Szombaton ismerhetjük meg a biztosítók 2011-re meghirdetett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifáit. A négymillió autós kegyéért versenybe szálló tizennégy biztosító egyelőre féltve őrzi titkait, ám a piacot figyelő szakértők számára már most jó eséllyel megbecsülhető az egyes szereplők várható stratégiája. Ezeket az információkat összegzi a www.kotelezo.hu szakértői portál alábbi rövid elemzése.

 

Szombaton ismerhetjük meg a biztosítók 2011-re meghirdetett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifáit. A négymillió autós kegyéért versenybe szálló tizennégy biztosító egyelőre féltve őrzi titkait, ám a piacot figyelő szakértők számára már most jó eséllyel megbecsülhető az egyes szereplők várható stratégiája. Ezeket az információkat összegzi a www.kotelezo.hu szakértői portál alábbi rövid elemzése.

Ismét másfél millióan válthatnak

 „Az idei kampányban várhatóan a tavalyihoz hasonló számú autós köt új kötelező biztosítási szerződést – ad előrejelzést Lantos Lóránt, a kotelezo.hu internetes szakértői portál vezetője. – Van tehát esély rá, hogy a tavalyi kötési rekord ismét megdől, ám a különbség viszonylag csekély lesz majd. A kötési kedvet az idén két tényező erősíti majd: egyrészt az újonnan belépő, illetve visszatérő biztosítók által generált árverseny, másrészt a köbcenti helyett kilowatt alapon bevezetendő kategorizálás. Ez utóbbi ugyanis az autósok negyedét sorolja a korábbitól eltérő kategóriába."

Az átkötések tavalyi számának megismétlődése valójában jelentős növekedést takar, ugyanis az idén mintegy 10 százalékkal kevesebb autós érintett a kampányban: ők azok, akik év közben kötöttek kötelezőt 2010-ben vásárolt járművükre, és legközelebb 2011 folyamán nyílik lehetőségük a váltásra. Számukra rossz hír, hogy év közben átlagosan mintegy tízezer forinttal drágább a kötelező éves díja, mivel a biztosítók a nagy verseny miatt kampányidőszakban jóval nagyobb kedvezményeket fognak kínálni a következő évre vonatkozóan is.

Kevesebb trükköt vetnek be az idén a biztosítók?

Az ügyfelek számára átláthatóbb díjtarifák követelményét megfogalmazó felügyeleti ajánlás várhatóan több biztosító stratégiáját is kényszerűen megváltoztatja majd.  Ilyen például az ügyfélajánlás után eddig nyújtott díjkedvezmény. A biztosítók mintegy fele alkalmazott olyan kedvezményeket is, amelyek a díjtarifában nem, csak a honlapjaikon jelentek meg, csökkentve az ügyfelek tájékozódási lehetőségeit (ezek többsége valamilyen szervezet tagságához volt köthető). Ez a gyakorlat szintén megszűnik.

Számos olyan kedvezmény is eltűnik, amely feltételeinek teljesítését az ügyfél nem befolyásolhatta. Ám a legszembetűnőbb változás az, hogy a meglévő ügyfelek számára sem lesz elegendő az előző időszak díjaihoz kapcsolódó szorzószámokat közölni ahhoz, hogy az ügyfél maga számolja ki jövő évi díját arra az esetre, ha marad biztosítójánál. Ez a gyakorlat egyértelműen a meglévő és megszerezni kívánt ügyfelek számára kínált díjak közti különbségek elrejtését célozta. Volt olyan biztosító, amely korábban odáig ment, hogy nem is az előző évi, hanem több évvel korábbi, tehát igen nehezen visszakereshető tarifákhoz közölt csupán szorzószámokat.

•1.       A várható élboly – agresszív árverseny az Allianz, az Astra, a Genertel és a Wabard között

A kötelező biztosítás megkötése során az autósok még mindig szinte kizárólag az ár alapján döntenek, így az a biztosító számíthat jelentős számú kötésre, amelyik elszántan beleveti magát az árversenybe.

Ilyen lehet az új szereplőként megjelenő Astra, amely az ügyfelek bizalmát nagy eséllyel próbálja majd ezzel az eszközzel megszerezni.  A másik olyan biztosító, amelyiknek mindenképpen ügyfélbázist kell építenie, a tavalyi kampányból kizárt, idén visszatérő Wabard, amely kötési lehetőség híján az elmúlt évben korábbi személyautós ügyfeleinek jelentős részét elveszítette.

A piacvezető Allianznak nem látszik más választása, ha tartani akarja piacvezető pozícióját, mint tavalyi stratégiájának követése: az új belépők számára várhatóan ismét igen nyomott díjakat hirdet meg – jelentős kampánykedvezményt alkalmazva. Tavaly ez a biztosító szerezte a legtöbb új ügyfelet, igaz, ezért jelentős árat fizetett: új kötéseinek mintegy felét a régi, magasabb díjas ügyfelei közül szerezte, vagyis jelentősen csökkent a díjállománya. Direktbiztosítói pozíciójának erősítése, valamint a kedvező üzemméret elérése érdekében a korábbi offenzív árpolitika alkalmazása várható a Generteltől, amely a tavalyi gyakorlathoz hasonlóan ismét újabb szeleteket igyekszik majd kihasítani a piaci tortából.

•2.       A szolid növekedésre hajtók

A biztosítók következő csoportját azok a társaságok alkotják, amelyek egyes célcsoportokat megcélozva próbálnak szolid növekedést elérni, ám az agresszív árversenybe várhatóan nem fognak beszállni.

A nagyok közül ide sorolható a Generali, amelynek a tavalyi évben már sikerült bizonyos szegmensekben online is versenyképesnek bizonyuló tarifákkal előállnia, amivel megakasztotta ügyfeleinek elvándorlását és pluszban tudta zárni a kampányt.

A Köbe várhatóan szintén nem dömpingdíjjal fog operálni, hiszen megfelelő üzemmérettel rendelkezik, ám a tavalyi nettó elvándorlás miatt az idén kénytelen lehet alacsonyabb díjakkal operálni. Az Uniqa több év szürkeségét követően igen sikeresen szerepelt a tavalyi kampány során, kérdés, hogy az új ügyfelek alacsonyabb díj mellett megszerzett tömege miatti növekvő kárhányad az idén is lehetővé teszi-e számára a további nyomulást. A K&H szintén nyertes volt a tavalyi évben, a banki háttérrel is rendelkező biztosítók térnyerését az idén is erősítheti e biztosító szereplése.

•3.      Akik inkább az ügyfelek megtartására koncentrálhatnak

A fennmaradó hat biztosító várhatóan arra koncentrál majd, hogy az erős árverseny mellett minél kevesebb ügyfél elvesztésével lépjen át a következő évbe.

Talán meglepő lehet itt szerepeltetni a tavaly ügyfélszerzésben dobogós helyet szerző Aegont, ám az előző évek tapasztalata azt mutatja, hogy ez a társaság minden erős év után inkább a konszolidációra, ügyfélállományának megszilárdítására fókuszál. Az Union a korábbi évekhez hasonlóan várhatóan az idén sem kíván az árverseny aktív szereplője lenni, és a kötelező területén – egyedi módon – vélhetően folytatja az alkuszokat megkerülni próbáló stratégáját az Union24 tarifa megtartásával.

A Groupama-Garancia, az MKB, a Posta, illetve a Signal okozhatnak ugyan meglepetést, de az eddigi szereplésük alapján szintén nem látszik jele annak, hogy a kgfb területén komoly áttörést próbálnának elérni.

www.kotelezo.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük