AZ INTERNETEZŐK HÁROMNEGYEDE VÁSÁROL ONLINE BOLTBAN, A WEBÁRUHÁZAK VÁSÁRLÓI FŐKÉPP FÉRFIAK
5 perc olvasásA Millward Brown által a D-Link megbízásából készített részletes felmérés eredményei szerint a magyar internetezők 71%-a vásárolt legalább egyszer online áruházban az elmúlt évben. Az online vásárlásban a férfiak járnak az élen, akiknél elsősorban az ár és a zsúfolt üzletek elkerülése a legfontosabb tényezők. A nők ragaszkodnak a vásárlás élményéhez, és kevésbé fontosak számukra a garanciális feltételek. Sok vásárló idegenkedik az online fizetéstől, és használ készpénzt. A felmérésből kiderül, hogy a webes vásárlás folyamatába beépült az árösszehasonlító oldalak használata is.
A Millward Brown által a D-Link megbízásából készített részletes felmérés eredményei szerint a magyar internetezők 71%-a vásárolt legalább egyszer online áruházban az elmúlt évben. Az online vásárlásban a férfiak járnak az élen, akiknél elsősorban az ár és a zsúfolt üzletek elkerülése a legfontosabb tényezők. A nők ragaszkodnak a vásárlás élményéhez, és kevésbé fontosak számukra a garanciális feltételek. Sok vásárló idegenkedik az online fizetéstől, és használ készpénzt. A felmérésből kiderül, hogy a webes vásárlás folyamatába beépült az árösszehasonlító oldalak használata is.
A D-Link megbízásából készített felmérés 500 fős mintán vizsgálta a magyar internetezők online vásárlási szokásait lakóhely és iskolázottság szerint a 14 és 69 év közötti korosztályban. A 71%-os online vásárlási arány leginkább a Közép-Magyarországon élőkre, magas iskolázottságúakra és férfiakra igaz, a legfontosabb szempontok az ár, a tömeg elkerülése és a széles kínálat. Számos más jellemző derült még ki a felmérésből: a vásárlók 66%-a használ árösszehasonlító oldalt, és 90%-uk ad más vásárlók véleményére, mely a termékről szerzett információ legmegbízhatóbb forrása számukra.
Mit, hol, mennyiért?
Az árösszehasonlító oldalak és más vásárlók véleményei a legfontosabb döntési tényezők a felmérésben megkérdezettek szerint. Bár a webáruházak mellett szóló érveknél az emberek 56%-a az alacsonyabb ár, 42%-a az otthonról való kényelmes vásárlás, 31%-uk a széles választék, 23% pedig időhiány miatt választja az online boltokat, szintén fontos 37% számára a bolt megbízhatósága, 22%-nak a garanciális feltételek, 15%-uk pedig a fizetési feltételek ismeretében dönt az adott bolt mellett.
Online vásárlás kapcsán csupán a megkérdezettek 19%-ának volt negatív élménye, és ezek háromnegyede a termékből adódik, annak szállítás közbeni sérülése, vagy meg nem érkezése a jellemző. Garanciával, fizetéssel és szállítással csupán a vásárlók 6, 10 és 17%-ának volt problémája.
Férfiak és nők, demográfiai különbségek
A felmérés jelentős különbségeket mutatott a nemek és korosztályok online vásárlási szokásai között. A férfiak szívesebb vásárolnak online, és sokkal nagyobb arányban figyelik az árat, garanciális feltételeket, és használnak árösszehasonlító oldalt, valamint nagyobb arányban fizetnek átutalással, mint a nők. A nők kisebb arányban választják az online vásárlást, és többen hivatkoznak arra, hogy fontos a termékhez kapcsolódó fizikai kontaktus vásárlás előtt. Szintén kevésbé fontosak számukra a garanciális feltételek, és több nő fizet készpénzzel a szállításkor.
Ezek a különbségek az életkor kapcsán is megmutatkoznak. A 25 és 34 év közötti korosztály szintén kevésbé figyel a garanciára, viszont fontos számára a fizetési feltétel, mint választási szempont, nagyobb mértékben ad más vásárlók véleményére, és főképp időhiány miatt vásárol webáruházban. A hazai alacsony hitelkártya szám miatt a vásárlók 81%-a használ készpénzt fizetéskor, 43%-uk átutalással fizet, és csupán 16%-uk használ hitelkártyát, még kevesebb online vásárlásra szolgáló kártyát.
Online vásárlás népszerűbbé tétele
A kutatásból kiderül, hogy azok, akik nem vásárolnak webáruházban, 62%-ban azért választják a hagyományos boltokat, mert ragaszkodnak a termékkel való fizikai kontatktushoz. 37%-uk tart az online fizetéstől, 23% fél, hogy család áldozata lesz, 16% nem tud eleget az online vásárlásról, 13% az eladótól kapott útmutatást, tanácsokat hiányolja. Azok fenntartását, akik ragaszkodnak a fizikai kapcsolathoz a termékkel nehéz megoldani. Az online fizetéstől és egyéb kellemetlenségtől tartókat könnyebb befolyásolni őszinte üzeneteket közvetítő kampánnyal, korrekt kereskedéssel. A nők és a fiatalabb korosztály hajlandóságát növelendő fontos lépés lehet az online vásárlás megváltoztatása úgy, hogy az nagyobb élményt kínáljon. Az ehhez kapcsolódó ATL kampány népszerűsítheti az élménydús online vásárlást.
A Millward Brown több mint harmincéves múltra visszatekintő a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb kutató cégévé nőtte ki magát. Jelenleg 43 országban több mint 70 vezető vállalattal dolgozik együtt. Újszerű gondolkodással és az adott piaci helyzetnek megfelelő megoldással igyekszik a vállalatok marketingkutatási feladatait ellátni, abban segítséget nyújtani