterhelőek az emberek nagy része számára." – magyarázza Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus. „Önmagában az, hogy a másik ember szemébe nézzünk a beszélgetés időtartamának nagy részében, feltételez egy nagyfokú magabiztosságot, önmagunk felvállalását."
A felmérésből kiderült, hogy a másokkal való kapcsolattartás legkedveltebb és leggyakoribb formája az e-mail és a telefonhívás, amit szorosan követ az sms. „Ezen formák során gyakorolhatjuk azt a kontrollt, hogy mi választjuk meg a legjobb pillanatot, lelkiállapotunkat és a helyszínt, ahol és amikor beszélni szeretnénk valamiről. A kontroll gyakorlása pedig mindenkiben biztonságérzetet kelt, és növeli a magabiztosságot." – hangzik a szakértői kommentár.
A kommunikációs forma megválasztását elsősorban a téma jellege határozza meg. A kellemetlen szituációkat rendszerint telefonhívással rendezzük le, itt a rövid szöveges üzenetek kevésbé bizonyultak népszerűnek, míg az örömhíreket már inkább hajlamosabbak vagyunk sms-ben is közölni.
„Az sms sajátos műfaj lelki szempontból, kissé hasonló következményekkel jár, mint az e-mail. Ezek alkalmazásakor az látható, hogy olyan dolgokat is megfogalmaznak az emberek, amiket élő szóban kicsi eséllyel vagy akár soha nem lennének képesek kimondani." – véli Dr. Almási Kitti.
Ugyanakkor a felmérés arra is rámutat, hogy a válaszadók szinte soha nem használnák az üzenetküldő-funkciót párkeresésre, illetve olyan szituációban sem, amikor az illetővel csak egyszer találkoztak.
Egészen más a helyzet abban az esetben, ha már ismerik a vonal másik végén lévő embert, ugyanis az eredmények alapján a flörtölés egyik kedvelt eszköze az sms. Az esti randi megszervezésénél is kiemelt szerepet tölt be a mobiltelefon, itt azonban a telefonhívást részesítik előnyben. Párkapcsolati probléma megvitatásánál is gyakran nyúlunk mobilunkhoz, ebben az esetben viszont egyértelműen előnyt élvez a hívás az sms-sel szemben.
„A felmérés arra is rámutat, hogy a szexualitással kapcsolatos sms-üzenetek rendkívül gyakoriak, míg az emberek jellemzően képtelenek erről nyíltan beszélni, még párjukkal is. Visszatérő élmény pácienseim kapcsán, hogy szemtől szembe egymásnak annyit sem tudnak könnyedén megfogalmazni, hogy miért dicsérnék meg a másikat, de sms-ben a legvadabb szexuális vágyaikat is kifejezik." – osztja meg véleményét a doktornő.
Az mms-ek száma növekvő, de továbbra sem számottevő kommunikációs forma a partnerkapcsolatokban.
Összességében elmondható, hogy az emberek társasági, szerelmi és szexuális életében rendkívül nagy szerepet játszik mobilkészülékük, nagyrészt javítva az adott szituációt, azonban kellemetlen élményeket is kötnek hozzá. A kapcsolattartás alapvető eszközévé válva számos új funkciót és szolgáltatást hordoz magában, amire a jövőben nagyobb hangsúly kerülhet, részben kiváltva a hagyományos funkciókat, úgymint a hívás és az sms.