Turizmus ZrtA Magyar Turizmus Zrt. idei marketingtevékenységében a kultúra területén is meghatározó irányelv a stratégiai partnerekkel történõ szoros együttmûködés. Ennek kiváló fórumot biztosított július 3-4-én, a Balassi Intézetben tartott külföldi magyar kulturális intézetek éves igazgatói értekezlete, amelyen Dr. Niklai Ákos, az MT Zrt. igazgatóságának elnöke elõadásában hangsúlyozta a kulturális turizmus jelentõségét.

  Turizmus ZrtA Magyar Turizmus Zrt. idei marketingtevékenységében a kultúra területén is meghatározó irányelv a stratégiai partnerekkel történõ szoros együttmûködés. Ennek kiváló fórumot biztosított július 3-4-én, a Balassi Intézetben tartott külföldi magyar kulturális intézetek éves igazgatói értekezlete, amelyen Dr. Niklai Ákos, az MT Zrt. igazgatóságának elnöke elõadásában hangsúlyozta a kulturális turizmus jelentõségét.

A sikeres turisztikai marketingtevékenység egyik fõ pillére a kultúra és az idegenforgalom összefüggéseinek felismerése. A legjelentõsebb nemzetközi turisztikai szakmai szervezetek legfrissebb elõrejelzései egyértelmûen alátámasztják a kulturális turizmus növekvõ jelentõségét, az épített örökségek, hagyományok, kulturális rendezvények és a vallás turizmusra gyakorolt jótékony hatásának erõsödését. Az új tendencia okaként az általános képzettségi szint emelkedését jelölik meg, amelynek köszönhetõen folyamatosan nõ a kulturális céllal utazók száma: a városlátogatások tekintetében ez a motiváció az elsõ helyen szerepel. A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában az egészségturizmus után a második kiemelt turisztikai termék az örökségturizmus.

Fentieknek megfelelõen a Magyar Turizmus Zrt. is nagy hangsúlyt fektet a hazai épített és szellemi örökségek, a világörökségi helyszínek, a hagyományok és turisztikai vonzerõt jelentõ események népszerûsítésére, valamennyi marketingeszközét felhasználva, többek között:

ü      2007-ben is számos nemzetközi újságíró tanulmányutat szervezett és szervez a kiemelt kulturális eseményekhez és témákhoz kapcsolódóan (pl. Budapesti Tavaszi Fesztivál, Sziget Fesztivál, vagy a Budapestet új oldaláról bemutató ?Trendy, modern fiatalos Budapest" és a különleges ?Nosztalgiautazás Budapesten" témákban),

ü      megjelentette (elsõ alkalommal 2007-ben) a magyarországi világörökségeket bemutató Világörökség leporellót,

ü      öt nyelven, frissített formában jelentette meg a Kultúra kiadványt,

ü      a kulturális eseményeket folyamatosan népszerûsíti honlapjain, televíziós programajánlójában és nyomtatott esemény-naptárában,

ü      az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkárságával közösen hirdette meg a Vendégbarát Múzeum pályázatot a hazai kulturális intézmények számára. A Program célja, hogy az elmúlt években történt látogatóbarát fejlesztések híre eljusson mind a belföldi, mind a külföldi potenciális vendégekhez,

ü      aktívan közremûködik a külföldi Magyar Kulturális Évadok megszervezésében,

ü      jelentõs szerepet vállal a jövõben a Pécs – Európa Kulturális Fõvárosa projekt népszerûsítésében,

ü      kiemelt marketingkampányokat folytat a fõváros kulturális turizmusának népszerûsítésére (?Budapest vendégül várja Magyarországot; Budapest Winter Invasion kampány).

A turisztikai vonzerõvel bíró nagyrendezvények támogatása az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Kulturális Alap közös pályázatán keresztül valósul meg. Többek között a Budapesti Tavaszi Fesztivál legnagyobb pénzügyi támogatója is a turizmuságazat.

A partnerség jegyében zajlott a külföldi magyar kulturális intézetek éves igazgatói értekezlete is, amelyen a közönség meghallgathatta Dr. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke prezentációját is a kultúra és turizmus összefüggéseirõl.

A kulturális tárca és a turizmusirányítás a következõ években számos területen egyesíti szaktudását és forrásait, szorosabbra fûzi együttmûködését.  Ennek keretében többek között:

ü      közösen szervezik a magyarországi kulturális értékek bemutatását célzó nemzetközi újságíró tanulmányutakat,

ü      folytatják a jelentõs turisztikai vonzerõvel bíró országos és regionális rendezvények közös támogatását,

ü      együttesen készítik elõ a Kultúra Magyar Városa programot (ennek pályázati felhívása már elérhetõ az MT Zrt. honlapján a Szakmai oldalak>Felhívások, pályázatok menüpont alatt),

ü       folytatják együttmûködésüket a Magyar Kulturális Évadok megszervezésében,

ü      összehangolják tevékenységüket a 2010 Pécs – Európa Kulturális Fõvárosa projekt népszerûsítésében.

A kultúra és a turizmus szinergiahatásainak kiaknázása érdekében az összefogás kiemelt területét képezik az elkövetkezendõ két évre tervezett kulturális tematikus évek is: 

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2008-ban a reneszánsz jegyében szervezi eseményeit: a ?Reneszánsz Év" elõkészítésében az MT Zrt. szakmai segítséget nyújt.

A Magyar Turizmus Zrt. pedig a 2009-es évet szenteli a kulturális turizmusnak:

a Kulturális Turizmus Évében is több közös akcióval jelentkeznek majd az együttmûködõ partnerek.

A ?Kulturális Turizmus Éve" kampányév célja Magyarország kulturális értékeinek, örökségének megismertetése és az erre épülõ turizmus élénkítése lesz. A Zrt. a 2009-es kampányév témáját annak érdekében tartotta fontosnak már most kijelölni, hogy a turisztikai szolgáltatók és programgazdák mihamarabb elkezdhessék a felkészülést a csatlakozásra. 

Az összefogás nagymértékben meghatározhatja a következõ években tervezett események sikerét, a kulturális turizmus alakulását.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük