Az Európai Unió a fogyasztói hitelekkel kapcsolatos weboldalakat vizsgálja – pénzpiaci vizsgálat a fogyasztók érdekében.
11 perc olvasás
1. SZAKASZ: A FOGYASZTÓI HITELEKKEL KAPCSOLATOS SWEEP-VIZSGÁLAT
1. SZAKASZ: A FOGYASZTÓI HITELEKKEL KAPCSOLATOS SWEEP-VIZSGÁLAT
A fogyasztói kölcsönökkel kapcsolatos Sweep-vizsgálat egy EU-n belül folytatott, azon weboldalakat érintő vizsgálat, mely oldalakon a társaságok a fogyasztók részére ajánlanak fogyasztói hiteleket (személyi kölcsön, hitelkártya, gépjárműhitel). Az illetékes nemzeti hatóságok 2011 szeptemberének utolsó hetében több, mint 500 weboldalt vizsgáltak meg a 27 tagállamban, Norvégiában, valamint Izlandon, annak érdekében, hogy megállapítsák a fogyasztói jogokkal történő visszaélést, vagy azzal kapcsolatos mulasztást.
Mi a Sweep-vizsgálat?
Az „EU-sweep" egy közös EU-s vizsgálat, melynek célja a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak történő megfelelés ellenőrzése. Magában foglal egy célzott és összehangolt, meghatározott szektort érintő ellenőrzési folyamatot. A nemzeti végrehajtó hatóságok a vizsgálatot követően felszólítják a jogszabályoknak nem megfelelő tevékenységet folytató vállalkozásokat a jogszabályoknak megfelelő tevékenység gyakorlására. Jogi intézkedések azon társaságok ellen foganatosíthatók, amelyek az EU-s fogyasztóvédelmi jogszabályokat sértették meg. A hatóságok az egyes nemzeti ügyekben vizsgálódnak, valamint hajtanak végre intézkedéseket. A határon átnyúló ügyeket illetően a végrehajtó hatóságok együttműködnek más tagállambeli kollégáikkal (pl.: amikor a kereskedő más országból működteti a vállalkozást). Ezt az együttműködést a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Co-operation Network) keretei között bonyolítják a 27 tagállam végrehajtó hatóságai, valamint Norvégia és Izland.
Miért a fogyasztói hitelekkel kapcsolatos weboldalakat választották a Sweep-vizsgálat tárgyául?
A „Consumer Markets Scoreboard"[1] szerint a pénzügyi szolgáltatások piaca (beleértve a fogyasztói hiteleket is) nem áll mindig összhangban a fogyasztók érdekeivel. Az Európai Fogyasztói Központok (2010-ben 711) részére is több panasz érkezett a fogyasztói kölcsönökkel kapcsolatban. A 2011-es Sweep-vizsgálat lehetőséget teremtett arra, hogy felmérje az EU, hogy a pénzügyi szektor milyen mértékben tesz eleget a Fogyasztói hitelekről szóló irányelv által meghatározott tájékoztatási kötelezettségének. Ez a (tagállamok által nemrég átültetett) jogszabály egyrészt azon információkra vonatkozóan határoz meg követelményeket, melyeket a fogyasztói hitelekkel kapcsolatos hirdetésekben kell közzétenni, másrészt azokat az információkat és tájékoztatásokat illetően, melyeket a szerződés megkötését megelőzően, valamint a kölcsönszerződésben kell a fogyasztó rendelkezésére bocsátani. Azt a célt szolgálja, hogy a fogyasztók számára megkönnyítse az ajánlatok értelmezését és összehasonlítását.
Milyen intézkedések foganatosíthatók?
Az EU-s fogyasztóvédelmi jogszabályokat – és az azok alapján kiszabott szankciókat, valamint büntetéseket – nemzeti szinten hajtják végre. Az intézkedések a következőket foglalhatják magukba: a társasággal történő kapcsolatfelvétel a jogsértő magatartás megváltoztatása, vagy további folytatásának megszüntetése végett, valamint bírságok kiszabása. A végrehajtó hatóságok kötelesek intézkedéseket foganatosítani (szükség esetén ismételten is) egészen a jogsértés megszüntetéséig.
2. SZAKASZ: A TAGÁLLAMOK ÁLTAL LEFOLYTATOTT VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEI
Az 562 darab ellenőrzött weboldalból csupán 30 % felelt meg a vonatkozó EU-s fogyasztóvédelmi szabályoknak, és az oldalak 70%-át javasolták további vizsgálatra.
A tagállamok szabadon dönthettek a vizsgált oldalak számáról (akár a források optimalizálása, vagy más okok miatt), ezért vannak olyan tagállamok, melyek több oldalt ellenőriztek. A fenti okok miatt a múltban már jogsértést megvalósító weboldalak ellenőrzése gyakoribb volt a tagállamok részéről.
1. táblázat: A Sweep-vizsgálat során ellenőrzött weboldalak, és a további vizsgálatra javasolt weboldalak száma országonkénti bontásban
|
További vizsgálatra javasolt weboldalak |
|||
Ország |
A vizsgált weboldalak száma |
A további vizsgálatra javasolt oldalak száma |
A további vizsgálatra javasolt határon átnyúló esetek |
A további vizsgálatra javasolt nemzeti esetek |
Ausztria |
10 |
6 |
|
6 |
Belgium |
93 |
89 |
|
89 |
Bulgária |
6 |
0 |
|
0 |
Ciprus |
10 |
10 |
|
10 |
Cseh Köztársaság |
10 |
9 |
|
9 |
Dánia |
11 |
9 |
|
9 |
Észtország |
15 |
12 |
|
12 |
Finnország |
5 |
4 |
|
4 |
Franciaország |
50 |
11 |
|
11 |
Németország |
26 |
20 |
5 |
15 |
Görögország |
1 |
0 |
|
0 |
Magyarország |
16 |
11 |
|
11 |
Izland |
10 |
0 |
|
0 |
Írország |
2 |
0 |
|
0 |
Olaszország |
15 |
12 |
|
12 |
Lettország |
9 |
7 |
|
7 |
Litvánia |
5 |
3 |
|
5 |
Luxemburg |
20 |
12 |
7 |
5 |
Málta |
5 |
5 |
|
5 |
Hollandia |
45 |
36 |
|
36 |
Norvégia |
27 |
18 |
|
18 |
Lengyelország |
10 |
5 |
|
5 |
Portugália |
40 |
14 |
|
14 |
Románia |
20 |
11 |
|
11 |
Szlovákia |
10 |
10 |
|
10 |
Szlovénia |
0 |
0 |
|
|
Spanyolország |
29 |
29 |
1 |
28 |
Svédország |
15 |
12 |
|
12 |
Egyesült Királyság |
47 |
38 |
|
38 |
29 |
562 |
393 |
13 |
380 |
3. SZAKASZ: A FOGYASZTÓI KÖLCSÖNÖKKEL KAPCSOLATOS SWEEP-VIZSGÁLATRÓL
Ki vett részt a Sweep-vizsgálatban?
Mind a 27 EU-tagállam, valamint Norvégia és Izland.[2]
A nemzeti kapcsolattartók elérési útvonala:
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/consumer_credits/national_press_contacts_en.htm.
Miért szükséges európai együttműködés a Sweep-vizsgálat során?
A félrevezető online eladási gyakorlatokat gyakran külföldön működő társaságok alkalmazzák. Ezeket hatékonyabban lehet lenyomozni egy európai szintű együttműködés esetén. A Fogyasztóvédelmi együttműködésről szóló rendelet szerint az európai hatóságok együttműködnek az illegális kereskedelmi gyakorlatok megszüntetése érdekében. A hálózat bármely problémás szektort megvizsgálhat az Európai Unióban. A hálózat tapasztalatokat oszthat meg, és kicserélheti a legjobb gyakorlatokat, vagy megakadályozhatja a kialakuló, új fenyegetéseket. Ez a fajta együttműködés csökkenti az európai belső piac széttöredezettségét. A harmonizált szabályok és végrehajtás a fogyasztók számára is előnyösek, tekintettel arra, hogy összehasonlítható és tisztességes választási lehetőségeket biztosítanak. Ez jó továbbá az elismert vállalkozásoknak is, tekintettel arra, hogy a végrehajtás megakadályozza a tisztességtelen vagy csalást megvalósító gyakorlatokat, ezáltal kiegyenlített játékteret, valamint tisztességes versenyt biztosítva.
Milyen típusú fogyasztói hitelekkel kapcsolatos termékeket vizsgáltak a Sweep-vizsgálat során?
Tekintettel a piacon található, nagyszámú, különféle fogyasztói kölcsönökre/hitelekre, a Sweep-vizsgálat a leggyakoribb típusú, a Fogyasztói hitelekről szóló irányelv hatálya alá tartozó fogyasztói hitelekre korlátozódott. A Sweep-vizsgálatot végzők (Sweepers) szabadon határozhatták meg, hányféle hitelt ellenőriznek az adott oldalon.
Rulírozó hitel: ez egy nyílt végű hitel, ahol a hitelkeret feltöltésre kerül – például van egy 1000 eurós hitelkeret, amiből felhasznál 200 eurót, és mikor ezt a 200 eurót visszafizeti, az 1000 eurós hitelkeret újból elérhető lesz. Példák a rulírozó hitelre a folyószámla-hitelek és a hitelkártyák.
Hitelkártyák: ez a rulírozó hitel egyik típusa.
Személyi kölcsönök: ez egy hitel-megállapodás, amely a fogyasztó rendelkezésére bocsát egy meghatározott összeget, melyet a fogyasztónak meghatározott időközönként kell visszafizetnie.
"Lump sum": ez egy személyi kölcsön típus, amelynél a fogyasztó egy összeget kap, melyet tipikusan részletekben, meghatározott futamidő alatt fizet vissza.
Gépjármű finanszírozás: ez egy olyan hitel, mely kizárólag gépjármű megvásárlásának finanszírozására szolgál.
Ebben a Sweep-vizsgálatban a jelzálog értékesítést is vizsgálták?
Nem, a jelzálogra vonatkozó esetek kívül esnek a fogyasztói hitelekre vonatkozó irányelv hatályán, amely az alapját képezte a Sweep-vizsgálatnak. Nincs egy egységes, közös szabály a jelzálogra vonatkozóan, de a Bizottság indítványozta egy Irányelv elkészítését, amely jelenleg megvitatás alatt áll.[3]
Milyen típusú intézményeket ellenőrzött a Sweep-vizsgálat?
A Sweep-vizsgálat két típusú szolgáltatói kategóriát vizsgált: a pénzügyi szervezeteket, valamint a hitelközvetítőket. A tagállamok szabadon dönthettek a kiválasztott weboldalakról, valamint azok számáról.
– A pénzügyi szervezetek (beleértve a bankokat is) különböző pénzügyi szolgáltatást kínálnak ügyfeleik részére. Ebbe beletartoznak a nagybankok, valamint az egészen speciális hitelszolgáltatók. A Sweep-vizsgálat célja, hogy a végrehajtók csak a fogyasztói hitelekre koncentráljanak.
– A hitelközvetítők megkönnyítik a hitel-megállapodások megkötését a fogyasztók és a hitelnyújtók között, azáltal hogy segítenek a fogyasztónak az előzetes munkában az ajánlatok bemutatásával, vagy a hitelajánlat összefoglalásával. Saját hitelajánlatokat nem nyújtanak.
Mit ellenőriztek?
A fogyasztói hitel Sweep-vizsgálata a lényeges információkra vonatkozó követelményekre koncentrált, amelyeket a kereskedőknek közölniük kell, ha online reklámoznak vagy árulnak fogyasztói hitelt (lásd Sweep Plus 3. 2. pont). A következő információkat vizsgálták:
– a fogyasztói hitelek hirdetéseiben nyújtott információk
– az ajánlat főbb jellemzői
– a kínált fogyasztói hitel teljes összege, magában foglalva az előrelátható díjakat és adókat, tisztességes módon megjelenítve
Főbb általános problémák
2. táblázat: Főbb általános problémák
Probléma típusa |
Példák a problémákra |
Azoknak az oldalaknak az összesített száma, amelyeknél ezek a problémák felmerültek (Pénzügyi szervezet / Hitelközvetítő) |
A problémás oldalak százaléka 393 |
Hiányzó információ a fogyasztói hitel reklámjában (általános információ) |
hiányzó információ a teljes hiteldíj mutató (THM) értékére vonatozóan, amely alapvető az ajánlatok összehasonlításában |
258 (136 / 122) |
65% |
Kulcsinformáció kihagyása az ajánlatból |
a kamatlábra vonatkozó hiányzó információ (állandó vagy változó), együtt a hitel teljes költségébe tartozó díjakra vonatkozó részletekkel |
244 (113 / 131) |
62% |
Félrevezető tájékoztatás a költségekre vonatkozóan |
például a fogyasztót nem tájékoztatják arról, hogy biztosítást kell kötnie a fogyasztói hitelhez |
116 (39 / 77) |
29% |
Megjegyzés: Számos oldalon tapasztalható több probléma
3. táblázat: Problémák hiteltípusok szerint (a weboldalakon megjelölt további vizsgálatok)
Ország |
Pénzügyi vállalkozás (367 ellenőrzött oldalból 224 oldalon volt probléma) |
Hitelközvetítő (195 ellenőrzött oldalból 169 oldalon volt probléma) |
Összesen |
Személyi kölcsön |
144 |
61 |
205 |
„Lump sum" |
59 |
62 |
121 |
Gépjármű finanszírozás |
57 |
53 |
110 |
Hitelkártya |
56 |
24 |
80 |
Rulírozó hitel |
30 |
39 |
69 |
Egyéb |
8 |
18 |
26 |
A fenti adatok nem teljes körűek, vagy statisztikailag reprezentatívak, mert néhány tagállam olyan oldalakat ellenőrzött, melyekről tudták, hogy problémás, nem pedig véletlenszerűen kiválasztott oldalakat. Ez a Sweep-vizsgálat egy célzott végrehajtó vizsgálat volt, nem fedi le a teljes piacot. A végrehajtók elsődlegesen olyan honlapokra fókuszáltak, amelyeket korábban már vizsgáltak. A hatóságok szabadon választhatták meg a hiteltípusok számát az egyes honlapokon. Egyes tagállamok vizsgálódása csupán egyféle hitelre terjedt ki honlaponként, míg mások több hiteltípust is ellenőriztek oldalanként. Ezen okok miatt az eredmények nem teszik lehetővé a közvetlen összehasonlítást a különböző típusú hiteleket illetően.
A fent jelzett, feltételezett jogsértéseket 169 hitelközvetítő oldalán (87%-a a 195 ellenőrzött oldalnak), és 224 pénzügyi vállalkozás oldalán (61%-a a 367 ellenőrzött oldalnak) találták. Egyes oldalakon több jogsértés is vélelmezhető.
Melyek azok az uniós fogyasztóvédelmi szabályok, amelyeket a pénzügyi szervezeteknél be kell tartaniuk?
A fogyasztóvédelmi közösségi joganyagok és azok nemzeti fordításai tartoznak ide. Nevezetesen:
– A fogyasztói hitelekről szóló irányelv 2008/48/EK. Ez az irányelv tartalmazza a szerződést megelőző szakaszban alkalmazott reklámokra vonatkozó információkat.
– A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó irányelv 2005/28/EK. Ezen irányelv tartalmazza, hogy a kereskedőknek világosan és érthetően meg kell jelölniük a kulcsinformációkat, amelyekre a fogyasztóknak szükségük van ahhoz, hogy átgondolt döntés hozhassanak (magában foglalja a hitel teljes költségét, valamint az előrelátható adókat és díjakat).
– Tisztességtelen feltételekre vonatkozó irányelv 1993/13/EK. Az irányelv hatálya alá tartozó adásvételi szerződések feltételei nem lehetnek tisztességtelenek, nem lehet jelentős egyenlőtlenség a felek jogait és kötelezettségeit illetően, a fogyasztók hátrányára (például ha az általános szerződési feltételek nem egyszerű és érthető nyelven kerülnek megfogalmazásra)
– A pénzügyi szolgáltatások távolsági kereskedelemére vonatkozó 2002/65/EK irányelv. Az irányelv lefekteti a fogyasztók alapvető jogait annak érdekében, hogy növeljék a fogyasztók bizalmát a távolsági kereskedelem technikája iránt – a határon átnyúló internetes tranzakciókra vonatkozóan. Az irányelv tartalmazza a sértő marketing tilalmát, a másik fél korlátozásának szabályait, mint például a kéretlen telefonhívások és e-mailek (hideg hívás vagy spam).
Az eredmények határon átnyúló jelleget mutatnak?
A Sweep-vizsgálat 13 határon átnyúló ügyet azonosított, amelynek további vizsgálata szükséges.
Különböző jogsértések megállapíthatók a tagállamokban?
Vannak hasonló tendenciák a tagállamokon keresztül.
Mennyi időt vesz igénybe a végrehajtás?
Változó, néhány vállalat kész kijavítani a hibáját a végrehajtók első kapcsolatfelvétele után, míg mások minden lehetséges eszközt megragadnak (beleértve a jogi lehetőségeket is), hogy elodázzák a szükséges változtatásokat. A végrehajtás időtartama függ az egyedi ügyek bonyolultságától, valamint attól, hogy szükséges-e nemzetközi koordináció, ebben az esetben akár egy évnél is többet vehet igénybe.
IP/12/XX
[1]Consumer Markets Scoreboard
[2] Szlovénia részt vett, de nem talált online fogyasztói hiteleket ajánló weboldalt.
[3] A lakóingatlanokkal kapcsolatos hitel-megállapodásokra vonatkozó irányelvjavaslat, 2011. március