2012. április 25-én tizenegyedik alkalommal gyűltek össze az adatelemzői szakma képviselői az SPSS Adatbányászati és Adatelemzési Konferencián, hogy megismerjék az analitikai újdonságokat és megosszák egymással tapasztalatainkat.  A kiemelt témák sorában szerepelt:  megtérülés, ROI, automatizálás, hatékony és értékteremtő adatbányászati projekt, szociális hálók, strukturálatlan adatok, piackutatás.  

2012. április 25-én tizenegyedik alkalommal gyűltek össze az adatelemzői szakma képviselői az SPSS Adatbányászati és Adatelemzési Konferencián, hogy megismerjék az analitikai újdonságokat és megosszák egymással tapasztalatainkat.  A kiemelt témák sorában szerepelt:  megtérülés, ROI, automatizálás, hatékony és értékteremtő adatbányászati projekt, szociális hálók, strukturálatlan adatok, piackutatás.  

Két külön szekció szolgált a statisztika és piackutatás, valamint a strukturálatlan adatok elemzése iránt érdeklődök  igényeinek kielégítésére. 

 

A konferenciát Körmendy György, az SPH Kft. ügyvezetője moderálta, s előadója volt a Hatékony adatbányászat  c. nyitó előadásnak.  Emlékeztetett, a hatékonyság mindig az üzleti előnyök eléréséről szól, de az üzleti modelleket és az esettanulmányokat nem mindig vesszük komolyan a gyakorlatban, bár egyes esetekben működésük beigazolódik. Általános kifogás; „nálunk ez valamiért nem működik". 

Hatékonyságról szólva, az elemzők, a döntéshozók és a „guruk" más-más gondokkal találkoznak. A döntéshozó értelmezése a hatékonyságról; minimális erőforrással, gyorsan dolgozni és megbízható eredményeket elérni, azaz pénzt csinálni. A mögöttes folyamatok, a módszerek nem érdeklik.  A szakmai szempont gyökeresen különbözik ettől a megközelítéstől; az elemzőnek az adott keretek és eszközrendszer közepette kell jó modellt létrehoznia, hatékonyan, gyorsan, „elegánsan". Ez az adatkezelési hatékonyság hagyományos megközelítése, hagyományos cégekre adaptálva. A modern cégek már máshogyan gondolkodnak, inkább a pillanatnyi versenyelőny megszerzésére és megtartására törekednek; bármiről van szó, azt gyorsabban és jobban akarják megcsinálni, ez derül ki azokról, akik az adatbányászati adatokat hatékonyabban elemzik. Náluk a költség-megfontolások kevésbé fontosak, fontosabbnak tartják, hogy az adatokból az éles versenyben minél erősebb piacot tudjanak megszerezni.

A hosszútávú előrejelzésekben előforduló legkisebb hiba is „pillangó hatással" sújthatja az elemzőket. Ezzel kapcsolatos, hogy trendként jelentkezik a döntéshozatal egyre nagyobb szintű automatizálása is.  

Mi kell az adatbányászathoz?  Egy jó elemző, infrastruktúra az adott adatbázis-környezethez,  elemző eszköz és pénz ezekhez. A szakmai hatékonyság szempontjából objektíven fel kell mérni, mennyire hatékony eszközrendszerünk.  Az SPSS ezzel kapcsolatos hitelkockázati kísérletet hajtott végre saját modelljével egy adatbányászati eszközöket versenyeztető gyűjtő portálon, a 87 nap után megszületett eredmény szerint, az akadémiai szférára vonatkoztatva, a csaknem ezer résztvevő közül az SPSS másfél nap alatt kidolgozott modellje az első 20%-ban végzett, azaz igen versenyképes eszköznek bizonyult. Eszerint, gyorsan és jó eredménnyel alkalmazható. Feltehető a kérdés, egy modell kismértékű javításával milyen többlet-nyereség érhető el és ehhez mennyit kell befektetni? Hagyományos költség-haszon számítással, de modellezéssel is megoldásra lehet jutni.

A meghatározó költség-elemet általában a munkaerő költsége jelenti. Amikor a felmérés után bevezetendő átalakítás néhány millió Ft-ba kerül,  akkor a gyakorlatban a vele elért többlet-nyereség 10 millió körüli lehet. Érdemes alkalmazni ezt a szokásostól eltérő üzleti hatékonyság-elemzést.   

Milyen támogatást tud adni az SPSS egy döntéshozónak a saját infrastruktúrájára és adatbázisára, folyamataira?

Az adott céget értékeli adatbázis-tevékenysége, a költség és a hozadék szempontjából. A hagyományos, beruházásra vonatkozó számítások nem adnak pontos képet, mert pl. projekt-szemlélettel közelítik az adatbányászatot, pedig ezt folyamatként kell értelmezni a vállalat működésében. A projekt-szemlélet sok kis projektként értelmezi azt, mivel sok helyen erős érvényesül az informatikai szemlélet. Másik torzító hatás; a beszerzéseknél érvényesített TCO (teljes [liszenc-]birtoklási költség). 

Adatbányászati hatékonyság-mérést kezdett  az SPSS a fenti felmérő portálon a megoldás kidolgozására, támaszkodva sokéves értékesítési tapasztalataira, a piacon elért legnagyobb ügyfélszámára, s az egyes szektorokra való rálátására. Az SPSS önmagát független, nem-tipikus szállító és tanácsadó cég egységeként definiálja, így a hagyományos szállítói szempontokon felül tud emelkedni. Felmérés alapján az egyes cégeket (önkéntesen) haszon-hatékonysági sorrendbe tudják majd rendezni, s ez a kiértékelés egy egész szektor tevékenységéről nyújthat képet… 

Az SPSS megfogalmazott célja; támogatni ügyfeleit a szakmai és üzleti hatékonyság szempontjainak „összebékítésében". Ehhez meglévő eszközrendszerét kínálja, s portfolióját további hatékony eszközökkel is ki fogja egészíteni, ill. hatékonysági méréseket nyújthat, melyek révén ezen eszközök bevezetését segítheti. 

 

Statistical Products Hungary Kft.  2005-től kezdve látta el az SPSS szoftverek kizárólagos magyarországi képviseletét SPSS Hungary néven.  A céget az IBM 2009-ben vásárolta meg, s 2012 márciusától Clementine Consulting néven tevékenykedik,  IBM Premium Business Partnerként támogatja az SPSS és más analitikai termékek forgalmazását és terméktámogatását. Vezető szerepet tölt be az adatbányászati és statisztikai szoftverek, és az ezekhez kapcsolódó üzleti megoldások piacán.  A cég a korábbinál is erősebben összpontosít az értéknövelt tanácsadási tevékenységre, rendszeres oktatásokat, on-the-job tréningeket, és több iparágra kiterjedő konzultációs tevékenységet kínál ügyfeleinek.

Jelentős partnerei:

Aegon Magyarország

OTP Bank

Vodafone Magyarország

 

Az ügyvezető elmondta, az ügyfelek felé nyújtott állandóság mellett szerepüket igyekeznek némileg átértelmezni, technológiai vezető pozíciójukat igyekeznek megőrizni a korábban átvett, ill. saját megoldásaikkal, melyekhez kellő  támogatással, tanácsadással is szolgálnak. A termékportfólió „újracsomagolásával" iparági megoldásokkal jelentkeznek, a liszenc mellett az elmúlt években felhalmozott tapasztalatokkal, oktatással és tanácsadással is szolgálnak egy-egy ilyen csomagban.  

A csomagok:

a ClemRisk pénzügyi kockázatkezelési termék

a ClemCRM  analitikus termék

a ClemVoice hangfeldolgozó, szövegelemző és adatbányászati termék, egyedülálló a magyar piacon    

a ClemStat  minden klasszikus statisztikai megoldást támogat

Fontos tudnivaló: a csomagok visszavásárolható liszencekkel működnek! (Akár évek után is visszaadhatók.) 

 

CLEMRISK

A bankoknak egyre szigorodó kockázatkezelési szabályoknak kell megfelelniük és a Basel II-III rendszer minimum tőkekövetelmény-számításainak jelentős részéhez elengedhetetlen a komplex matematikai-statisztikai módszerek használata. Az SPSS szakértői különböző pénzintézeteknél támogatták a kockázatkezelési modellek kialakítását és bevezetését. A sok éves gyakorlattal, és üzleti-elemzői tapasztalattal rendelkező szakértői fejlesztették ki a ClemRisk-et,  alapját a legmodernebb adatelemző eszköz, az IBM SPSS Modeler képezi, melyet számos magyarországi bankban használnak adatelemzésre és modellezésre.

http://clementine.hu/termekek/adatbanyazat/clemrisk  

 

CLEMCRM

A marketing analitikus célterületen működik. Segítségével hatékonyabbá tehetők és automatizálhatók a marketing és CRM tevékenységhez kapcsolódó üzleti folyamatok. Szöveg- és adatbányászati technológiákat egyesítve a CLEMCRM számos területen alkalmazható az ügyfél megtartástól a marketing költségek csökkentésén át a személyre szabott ügyfélélmény kialakításáig.

http://clementine.hu/termekek/adatbanyazat/clemcrm  

 

CLEMVOICE

A komplex megoldás a legjobb magyar nyelvű hangfeldolgozó, szöveganalitikai és adatbányászati technológiákat egyesíti, képes a telefonos ügyfélszolgálatokon keletkező hangfelvételek tartalmának feldolgozására és gépi értelmezésére.  A termék a Clementine Consulting és az AITIA International fejlesztésében készült.

http://clementine.hu/termekek/szoveganalitika/szoveganalitika-clemvoice  

 

CLEMSTAT 

Az IBM SPSS statisztikai eszköztár moduljait tartalmazza.  A Clementine Consulting segíti ügyfeleit a szükséges modulok kiválasztásában.

http://clementine.hu/termekek/adatbanyazat/clemstat   

 

 

 

Takács Károly, a RECENS kutatóközpont (Kapcsolatháló- és Oktatáskutató Központ) vezetője és megalapítója  Kapcsolati hálók és a szervezeti siker  címmel tartott előadást.

 

Madar László, a Nemzetközi Bankárképző Központ tanácsadója a  Bázel II statisztikai elemzések integrált működtetését mutatta be az IBM SPSS Modeler adatbányászati megoldással.  A bankoknak egyre szigorodó kockázatkezelési szabályoknak kell megfelelniük és a „Basel II rendszer minimum tőkekövetelmény számítások" jelentős részéhez elengedhetetlen a komplex matematikai-statisztikai módszerek használata. 

 

Csatlós Béla, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatelemzési gyakorlatáról beszélt Vezetői döntéstámogatás adatbányászattal  címmel.

 

A Millward Brown interaktív előadás keretében mutatta be, hogyan működik az  Adatgyűjtés a 21. században.

 

Hans Zoltán, az AEGON Magyarország Szolgáltatás Fejlesztés és Online Irányítás területének vezetője ismertette tapasztalatait a CLEMVOICE rendszer bevezetése kapcsán.  A CLEMVOICE  olyan komplex megoldás, amely magyar nyelvű hangfeldolgozó, szöveganalitikai és adatbányászati technológiákat egyesít, így teszi lehetővé a telefonos ügyfélszolgálatokon keletkező hangfelvételek tartalmának feldolgozását és gépi értelmezését.

 

Katona Krisztina  az ING Biztosítónál működtetett analitikus CRM alkalmazási területeket mutatta be, részletes esettanulmány ismertetésével.

 

 

www.spss.hu  

www.clementine.hu  

www.aitia.hu  

http://recensproject.hu/hun/  

www.bankarkepzo.hu/  

http://elib.kkf.hu/edip/D_14475.pdf   

http://www-142.ibm.com/software/products/hu/hu/spss-modeler/  

http://nav.gov.hu/  

www.millwardbrown.com/Home.aspx  

www.aegon.hu/  

www.ing.hu  

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük