Nagyszabású kiállítással kínál bepillantást a Mercedes-Benz Budapesten a Mercedes-Benz Design jelenébe és jövőjébe. A Design Hét Budapest – programsorozat alatt induló 6 héten át tartó esemény megnyitásának apropója részben a márka új, kecskeméti gyártóüzemének létesítése, illetve az, hogy a stuttgarti prémiummárka a korábbi évek együttműködése után újabb design-projektet kezdeményezett az idén 130 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel. Rendkívül érdekes, részletekben gazdag anyag mutatja be a Mercedes-Benz tervezőinek munkamódszereit, illetve számos koncepcióautó és kísérleti jármű modelljével vázolja fel a holnap Mercedes-Benz designjának főbb vonásait, létrejöttének folyamatát.

 

Nagyszabású kiállítással kínál bepillantást a Mercedes-Benz Budapesten a Mercedes-Benz Design jelenébe és jövőjébe. A Design Hét Budapest – programsorozat alatt induló 6 héten át tartó esemény megnyitásának apropója részben a márka új, kecskeméti gyártóüzemének létesítése, illetve az, hogy a stuttgarti prémiummárka a korábbi évek együttműködése után újabb design-projektet kezdeményezett az idén 130 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel. Rendkívül érdekes, részletekben gazdag anyag mutatja be a Mercedes-Benz tervezőinek munkamódszereit, illetve számos koncepcióautó és kísérleti jármű modelljével vázolja fel a holnap Mercedes-Benz designjának főbb vonásait, létrejöttének folyamatát.

Mercedes… írhattam volna nagy betűkkel is gyerekkori álmom autójának nevét. Barátaimmal a városban bóklászva a Mercedeseket kerestük – ami akkor nem volt olyan sűrűn látható, mint manapság – körbejártuk, megcsodáltuk, mi lenne ha az enyém lenne. Sose vált valósággá. A papírjaguárnak becézett Trabanton, és Ladán kívül nem jutottam tovább. Az akkori időkben a Mercedesek emblémájának megszerzése nagy rangot jelentett.

  

Ha találtunk egyet, akkor este a bátrabbak visszamerészkedtek az autóhoz, leszerelték vagy letörték, azért hogy nyakba akasztva, mint egy skalpot, dicsekedhessenek vele. Azóta eltelt több mint ötven év, én megöregedtem, teljes generálra, futóműcserére szorulok, ám a Mercedes meg egyre fiatalabb! Mi a titka? Hát, ezért érdemes megnézni a kiállítást, ahol a hat bemutatott modellen kívül számtalan tabló és makett illusztrálja az alkotás és megújulás művészetét. Néhány példát kiemelnék a látottakból, valamint a Mercedes-Benz és Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködéséről.

Az idén 130 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) tradíciói és szellemisége révén a vizuális kultúra művelésének egyik fontos európai intézménye. Szemléletében adottságait és hagyományait ötvözi a közösségi értékekkel és a legújabb szakmai trendekkel. Oktatási struktúrája magában foglalja a design, az építőművészet, a médiaművészetek, valamint az elmélet területeit. A közelmúltban bevezetett három színtű képzési rendszere -BA/MA/DLA – megfelelő rugalmasságot és átjárhatóságot biztosít hallgatói számára, így a MOME képzési kínálatát és a hallgatói összetételét tekintve is jelentős nemzetközi potenciállal bír.

  

Az egyetem egyértelmű törekvése kapcsolatrendszerének tovább szélesítése; nyitott minden olyan szakmai együttműködésre, amely inspirálóan hat az intézményben folyó oktatási és művészeti munkára. A közeljövőben tervezett kétnyelvű (angol-magyar) képzés bevezetésével pedig a MOME jelentősebb helyet foglalhat el az európai felsőoktatás színterén. A MOME egyszerre egyetem, amely a szakmai tudásukat alkalmazni képes felelős tervezőművészeket képez, és szellemi műhely, amelynek célja kreatív folyamatok elindítása, és a hazai designtudatosság erősítése.

Mercedes-Benz Design és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködése közel egy évtizedes múltra tekint vissza. Az eredetileg Stefan Lengyel tanszékvezető által kezdeményezett kapcsolat már számos közös project létrehozását eredményezte, úgymint a 2003-ban, az Iparművészeti Múzeumban megrendezett A Design varázs című nagyszabású, jubileumi kiállítás, amelyen a MOME diákjainak terveit és modelljeit is bemutatták. Fontos eleme az együttműködésnek az a folyamatos és személyes kapcsolat, amely a hallgatók és a Mercedes-Benz szakemberei között alakult ki. Ezáltal a MOME stábjának több alkalommal nyílt lehetősége a stuttgarti üzem látogatására, a designközpont munkájának megismerésére. A jó kapcsolatnak köszönhetően a cég számos hallgatónak nyújtott már gyakornoki lehetőséget tervezőstúdiójukban, illetve készülhetett segítségükkel diplomamunka és doktori disszertáció. A közös munka jelentőségét jól mutatja, hogy a Mercedes-Benz egymást követő két vezető designere is a MOME címzetes egyetemi tanára lett, előbb Peter Pfeiffer, majd 2009-ben ünnepi szenátusi ülés keretében Gorden Wagener vehette át a kitűntető címet. Ezzel tovább erősödött a Mercedes-Benz és a MOME együttműködése, ami jelentős szakmai támogatást biztosít a MOME idén ősszel elindult jármű-formatervezés mesterképzési szakirányának.

 

2009-ben indult el a Gorden Wagener vezette Hommage á Mercedes-Benz elnevezésű közös design-projekt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak és oktatóinak részvételével. A kitűzött feladat az autódesign esztétikájának kifeezése volt egy olyan plasztikában, amely a művészet és a technológia kapcsolatát bemutatva illeszkedik a Mercedes-Benz design filozófiájához. A munka során ezért a művészi megfogalmazás különös hangsúlyt kapott. A MOME oktatói által vezetett kilenc hallgatóból álló alkotói csoport, a Gorden Wagenerrel és a Mercedes-Benz Dsign munkatársaival történt folyamatos konzultációk során vázlatos, illetve léptékarányos nézeti rajzokat készítettek. Először 3D-ben modellezték a járműveket, melyet a legjobbnak ítélt terv 1:1 léptékű modelljének kidolgozása követett. A pályamunkák valódi autóipari műalkotások, melyek egyszerre sugallnak szépséget, modernitást és képviselik az avantgárd stílust.

A design- folyamat:

A formatervezők izgalmas feladata volt és marad, hogy érzelmeket keltsenek és tartsanak életben. Alkotó munkájuk célja, hogy a technika és a design feszültségterében olyan autókat hozzanak létre, amelyekre műszaki és érzelmi intelligencia jellemző. A design-részleg nagy kihívása abban áll, hogy a máig közel húszra növekedett járműosztály típusok – a belépő autótól a luxus-limuzinig, a terepjárótól a roadsterig, az egyterűtől a kupéig – egyértelműen Mercedesként legyen azonosítható. Céljuk, hogy minden egyes autónak individuális személyiséget, egyéni karaktert adjanak, ugyanakkor meggyőzően juttassák kifejezésre a félreérthetetlen formai identitást a Mercedes autók családjával. A Mercedes formatervezőit kezdettől bevonják az új modellek koncepciójának kialakításába és műszaki fejlesztésébe. Ez egyben azt jelenti, hogy csapatmunka a design; egy nagysorozatú autógyártó formatervező stúdiója nem afféle álomgyár. A csapat tagjaiként elvárják a formatervezőktől, hogy kompromisszumokra készen működjenek együtt a műszaki szakemberekkel és a mérnökökkel, közösen dolgozva ki életképes, valamennyi követelménynek megfelelő megoldásokat. A Mercedes-Benz alapvetően házon belül, saját designrészlegében tervez. A központ Sindelfingen, ezenkívül négy Advanced Design Studio található Olaszországban, Japánban, Kínában és az Egyesült Államokban. Körülbelül húsz nemzetből, különféle funkciót betöltő ötszáz férfi és nő foglalkozik a Mercedes-Benz designjának jövőjével, és érvényesít a fejlesztésben különféle kulturális aspektusokat.

 

„Egyedülálló történetünk nagy felelősséget ró ránk. Ezért törekszünk folyamatosságra a designban. Egy Mercedes-Benz mindig kitűni letisztult formanyelvével, értékességével, minőségével, precizitásával és a részletek gondos kidolgozásával – a gyorsan lecsengő divatirányzatokat és radikális töréseket viszont mellőzzük. Ugyanakkor előrevisszük az innovációt, merünk újat alkotni, avantgárd formanyelvünkkel és újszerű járműkoncepcióinkkal irányt mutatunk. Célunk, hogy létrehozzuk a holnap klasszikusait és design-ikonjait. Olyan autókat akarunk tervezni, amelyek kulturált sportosságukkal, korszerű fényűzésükkel, valamint szépségükkel, érzékiségükkel és egyedülállóságukkal tűnnek ki." (Prof.h.c. Gorden Wagener)

A kutatás és az innováció a Mercedes-Benz sikerének alapja. Kísérleti autóiban iránymutató koncepciókat valósít meg a Mercedes-Benz márka, és ezzel évtizedek óta újra meg újra kijelöli a jövő mobilitásának trendjeit. A legújabb példa erre az F 800 Style. A nyolcvanas évek eleje óta 13 kísérleti járművet mutatott be a Mercedes-Benz. E lenyűgöző és iránymutató autók sora dokumentálja, mily következetesen és előrelátóan vizsgálják meg a Mercedes-Benz mérnökei a kutatás és a technika központi témáit, és fejlesztenek ki innovatív megoldásokat a jövő részére. A kísérleti járművek sok olyan rendszerét, amely évekkel ezelőtt forradalminak számított, ma már a sorozatgyártásban használ fel a Mercedes-Benz. Az F800 Style azt az utat folytatja, „Hatékonyság és elegancia" mottóval: elődeihez hasonlóan ez is jelentős hajtómű-, komfort- és biztonságtechnikai újításokkal, valamint avantgárd designnal jelöli ki a holnap Mercedes-Benz autóinak útját, amelyek meggyőzően kapcsolják össze az élményt a felelősségtudattal.

A Mercedes-Benz konstruktőrei a természettől ellesve is találtak hasznosítható ötleteket. Íme egy példa a kiállításról: A jármű mintaképe a trópusi tengerek lakója, az Ostracion Cubicus, magyarán bőröndhal. Rendkívül áramvonalas a formája, ezért nagyon kis energia-bevetéssel képes haladni és hatszögletű csontlemezekkel védett kültakarója jóvoltából sérülés nélkül viseli el az ütközéseket. És ez hogyan lett felhasználva? Nos, az eredmény az úgynevezett Soft Kill Option felhasználásával készült kétajtós, négy komfortos egyedi üléssel készült Mercedes-Benz bionic car, ami a világ egyik legáramvonalasabb kompaktautója. De nem folytatom tovább, meg kell nézni!

„Az alkotás művészete" kiállítás 2010. október 7-től több mint egy hónapon keresztül látogatható az Iparművészeti Múzeumban.

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük