Amikor a Google eldönti, mit gondolhatunk: a Google vélemények manipulációja
A Google véleményrendszer kalandos útja – avagy amikor az algoritmus próbál emberi lenni. Képzeljük el egy pillanatra, hogy a Google véleményrendszer egy szigorú étterem-kritikus, aki az ajtóban áll és azt mondja: „Sajnálom, de Ön már járt itt egyszer, többet nem mondhat véleményt!” Vicces, nem? Pedig pontosan ez történik nap mint nap a digitális világban.
Az igazság az, hogy az élet nem olyan, mint egy matematikai egyenlet, amit egy algoritmus könnyedén megoldhat. Egy étterem lehet ma kiváló és holnap pocsék – akár azért, mert új szakács érkezett, vagy mert a régi épp rossz napot fogott ki. De a Google rendszere olyan, mint egy makacs óvodás, aki bedurcál és csak egyszer hajlandó meghallgatni a véleményünket. A pennsylvaniai McDonald’s esete különösen érdekes példa erre. Míg az algoritmus buzgón törölgette a nem kívánatos véleményeket, felmerül a kérdés: nem ugyanilyen buzgalommal kellene-e foglalkoznia azokkal a helyekkel is, ahol valódi problémák vannak a szolgáltatással?
De ne legyünk túl szigorúak! Végül is, a Google csak próbál rendet tartani a digitális világban – még ha néha olyan is, mint egy túlbuzgó könyvtáros, aki mindent szigorúan kategorizálni akar. Talán itt az ideje, hogy ezt a rendszert emberközelibbé tegyük – olyan platformmá, amely képes kezelni az élet természetes változásait és ellentmondásait.
Mert valljuk be: az élet nem egy egycsillagos vagy ötcsillagos értékelés. Néha bizony olyan, mint egy jó hamburgeres szendvics: rétegelt, összetett, és időnként kicsit rendetlen is. És ez így van rendjén!