Amadeus Műgyűjtők díja
5 perc olvasásMájus első napjaiban a Képzőművészeti Egyetemen Barcsay termében átadták a 2010-es Műgyűjtők-Amadeus Alkotói Ösztöndíját. A másodiki alkalommal odaítélt díj célja a fiatal, tehetséges képzőművészek támogatása és bemutatása valamint a műgyűjtés jelentőségének és a műgyűjtők szerepének hangsúlyozása. A díj lényege, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói által benyújtott portfolióval pályázók közül a magángyűjtők választják ki, hogy kinek ítélik oda az egyéves alkotói ösztöndíjat. Az idén mintegy 220 magyarországi műgyűjtő lett felkérve szavazataik leadására. Internetes felületen és most a helyszínen 78 pályázati anyagot ismerhettek meg. A 2010-es Műgyűjtők Amadeus-Díjának nyertese Bereczki Katalin festőművész hallgató.
Május első napjaiban a Képzőművészeti Egyetemen Barcsay termében átadták a 2010-es Műgyűjtők-Amadeus Alkotói Ösztöndíját. A másodiki alkalommal odaítélt díj célja a fiatal, tehetséges képzőművészek támogatása és bemutatása valamint a műgyűjtés jelentőségének és a műgyűjtők szerepének hangsúlyozása. A díj lényege, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói által benyújtott portfolióval pályázók közül a magángyűjtők választják ki, hogy kinek ítélik oda az egyéves alkotói ösztöndíjat. Az idén mintegy 220 magyarországi műgyűjtő lett felkérve szavazataik leadására. Internetes felületen és most a helyszínen 78 pályázati anyagot ismerhettek meg. A 2010-es Műgyűjtők Amadeus-Díjának nyertese Bereczki Katalin festőművész hallgató.
Ledényi Attila, a Műgyűjtők-Amadeus Alkotói Ösztöndíj egyik alapítója köszöntötte a megjelent vendégeket a díjátadó eseményen. Külön üdvözölte azokat, akik a Képzőművészeti Egyetemen először járnak és felhívta a figyelmet arra, hogy ez az a hely, ahonnan közel másfél évszázada látnak el minket a jövő, illetve már a jelen képzőművészeivel. Igaz elég nagyot fordultak a viszonyok, mióta ugyanezen a helyen az Országos Magyar Királyi Minta-rajz Tanoda és Rajz-tanár Képezde az 1876-77-es tanévben megkezdte működését. A díjat néhány magángyűjtő kezdeményezésére a Műgyűjtők Klubja hozta létre 2009-ben. Az idei évben a kezdeményezőkhöz a tavalyinál is több olyan gyűjtő csatlakozott, akik lényegében alapítóként anyagi támogatásukkal tették lehetővé a díj létrejöttét. Az idei alapítók mellett megköszönte az ez évi díj támogató partnere, az Erste Private Banking segítő hozzájárulását, valamint a Képzőművészeti Egyetem szervezői közreműködését. A díj létrehozásában az idén is meghatározó segítőtárs volt az Amadeus Művészeti Alapítvány, amely a tehetséges fiatal művészek támogatásában hosszú évek óta úttörő szerepet játszik, már eddig is számos és népszerűvé is vált képzőművészt karolt fel és hozott felszínre. Az Amadeus Művészeti Alapítvány nagyszerű együttműködését méltatva bemutatta dr. Balogh Pétert a kuratórium elnökét.
Manapság mikor az emberek az országban azt a szót hallják, hogy műgyűjtő, akkor nem teljesen pozitív a fogalom társadalmi megítélése – mondta Balogh Péter. Talán azért, mert az elmúlt 15-20 évben a gyűjtő fogalma párosult a pénz fogalmával. Ez egy téves fogalomtársítás. Nem minden vagyonos ember műgyűjtő és nem minden műgyűjtő vagyonos ember. A műgyűjtést a pénzzel azonosítani hiba, és tévedés. Talán azért nem az eredeti jelentéssel bíró és az eredeti nemes jelentést hordozó fogalom a műgyűjtő, mint önálló kategória, mert olyan sok és szerteágazó törésvonal jött létre az országban az elmúlt években. Olyan nagyok az ellentétek, hogy nehéz áthidalni és ezért van az, hogy a műgyűjtőt a pénzes ember szinonimájaként kezelik. Ez hiba. A műgyűjtő az egy intellektuális lény, a műgyűjtés az egy intellektuális utazás, függetlenül a pénztől. Az a gyűjtő, aki a lehetőségeihez mérten anyagi áldozatokat hoz a kultúráért, a képzőművészetért vagy egyéb művészeti ágakért az egy jó dolog. Külön öröm a számomra, hogy azok a gyűjtőtársaim, akik e nemes kezdeményezéshez újként először, másodszor vagy talán hagyományként folyamatosan csatlakoztak hozzánk, és ez akár tudatos vagy akár nem tudatos, de egy társadalmi szerepvállalás részesei. Pozitívan és pozitív értelemben alakítják a társadalmi közfelfogást a műgyűjtésről és a műgyűjtőkről és a legfontosabb üzenet az, hogy ezt nonprofit alapon teszik. Nem arról van szó, hogy a mecénás vásárol és az önös érdekei vagy a szenvedélye okán gyarapítja a gyűjteményét, hanem egy nonprofit cél mellé odaáll, kicsit háttérbe tolva személyiségét, az egyéniségét és részt vesz a kezdeményezésben, hogy pozitív elképzelés alakulhasson ki a műgyűjtő fogalomról remélhetőleg már a közeljövőben.
A mellékelt csoportképen balról: Balogh Péter, Bereczki Katalin, Szabó Franciska a tavalyi díjazott és Ledényi Attila.
Lantai József