Az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlás ellenőrzése
3 perc olvasásAz Állami Számvevőszék a jogszabályi előírásnak megfelelően évente ellenőrzi az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos tevékenységeket. Az ÁSZ 2014-re vonatkozó ellenőrzése során megállapította, hogy az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos feladatokat ellátó szervezetek kontrollkörnyezetének és ellenőrzési rendszerének kialakítása szabályozottabbá vált az előző évhez képest, de a kontrolltevékenységekkel együtt nem biztosították teljes körűen a tulajdonosi joggyakorlási feladatok szabályszerű ellátását.
Az Állami Számvevőszék a jogszabályi előírásnak megfelelően évente ellenőrzi az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos tevékenységeket. Az ÁSZ 2014-re vonatkozó ellenőrzése során megállapította, hogy az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos feladatokat ellátó szervezetek kontrollkörnyezetének és ellenőrzési rendszerének kialakítása szabályozottabbá vált az előző évhez képest, de a kontrolltevékenységekkel együtt nem biztosították teljes körűen a tulajdonosi joggyakorlási feladatok szabályszerű ellátását.
A Földművelésügyi Minisztériumnál (FM), a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM), a Nemzeti Földalapkezelő Szervezetnél (NFA), az Emberi Erőforrások Minisztériumánál (EMMI), a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-nél (MFB) és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél (MNV) a tulajdonosi joggyakorláshoz szükséges kontrollkörnyezet kialakítása – kisebb hiányosságok mellett – megfelelt a jogszabályi előírásoknak. A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézetnél (GYEMSZI) a tulajdonosi joggyakorláshoz szükséges kontrollkörnyezet kialakítása nem felelt meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak. Az FM, az NFM, az NFA, az MFB és az MNV ellenőrzési rendszere – kisebb hiányosságok mellett – szabályszerű volt. A GYEMSZI és az EMMI ellenőrzési rendszere nem volt teljes körűen szabályszerű.
Az állami tulajdonú ingatlanok vagyonkezelésbe adása a GYEMSZI-nél, az MNV-nél és az NFA-nál nem teljes körűen a jogszabályok előírásainak megfelelően történt. A vagyonkezelésbe adott ingatlanok bruttó értékét és elszámolt értékcsökkenését, értékvesztését vagyonkezelésbe adáskor a GYEMSZI-nél, az MNV-nél és az NFA-nál a könyvekből nem vezették ki. A GYEMSZI-nél a vagyonkezelési szerződések a jogszabályokban előírt tartalmi követelményeknek nem feleltek meg. Az NFA nem biztosította a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek naprakész nyilvántartását, államháztartáson kívüli szervezetek részére vagyonkezelésbe adott földrészleteket nem teljes körűen mutattak ki.
Az állami tulajdonú ingatlanok hasznosításba adása a GYEMSZI-nél és az NFA-nál nem teljes körűen felelt meg, az MNV-nél nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Az egyes állami ingatlanok ingyenes tulajdonba adása a GYEMSZI-nél, az MNV-nél és az NFA-nál összességében a jogszabályok és a belső szabályzatok előírásainak megfelelően történt.
Az ÁSZ ellenőrzése feltárta, hogy a vagyonátadások során az FM, az MFB és az MNV a gazdasági eseményeket a számviteli törvény előírásaihoz képest késedelmesen rögzítették nyilvántartásaikban. A MÁV Zrt-ben lévő állami tulajdonú részesedés átadása során az MNV téves adatszolgáltatása miatt az átvevő NFM-nél a részesedés 2014. év végi mérlegértéke nem a valós állapotot tükrözte.
Az Állami Számvevőszék az ellenőrzés megállapításai alapján javaslatokat fogalmazott meg, amelyekre a törvényi előírás szerint a címzetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.