Az EU bábeli-tornya?Az EU bábeli-tornya?Az Európai Bizottság 2008 november 21-én bemutatott egy, az európai iskolákban történő nyelvoktatásról szóló, az Eurydice hálózat által készített új tanulmányt. A tanulmány átfogó képet ad az EU egész életen át tartó tanulás programjában részt vevő 31 országban zajló nyelvoktatásról, az általános iskolai oktatástól kezdve a középfokú oktatásig. A tanulmány körülbelül 40 olyan mutatót tartalmaz, amelyekből kitűnik, hogy a nyelvtanulás fokozottabb szerepet kap az általános oktatásban, valamint, hogy egyre többen tanulnak idegen nyelvet fiatalkorban. Ezek a megállapítások azt mutatják, hogy a résztvevő országok összhangban vannak a Tanács 2008 november 31-i, az európai többnyelvűségi stratégiáról szóló állásfoglalásával.

Az EU bábeli-tornya?Az EU bábeli-tornya?Az Európai Bizottság 2008 november 21-én bemutatott egy, az európai iskolákban történő nyelvoktatásról szóló, az Eurydice hálózat által készített új tanulmányt. A tanulmány átfogó képet ad az EU egész életen át tartó tanulás programjában részt vevő 31 országban zajló nyelvoktatásról, az általános iskolai oktatástól kezdve a középfokú oktatásig. A tanulmány körülbelül 40 olyan mutatót tartalmaz, amelyekből kitűnik, hogy a nyelvtanulás fokozottabb szerepet kap az általános oktatásban, valamint, hogy egyre többen tanulnak idegen nyelvet fiatalkorban. Ezek a megállapítások azt mutatják, hogy a résztvevő országok összhangban vannak a Tanács 2008 november 31-i, az európai többnyelvűségi stratégiáról szóló állásfoglalásával.

Ján Figel', az Európai Bizottság oktatásért, képzésért, kultúráért és ifjúságért felelős biztosa a következőket mondta: „Az eddig elért sikerek ellenére sok időbe telik még, amíg minden tanulónak lehetősége lesz két idegen nyelvet tanulni az iskolában: ezt a célt tűzték ki maguknak a tagállamok 2002-ben, Barcelonában. Mindamellett ez az egész életen át tartó tanulás program azon nyolc kulcskompetenciájának egyike is, amelyeket a Tanács és az Európai Parlament fogalmazott meg 2006. decemberi ajánlásában."

Leonard Orban, a többnyelvűségért felelős európai biztos hozzátette: „A többnyelvűség az egész európai társadalmat érintő kérdés. A nyelvek tanulása az iskolában kezdődik el, és sokkal tovább tart, mivel egyre több nyelvet kell beszélnünk a társadalmi kohézió és a jólét előmozdítása érdekében. Ez a tárgya a Bizottság legutóbbi, „Többnyelvűség: európai tőke és közös elkötelezettség" című közleményének, és üdvözlöm azt a tényt, hogy ezt a mai, a többnyelvűségről szóló tanácsi állásfoglalás is támogatja."

Az adatok a 2006-2007. iskolaévre vonatkoznak, és a közszférát és a támogatásban részesülő magániskolákat foglalják magukban.

Főbb megállapítások:

1) Az idegen nyelvek oktatása korábban kezdődik, de az oktatási idő az általános iskolai oktatásban korlátozott.

Az elmúlt három évtizedben egyre inkább elterjedt az idegen nyelvnek, mint kötelező tantárgynak a fiatalkorban történő tanulása. Az idegen nyelv kötelező oktatása ma már minden európai országban az általános iskolai oktatásban kezdődik. A legtöbb esetben a gyerekek 8 és 10 éves kortól tanulnak idegen nyelvet, néhány esetben még korábban elkezdik a nyelvtanulást: Spanyolország valamennyi autonóm közösségében, és Belgium német nyelvű közösségében a gyerekek három éves kortól tanulnak idegen nyelvet.

Mindazonáltal az idegen nyelvek tanítására áldozott idő az általános iskolákban továbbra is korlátozott (általánosságban a teljes oktatási idő kevesebb mint 10 százaléka) és országoktól függően jelentősen eltér. Az középfokú oktatásban általában több időt szánnak a nyelvtanulásra, mint az általános iskolában.

2) Egyre több országban tanítanak két idegen nyelvet az iskolában

Nem minden ország valósította meg azt, hogy a tanulóknak fiatalkorban legalább két idegen nyelvet oktassanak, de a tanulmány azt bizonyítja, hogy a legtöbb országban a középfokú oktatásban ez már lehetséges.

2006-2007 folyamán az idegen nyelv iskolai oktatása minden érintett országban legalább egy évig kötelező volt, kivéve Írországot és Skóciát. Az országok többségében körülbelül a tanulók fele legalább egy idegen nyelvet tanul az általános iskolai oktatásban.

3) Az európai tanulók 90%-a tanul angolul

13 európai országban az angol az első kötelező idegen nyelv. Még ha van is választási lehetőségük, a tanulók és szüleik az angolt részesítik előnyben, amelyik mostanra a legszélesebb körben tanított nyelv az általános iskolai oktatásban. Az európai tanulók 90%-a tanul angolul a kötelező oktatás valamelyik szintjén. Ott, ahol második idegen nyelvet is oktatnak, a francia és a német részesül előnyben.

4) Csak kevés ország javasolja a mobilitást a tanárképzés keretén belül

Az általános iskolai oktatásban a nyelveket általában az általános iskolai tanítók tanítják. A középfokú oktatásban a tanárok képzettségi szintje országról országra különbözik. Az érintett országok többsége azt ajánlja, hogy a tanárok képzése tegye lehetővé a jövőbeli tanárok számára, hogy idegen nyelveket oktathassanak, de a mobilitás inkább kivétel mint szabály marad.

Mi az Eurydice?

Az Eurydice (http://www.eurydice.org/) az európai oktatás információs hálózata. Az európai nevelési rendszerről és politikákról szolgáltat adatokat és elemzéseket. Az Eurydice 35 nemzeti egységből áll, amelyek az EU egész életen át tartó tanulás programjában részt vevő 31 országban találhatók (EU-tagállamok, EGT-országok és Törökország), valamint egy központi koordinációs egységből az EU Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségének keretén belül, Brüsszelben.

 

E tanulmány (angol, német és francia nyelven) az alábbi honlapon érhető el:

http://eacea.ec.europa.eu/portal/page/portal/Eurydice/showPresentation?pubid=095EN

http://eacea.ec.europa.eu/about/eurydice/index_en.htm

Közlemény a többnyelvűségről:

http://ec.europa.eu/education/languages/news/news2853_en.htm

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük