Egy városrész fejlődésére nagymértékben hathat akár egyetlen, nagyobb léptékű fejlesztés is. Egy bevásárlóközpont felépítésével pedig néhány éven belül korábbi, kereskedelmi arculatát is visszakaphatja egy-egy, mára már elfeledett „bevásárlóutca" is.

Egy városrész fejlődésére nagymértékben hathat akár egyetlen, nagyobb léptékű fejlesztés is. Egy bevásárlóközpont felépítésével pedig néhány éven belül korábbi, kereskedelmi arculatát is visszakaphatja egy-egy, mára már elfeledett „bevásárlóutca" is.

 Ingatlanpiaci ökölszabály, hogy egy-egy új kereskedelmi fejlesztés környékén gyalog öt perces sétára elérhető terület tekinthető az épület hatókörének. Az ebbe a 2-300 méteres sugarú körbe eső ingatlanok, üzletek és a tágabb környezet számíthatnak arra, hogy az új beruházás számukra is fejlődést, fellendülést hozhat.

„Jó példa erre a Bukarest központjában található Unini tér, ahol az Unirea áruház rekonstrukcióját követően nemzetközi divatcégek, mint a Zara vagy a H&M költöztek az ingatlanba. Ezt követően gombamód szaporodtak és újultak meg a kiskereskedelmi egységek a tér környékén. Olyan luxusmárkák nyitották meg üzleteiket, mint a Gucci, az Ermenegildo Zegna, az Emporio Armani, vagy a MaxMara" – mondta Vincze Anna, az ABLON Group beruházásában épülő Europeum Bevásárlóközpont center menedzsere. „Az, hogy az Unini tér és környéke ma az egyik legkedveltebb bevásárló hely a bukarestiek számára, az Unirea áruház felújítására vezethető vissza."

Némiképp hasonló, de inkább az irodapiaci fejlesztéseknek köszönheti fejlődését a prágai Karlin kerület azonos nevű tere. Egy 2002-es árvizet követően a területen több ház összedőlt, és jónéhány megrongálódott. A helyreállítással együtt természetesen több fejlesztés is elindult, és a Karlin téren elsőként jelentek meg irodaházak: a Rubin, a Zarkon, valamint az ABLON fejlesztésében felépülő Meteor irodaház komplexum. A fejlesztések befejeztével a Karlin tér vált egyértelműen a kerület, sőt a városrész gazdasági központjává.

Példáért persze nem feltétlenül kell külföldre utazni. A Blaha Lujza téri Europeum is hasonló szerepet tölthet be a környék életében. A bevásárlóközpont funkciójából és elhelyezkedéséből fakadóan, a környező épületekben található szolgáltató intézményekkel, a várhatóan megélénkülő kiskereskedelmi egységek beköltözésével együtt a tér, és a környező utcák, mint egy nagy bevásárlóközpont működhetnek majd.

A fejlődés első jele, hogy tisztábbá, rendezettebbé válik az épület közvetlen környezete. Majd következő lépésként a környékbeli üzletek tapasztalhatnak forgalomnövekedést. Ez viszonylag gyorsabban láthatóvá váló folyamat, azonban a környékbeli épületeket és ezek értékét is érintő fejlődés több, akár öt évet is igénybe vehet. A Blaha Lujza tér esetében azonban mindez akár gyorsabban is végbemehet, hiszen a téren összefutó közlekedési csomópontban naponta 300 ezer ember halad át, ez pedig akár két-három plázának is elegendő vásárlót jelenthet, mondta el az ABLON szakértője.

„Reményeink szerint a jövőben az Europeum hatására a Rákóczi út egy része visszanyeri a korábban elfoglalt kiskereskedelmi státuszát, de komoly szerepet tölthet be a kerület városrész rehabilitációs terveiben is" – emelte ki Vincze Anna.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük