Az EU még a nyári vakációk előtt tudatosítja a 112-es európai segélyhívószám létezését
Az Európai Bizottság újabb erőfeszítéseket tesz az ingyenesen hívható európai segélyhívószám, a 112 Európai Unión belüli használatának népszerűsítésére. Mától kezdve az ec.europa.eu/112 címen elérhető új internetes oldalról tájékozódhatnak az uniós polgárok a 112 használatáról, és arról, hogy mit várhatnak tőle, különösen amikor az EU-n belül utaznak. Az oldal a 112 tagállamonkénti működését is bemutatja, például azt, hogy mennyi időn belül és milyen nyelveken fogadják a hívásokat.
Az Európai Bizottság újabb erőfeszítéseket tesz az ingyenesen hívható európai segélyhívószám, a 112 Európai Unión belüli használatának népszerűsítésére. Mától kezdve az ec.europa.eu/112 címen elérhető új internetes oldalról tájékozódhatnak az uniós polgárok a 112 használatáról, és arról, hogy mit várhatnak tőle, különösen amikor az EU-n belül utaznak. Az oldal a 112 tagállamonkénti működését is bemutatja, például azt, hogy mennyi időn belül és milyen nyelveken fogadják a hívásokat.
„A nyaralni utazó uniós állampolgárok millióinak csak egy segélyhívószámot kell megjegyezniük: a 112-t" – mondta Viviane Reding, az EU távközlésért felelős biztosa. „Mivel a 112 egy országot kivéve már az Unió teljes területén elérhető, felkérem a tagállamokat, hogy tegyék a 112-t ismertebbé és hatékonyabbá. Minden uniós polgárnak tudnia kellene, hogy a 112-t tárcsázva eléri a készenléti szolgálatokat. Különösen pedig arra kérem a tagállamokat, hogy amilyen hamar csak lehetséges, minden 112-re irányuló hívás esetében vezessék be a hívó fél tartózkodási helyének meghatározását lehetővé tevő rendszert, amely a készenléti szolgálatoknak segít megtalálni a balesetek áldozatait. Számítok továbbá a bolgár hatóságok gyors intézkedésére annak érdekében, hogy a 112 végre az országuk egész területén elérhetővé váljon."
Miután egy felmérés kimutatta, hogy az uniós polgárok csupán 22%-a tudja, hogy vészhelyzet esetén egész Európában hívhatja a 112-t, a Bizottság februárban felkérte a nemzeti hatóságokat a 112 ismertségének növelésére.
A Biztosság ma létrehozta a 112-es hívószám internetes oldalát annak érdekében, hogy a tagállamok polgárait még a nyaralási idény előtt, időben tájékoztassa a 112 tagállamokbeli működéséről. A tagállamok által szolgáltatott adatok alapján az oldal összehasonlítja a nemzeti hatóságok teljesítményét a 112-re vonatkozó uniós szabályok végrehajtása tekintetében, és bemutatja a legjobb megoldásokat:
- Gyors hívásfogadás: A tagállamok beszámoltak arról, hogy a híváskapcsolás után milyen hamar veszik fel a telefont. A 112 hívása esetén a Cseh Köztársaságban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban az esetek legalább 97%-ában húsz másodpercen belül felveszik a telefont, Hollandiában és Finnországban pedig legalább 71%-ban tíz másodpercen belül reagálnak.
- Tizenhét ország számolt be arról, hogy hivatalos nyelvétől eltérő uniós nyelven is képes fogadni a 112-re érkező hívásokat: A 112 segélyhívó központjai tizenhat országban képesek angolul fogadni a hívásokat (Bulgária, Cseh Köztársaság, Dánia, Németország, Észtország, Görögország, Spanyolország, Franciaország, Litvánia, Magyarország, Málta, Hollandia, Ausztria, Szlovénia, Finnország és Svédország). Hét ország képes valamely környező tagállam nyelvén fogadni a hívásokat (Bulgária, Németország, Észtország, Spanyolország, Litvánia, Magyarország és Szlovénia). Számos ország különleges intézkedéseket hozott annak érdekében, hogy különböző idegen nyelveken fogadhassák a hívásokat, például alkalmas személyzettel rendelkező más hívóközpontoknak (Cseh Köztársaság, Görögország, Spanyolország és Szlovénia) vagy tolmácsszolgálatoknak (Spanyolország, Franciaország, Hollandia, Finnország, Svédország és az Egyesült Királyság) továbbítják a hívásokat.
- A tudatosság fokozása: Négy ország televíziós műsorokban népszerűsíti a 112-t (Cseh Köztársaság, Ciprus, Lettország és Svédország). Finnország és Románia immár minden év február 11-én megtartja a 112 napját (IP/08/198). További hasznos módszer például jelzőtáblák elhelyezése az autópályákon (Magyarország és Ausztria), szórólapok osztása a fizetőkapuknál (Spanyolország) és SMS-ek küldése a mobiltelefont barangoló üzemmódban használók számára (Magyarország).
A 112-es segélyhívó számnak szentelt internetes oldal néhány hiányosságra is felhívja a figyelmet:
- Bulgáriában a 112 még mindig nem hívható mindenhol, a jogsértési eljárás folyamatban van. Bár a jelentések szerint Szófia területén fogadják a 112-t tárcsázók hívásait, a szám mégsem hívható az ország egész területén.
- Nem lehet a hívó helyét meghatározni, ha mobilkészülékről hívják a 112-t: hat ország (Olaszország, Litvánia, Hollandia, Lengyelország, Románia és Szlovákia) ellen uniós jogsértési eljárás van folyamatban.
- Kilenc ország nem bocsátott rendelkezésre információkat arról, hogy a 112 hívása esetén a híváskapcsolás után mennyi időn belül veszik fel a telefont, ezek: Belgium, Franciaország, Olaszország, Ciprus, Luxemburg, Málta, Lengyelország, Románia és Szlovákia.
- Tíz ország nem bocsátott rendelkezésre információkat arról, hogy a 112 nemzeti segélyhívó központjai képesek-e legalább egy, a nemzeti vagy hivatalos nyelvüktől eltérő uniós nyelven fogadni a hívásokat: Belgium, Írország, Olaszország, Ciprus, Lettország, Luxemburg, Lengyelország, Portugália, Románia és Szlovákia.
A nemzeti segélyhívószámokon túl rendelkezésre álló európai segélyhívószámot, a 112-t 1991-ben vezették be az Unió tagállamainak egységes segélyhívószámaként annak érdekében, hogy a készenléti szolgálatokat főként az utazók számára könnyebben hozzáférhetővé tegyék. 1998 óta uniós szabályok kötelezik a tagállamokat annak biztosítására, hogy minden vezetékes és mobiltelefonról ingyenesen lehessen hívni a 112-t. 2003 óta a távközlési szolgáltatók kötelesek a hívó fel helyének meghatározását lehetővé tevő információkat a készenléti szolgálatok rendelkezésére bocsátani azért, hogy ez utóbbiak a balesetek áldozatait gyorsan megtalálják. Az Európai Unió tagállamainak tudatosítaniuk kell a polgárokban a 112 létezését.
A 112-es hívószám hatékony alkalmazásának biztosítása érdekében a Bizottság eddig tizenöt tagállammal szemben tizenhat jogsértési eljárást indított a 112 elérhetetlensége vagy a híváskezdeményezés helyére vonatkozó információszolgáltatás elmulasztása miatt. Ezek közül kilencet korrekciós intézkedések alkalmazását követően lezártak.
Tegnap -2008 június 3-án – 14.00-kor Viviane Reding biztos és Diana Wallis, az Európai Parlament alelnöke egy, a 112-es segélyhívó számot bemutató kiállítást nyitott meg a Bizottság Berlaymont épületében.
MEMO/08/358
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm?item_id=4150
A 112-vel kapcsolatos európai parlamenti kezdeményezésekről bővebben:
Melléklet:
112 a tagállamokban
Fixed and mobile 112 calls possible | Response time of emergency call handler to answer 112 call once connected | Mobile 112 calls possible if no home network available | Foreign EU languages available for 112 calls | Caller location provided (Push = automatically with every call, Pull = on request) & time needed for pull request |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Fixed | Mobile | |||||
AT | + | Few seconds | + | English | Pull – a few minutes | Pull – a few minutes |
BE | + | No information | – | No information | Pull – no information on time | Pull – no information on time |
BG | – (112 not yet available nationwide); infringement procedure pending | 1-5 seconds | + | English, French, German, Romanian | Push (Sofia region only) | Push (Sofia region only) |
CY | + | No information | – | No information | Pull – 45-75 seconds | Push |
CZ | + | All calls answered within 20 seconds | + | English, German; calls in other languages can be transferred to other call handlers who speak the language concerned | Pull – average time 3 seconds / max. 7 seconds | Push |
DK | + | 20-25 seconds | + | English | Push | Push |
DE | + | 5 seconds to 1 minute | + | English, languages of neighbouring countries in border areas | Pull – 30-60 seconds | Pull – up to 60 minutes |
EE | + | 10 seconds | + | Finnish, English | Push/ Pull – 23 seconds | Push/ Pull – 23 seconds |
IE | + | 1 second | + | No information | Push | Pull – no information on time |
EL | + | 9 seconds | + | English, French; calls in other languages can be transferred to other call handlers who speak the language concerned | Pull – up to 1 minute | Pull – 10-36 minutes |
ES | + | 97% of calls answered within 20 seconds | + | English, French, German, Portuguese, Italian in some areas; interpretation services and transfers to other call handlers who speak the language concerned available | Push / Pull – 30 seconds | Push / Pull – no information on time |
FI | + | 71% of calls answered within 10 seconds | + | English, interpretation service available for some other languages (e.g. German and French) | Pull – 3-30 seconds | Pull – 3-30 seconds |
FR | + | No information | + | English; interpretation service available for other foreign languages | Pull – few seconds | Pull – up to 30 minutes |
IT | + | No information | Subject to commercial agreement between operators | No information | Pull | Not yet implemented; infringement procedure pending |
LV | + | 4-5 seconds | No information | No information | Pull – immediate | Pull – 5-10 seconds |
LT | + | 4-20 seconds | + | Polish, English, German | Pull – up to 1 minute | Not yet implemented; infringement procedure pending |
LU | + | No information | + | No information | Pull – 1-4 seconds | Push |
HU | + | 5-10 seconds | + | English, German, languages of neighbouring countries in border areas | Pull – from 30-40 seconds to 3-4 hours | Pull – from 30-40 seconds to 3-4 hours |
MT | + | No information | + | English | Pull – no information on time | Pull – no information on time |
NL | + | 90% of calls answered within 10 seconds | + | English, German, interpretation service available for other languages | Push | Not yet implemented; infringement procedure pending |
PL | + | No information | + | No information | Pull – several minutes | Pull – several minutes; Infringement procedure currently suspended in view of verification |
PT | + | 6-20 seconds | + | No information | Push | Push |
RO | + | No information | – | No information | Push | Not yet implemented; infringement procedure pending |
SI | + | 3-5 seconds | + | English, German, Hungarian, Italian, calls in other languages can be transferred to other call handlers who speak the language concerned | Push / Pull – 15 minutes | Push / Pull – 15 minutes |
SK | + | No information | + | No information | Pull – 2-3 seconds | Pull – 2-3 seconds; Infringement procedure pending |
SE | + | 9 seconds | + | English; a new interpretation service launched in 2008 covers 10-15 languages | Push | Pull – up to 12 seconds |
UK | + | 98% of calls answered within 20 seconds | – | Some emergency call centres can make use of interpretation service to deal with calls in foreign languages | Pull – average less than 0.1 seconds in case of electronic transmission | Pull – average less than 0.1 seconds in case of electronic transmission |