2025.május.06. kedd.
Egy gondatlan pénzmosás gyanúsítottja lehet? hogyan is?

Egy gondatlan pénzmosás gyanúsítottja lehet? hogyan is?

Az online pénzügyi tranzakciók világában egyre gyakoribbá válnak az adathalász támadások és kibercsalások, amelyek súlyos következményekkel járhatnak az érintett ügyfelek számára. A legújabb eset egy idős MBH Bank-ügyfél történetén keresztül mutatja be, hogy egy áldozat hogyan kerülhet rövid időn belül jogi bizonytalanságba – a sértetti szerepből akár gyanúsítottá válva. A cikk feltárja, hogy a pénzmosás elleni törvények hogyan kezelik az ilyen helyzeteket, és milyen felelőssége van az ügyfélnek, ha számláját bűncselekményhez használják fel. Ne hagyjuk figyelmen kívül! A digitális pénzügyek biztonsága minden ügyfél felelőssége.

Az ártatlan számlatulajdonosból gondatlan pénzmosó lesz? ez komoly lenne? Van ilyen jogi megfogalmazás? Kelll valóban attól tartanunk, hogy egy számla feltörésnél, nem csak eltűnik a számlánkról ap énz de még meg is vádolnak minket egy gondatlan pénzmosás bűncselekménnyel?  Hihetetlen utórengés ez a mostani cikkünk, annak folytatásaként ahol, az MBH Bank számlafeltörésről írtunk és aminek eredményeként, kapunk számos telefonhívást és megkeresést, barátoktól ismerősöktől és azoktól a közösségektől ahol a cikkünket posztolták. 

A közelmúltban több MBH Bank ügyfél számolt be arról, hogy adathalász támadások révén jogosulatlan hozzáférés történt a számláikhoz. Első cikkünkben részleteztük az incidens mechanizmusát és az elkövetési módokat. Azonban az újonnan jelentkező károsultak esete egy még súlyosabb problémát vet fel: a sértett néhány óra alatt gyanúsítottá válhat a jogrendszer szemében, ha nem elég gyors és nem elég együttműködő a hatóságokkal.

Új eset: az idős hölgy története akitől elutaltak  pénzt 10x ugyan arra a számlára, csak…

Szerkesztőségünk egy újabb áldozat történetéhez kapott betekintést.  A cikkünk megírása után a mai napon írásban megkereste szerkesztőségünket egy idős hölgy. Telefonon keresztül elmondta, hogy MBH Bank ügyfeleként igyekezett belépni a fiókjába, ahol – mint útólag kiderült egy olyan oldalon próbált belépni a bankjába, mint a korábbi sértettek is elmondták.

Egy, az MBH Bank oldalának látszó oldalon megadta felhasználói nevét és jelszavát , mjad megkapta az SMS-t és nem tudott belépni. Ahogyan elmondta – azonos módón mint a már megismert módszer más sértettektől és cikkünkben szereplő esetben is – majd nem sikerült, de mág sem és az appon keresztül neki állt újra próbálkozni. Nem látott az app-ban semmi változást. Eltelt néhány óra és megcsörrent a mobilja.

A hang azt mondta, hogy Ő az MBH Bank Biztonsági munkatársa és azért keresi, mert sok utalása volt, azonos címre. Az egész telefonhívást kamunak vélte – mondta, de belépett az MBH Bank appjába és elszörnyedt. 10 utalás történt a számláján kifelé és egyetlen SMS-t sem kapott. Minden utalás egy Gránit Banknál vezetett számlára ment. Ezek után a fő meglepetés mégis az volt, hogy érkezett a számlájára 2 utalás, amiről szintén nem kapott SMS-t. Egy általa ismeretlen küldőtől és még az adatait sem jól írták címzettként.

Az ártatlan számlatulajdonosból gondatlan pénzmosás gyanúsitottja lesz?
Az Ártatlan Számlatulajdonosból Gondatlan Pénzmosás Gyanúsitottja Lesz?

Konkrétan az történt – mondta telefonon, ahogyan utólag összerakta a történetet, hogy ismeretlen személy/ek két utalással „feltöltötte/ték” a számláját – általa ismeretlen forrásból –  majd 10 utalással – azonos számlára – a pénz javarészét elutalták a Gránit Banki ügyfélnek. Nem mindet: mint ha az lett volna a cél, hogy gyanúba keverje az elkövető. Ezáltal a Rendőrség zárolta az elkövetők által „bent hagyot összeget” és vele a saját számláját is.

Azonnal bejelentést tett az MBH Banknál, ahol a számláját azonnal zárolták majd később le is foglalták. A banki iratokon több helyen sértettként, egy másik hivatalos iraton, gondatlanságból elkövetett pénzmosás gyanúsitottjaként jelölték. Idős, nyugdijas emberként, ráadásul a vagyonbiztonság területén is eltöltött több évi tevékenysége okán is: kiborult. Sértettként, a banktól írásban kérte annak igazolásást, hogy a bank hivta őt valóban, aztán ő visszahivta őket és hatékony közreműködésének köszönhető a bűncselekmény felismerése és megszakitása.

Elkezdett Googlezni és rátalált az EuroAstra cikkére. Eddig a jelen cikkünk alapját képező történet. Az elkövető módszere láthatóan arra irányult, hogy ne csak ellopják a számlájáról a pénzt, hanem gyanúba is keverjék.

Gyanúsított vagy sértett? A jogi helyzet

Azzal, hogy ügyfél bejelentést tett az MBH Banknál, azonnal zárolta a  BANK a számláját. Ami ezek után következett az volt a rémálom első része, az ahogyan elkezdték őt kezelni az ügyében keletkezett iratokon. A hivatalos iratokon két különböző minősítés jelent meg: sértettként, majd egy a bankszámláját célzó bűnügyi lefoglalási jegyzőkönyvön, már gondatlanságból elkövetett pénzmosás gyanúsítottjaként szerepel.  Hiába az, hogy egyetlen SMS-t sem kapott, ettől még minden rendben van – látszólag- mert hát ennyire nem lehet béna egy bank sem, hogy szisztematikusan megeszik őket reggelire, ügyfelestől ezek az egyébként,  a számlák adataiból 1 perc alatt néven nevezett, számlatulajdonosnak látszó bűnelkövetők.

Sokaktól halljuk, hogy a Kiberpajzs se jelzett:  miért is tenné?

Nem erre van létrehozva mint kiderült – hiszen a Kiberpajzs  név a valódi védelmet sugalmazza, valójában mindenki félre érti a szerepét.  A KiberPajzs valójában egy koordinációs és edukációs kezdeményezés, nem pedig egy technikai védelmi rendszer. A kérdés tehát az, hogy konkrétan milyen szerepe van a  KiberPajzsnak a kibercsalások csökkenésében? Az összehangolt hatósági fellépés, a fogyasztói tájékoztatás és a pénzügyi tudatosság növelése a céljuk. Az erre elköltött milliárdok pedig ezt hivatottak finanszírozni. Az, hogy az SMS-ekben ezt látjuk, az nem védelem hanem egy promóció. Aki eddig úgy gondolta, akkor tudja: ők a megelőzésben vesznek részt. Pont.

Mi számít gondatlan pénzmosásnak?

A magyar büntetőjog szerint gondatlan pénzmosás akkor valósulhat meg, ha valaki nem veszi észre, hogy a számláját bűncselekményből származó pénzek átfolyatására használják, és nem tesz eleget az észszerű ellenőrzési kötelezettségének. Joggyakorlat szerint az ügyfelek felelőssége függ attól, hogy tudatosan figyelmen kívül hagytak-e pénzügyi visszaéléseket, vagy valóban áldozatul estek.

Az MBH Bank számlafeltörési esetek tanulságai és megelőzési lehetőségek

Fontos hangsúlyozni, hogy az ügyfél nem volt gondatlan, hanem azonnal lépett és együttműködött a bankkal.

  • Bejelentette a csalást – Az ügyfél azonnal értesítette a bankot, amely zárolta a számlát.
  • Nem kapott SMS-t – Ez azt jelzi, hogy nem ő hagyta jóvá a tranzakciókat.
  • Hatékonyan közreműködött – Segített a bűncselekmény felismerésében és megszakításában.

Miért fontos a pénzügyi tudatosság?

A digitális bankolás elterjedésével a kiberbűnözés egyre kifinomultabb módszerekkel próbálja meg kihasználni az ügyfelek figyelmetlenségét. Az MBH Bank adathalász támadásait elszenvedő ügyfelek tapasztalatai megmutatják, hogy bárki könnyen áldozattá válhat. Ennél is aggasztóbb, hogy a jogi gyakorlatban az érintettek gyakran nemcsak sértettként, hanem gondatlanságból elkövetett pénzmosás gyanúsítottjaként is szerepelhetnek. Hogyan lehet ezt elkerülni?

Egy gondatlan pénzmosás gyanúsítottja lehet?  hogyan is?
Egy Gondatlan Pénzmosás Gyanúsítottja Lehet? Hogyan Is? (Illusztráció) 

Az, hogy egy idős hölgy próbált belépni MBH Bank-fiókjába – eddig teljesen normális, ám az, hogy egy adathalász oldalra tévedt-kifejezetten szokatlan és utólagosan, lelkileg is megrázó lehet.

Miközben óvatlanul megadta belépési adatait illetéktelenneknek egy hamis – banki weblapnak látszó oldalon keresztül, ahol a belépési folyamat sikertelen maradt, számára.
Néhány órával később tíz utalás történt a számlájáról, valamint két utalás érkezett ismeretlen küldőtől, hibás címzett-adatokkal.
S.M-nek K.Z-nek és J.P-nek írjuk fantázia névként a számlák címzettjeit, ahogyan az idős hölgy mondta: 2-3 betű volt a cimzett helyén ami azonos számlaszám volt!
A hölgy azonnal lépett: bejelentette az esetet a banknak, aki zárolta a számlát és vizsgálatot indított.

Ennek ellenére az ügyfelet nemcsak sértettként, hanem gondatlan pénzmosás gyanúsítottjaként is kezelik -a hölgy elmondása szerint.

Pénzmosási törvény? Ismétlődő utalások észlelése rendszer? 

A pénzmosás elleni törvény Magyarországon a 2017. évi LIII. törvény (Pmt.) alapján működik, amelyet később a 2023. évi CXI. törvény módosított. A törvény célja, hogy megelőzze és megakadályozza a bűncselekményből származó pénzek tisztára mosását, valamint a terrorizmus finanszírozását.

Ismétlődő utalások észlelése: hogyan is kellene mőködjön?

A pénzmosás elleni szabályozás egyik kulcseleme az automatizált monitoring rendszerek, amelyek figyelik az ügyfelek tranzakciós mintázatait.
Az ismétlődő utalások észlelése különösen fontos, mert a pénzmosók gyakran használják ezt a módszert a pénz eredetének elrejtésére.

A bankok és pénzügyi szolgáltatók az alábbi módokon lennének kötelesek ezen törvény alapján szűrni a gyanús tranzakciókat:

  • Szokatlan ismétlődő utalások: Ha egy ügyfél rövid időn belül többször utal ugyanarra a számlára, az rendszerint kivizsgálásra kerül.
  • Kerek összegek és gyors mozgások: Ha egy számlán nagy összegek érkeznek és távoznak rövid időn belül, az pénzmosásra utalhat.
  • Számlák közötti láncolatok: Ha egy pénzösszeg több számlán keresztül mozog, az a pénzmosás egyik klasszikus jele.

A pénzmosás elleni törvény előírja, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak kockázati besorolást kell végezniük az ügyfelek tranzakciói alapján, és ha gyanús mintázatokat észlelnek, jelenteniük kell azokat a hatóságoknak

Hol lehet itt a probléma?

Teljesen logikus, hogy egy számláról 10 alkalommal ugyanarra a helyre történő utalás komoly figyelmeztető jel lehetne a bank fraud-szűrő rendszerében. Az ilyen ismétlődő tranzakciók a pénzmosás és a visszaélés klasszikus jelei közé tartoznak, különösen akkor, ha rövid időn belül történnek.Ha egy bank valóban hatékony fraud-szűrőt használ, akkor egy ilyen tranzakciós minta azonnal gyanús jelzésként kellene megjelenjen, és legalább egy SMS-t vagy figyelmeztetést küldeniük az ügyfélnek. Jelen esetben mint az ügyfél is mondta, valahány utalás után, felhívták.

Az az eset rávilágít arra, hogy még a felelősségteljes ügyfél is gyanúba keveredhet, ha bűnözők kihasználják számláját. Jogilag a gondatlan pénzmosás akkor merül fel, ha valaki nem kellő figyelemmel kezeli pénzügyeit, így – akár tudtán kívül – hozzájárul bűncselekményhez.

Most akkor gyanúsított vagy sértett egy feltört számla tulajdonosa? 

A Kúria állásfoglalásai szerint azok az ügyfelek, akik aktívan fellépnek és bejelentést tesznek, nehezen tekinthetők gondatlan pénzmosónak. Az előző cikkünkben leírt esetekhez hasonló ügyekben az ügyfél azonnali bejelentése, a bankkal való hatékony együttműködés és a gyors reakció mind olyan tényezők, amelyek segítenek tisztázni a sértetti státuszt.

Banki biztonság és megelőzési lehetőségek

Az MBH Bank és más pénzintézetek eltérő biztonsági intézkedéseket alkalmaznak. Fontos, hogy az ügyfelek megismerjék a legjobb gyakorlatokat:

Hogyan védekezhetünk hatékonyan?

  • Soha ne adjunk meg belépési adatokat e-mailben vagy SMS-ben kapott linkeken keresztül!
  • Mindig ellenőrizzük a banki alkalmazásokban a tranzakciókat!
  • Ne csak az elutalásokat, hanem az érkező utalásokat is vizsgáljuk meg – különösen ismeretlen feladó esetén.
  • Ha bármilyen gyanús tevékenységet észlelünk, azonnal jelezzük a banknak és a hatóságoknak.
  • Használjunk kétlépcsős hitelesítést, és soha ne osszuk meg SMS-ben kapott kódokat vagy PIN-eket ismeretlenekkel!

A pénzügyi tudatosság elengedhetetlen a digitális világban. Egy banki ügyfél nemcsak a saját adatai védelméért felelős, hanem azért is, hogy ne váljon bűncselekmények eszközévé. Az esetekből tanulva érdemes minden ügyfélnek proaktívan védekezni, tudatos banki magatartást alkalmazni, és mindig ellenőrizni számlája mozgását.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük