Az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint a magyar autópiac helyezte 2018 február végén
5 perc olvasásBemutatjuk, hogy 2018-ban, milyen adatokat jelez előre a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, milyen 2018 februárjában piaci viszonyok alakultak ki a hazai piacon a 2018 februári adatok összesítése után.
Hónap: február
MGE 2018. évre vonatkozó piaci előrejelzése:
Idő arányosan: egész év I.negyedév 2.negyedév 3. negyedév havi átlag
Személygépkocsik 125 000 31 250 62 500 93 750 10 417
Kishaszon járművek 21 000 5 250 10 500 15 750 1 750
Nagyhaszon járművek 5 600 1 401 2 802 4 203 467
Motorkerékpárok 2 500 624 1 248 1 872 208
Autóbuszok 600 150 300 450 50
Közúti pótkocsik 3 800 951 1 902 2 853 317
Előre jelzésünk az év eleji gazdasági környezetre vonatkoznak. Tartós változás esetén az előrejelzéseket év közben módosítják.
Új személygépjárművek és kishaszon járművek első forgalomba helyezése és két hónapon belüli
2018 február |
Tárgyhó forgalomba helyezés piac |
Tárgyhó forgalomba helyezés piac változás |
Tárgyhó kivonás utáni piac |
Tárgyhó kivonás utáni piac változás |
Kumulált új autó forgalomba helyezés |
Kumulált új autó forgalomba helyezés változás |
Kumulált kivonás utáni piac |
Kumulált kivonás utáni piac változás |
|
db |
% |
db |
% |
db |
% |
db |
% |
Személygépjármű |
9967 |
24,5% |
8866 |
37,2% |
18861 |
30,8% |
16561 |
38,7% |
Ebből tisztán elektromos |
72 |
148,3% |
72 |
148,3 |
110 |
134% |
110 |
134 |
Kishaszon jármű |
1643 |
26,7% |
1387 |
19,2% |
3291 |
31,3% |
2852 |
26,4% |
(A % értékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják.)
Forrás: DataHouse Kft.
Személyautók: A febuári eredmények azt mutatják, hogy a piac meghaladja a tavalyi referencia hónap értékét, de egyelőre még nem éri el az előre jelzésből számított havi darabszámot. A trend azonban azt mutatja, hogy a pozitív kilátások a teljes évre reálisak. A magán vásárlók visszatérése folytatódik, immáron meghaladja a 40%-ot, miközben valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magán vásárlásnak tekinthetők. A tisztán elektromos hajtású gépkocsik forgalomba helyezése jelentősen, de még kis mennyiség mellett növekszik. A beszerzési max. 1,5 millió Ft támogatás, a töltő infrastruktúra fokozatos kiépülése, és egyéb kedvezmények támogatják a tisztán elektromos autók értékesítésének pozitív trendjét.
Kishaszonjárművek: A kishaszon jármű piac visszaesése megállt és jelentős emelkedést mutatott, azonban az előrejelzés mögött van a második hónap végén. Továbbra is szükségesnek tartjuk és szorgalmazzuk a vegyeshasználatú kishaszon jármű kategória felélesztését. Ez a kategória nagymértékben támogatná a kis-, és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is. A kishaszon jármű piac trendje is az előre jelzett növekedést támasztja alá.
2018 február |
Tárgyhó |
Tárgyhó változás |
Kumulált |
Kumulált változás |
db |
% |
db |
% |
|
Motorkerékpár |
122 |
87,7% |
192 |
88,2% |
Nagyhaszon jármű |
579 |
39,9% |
1073 |
53,1% |
Autóbusz |
80 |
105,1% |
117 |
4,5% |
Közúti nehézpótkocsi |
338 |
-7,9% |
646 |
2,5% |
(A % értékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják.)
Forrás: DataHouse Kft.
Nagyhaszonjárművek: A nagyhaszon járműveknél folytatódik a piac növekedése, ami nagymértékben függ a nagy szállítmányozók flotta beszerzéseitől, illetve a havi átadások alakulásától. A piac az előre jelzett növekedés előtt jár.
Autóbuszok: Az autóbusz piac igen kis mérete miatt tud jelentős havi eltéréseket mutatni, itt az a fontos, hogy éves szinten növekedést lássunk, mivel a buszpark nagyon öreg, így lecserélésre szorul. Jelenleg a növekedési ráta meghaladja az előre jelzettet.
Motorkerékpárok: A piac továbbra is igen gyenge, és ezt erősíti, hogy a téli hónapokban a szezonalitás a piac ellen dolgozik, de ezzel együtt is drámaian gyenge a forgalomba helyezés. Némi bizakodásra ad okot a bázissal szembeni növekedési trend.Továbbra is azt gondolják, hogy létfontosságú lenne a robogó azonosítás megoldása, a regisztrációs adó kiigazítása a közlekedési céllal használt motorok esetében. Szükséges lenne a 125 ccm robogók „B” kategóriás jogosítvánnyal való vezethetőségével kapcsolatos procedúra könnyítése.
Közúti nehéz pótkocsik: 2017-be az ügyfélkör a régebbi járműparkját cserélte új eszközökre, a bővítés mellett néhány vállalkozás döntött csupán annak ellenére, hogy fuvarmegbízásokra továbbra is jelentős igény mutatkozik Európa szerte. Az új fuvareszköz bővítések elmaradásában szerepet játszott a fuvarozói profitabilitás csökkenése, mely mögött a megnövekedett munkaerő bérköltségek, a folyamatos sofőr hiány, és az európai szabályozók szigorodása (pihenőidő eltöltésének helye, tengelysúly mérés, stb.) is komoly tényezőnek minősül. 2017-ben az állami kamattámogatású hitelek kifutásával újra erőre kaptak a finanszírozók hitelkonstrukciói, melyek igen kedvező feltételek mellett állnak a fuvarozók rendelkezésére nagy volumenben.
Javítók és szervizek: MGE, tagvállalatai támogatásával tovább folytatja a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányt, amely az autozzbiztonsagosan.hu interaktív bloggal bővült, amelyen az olvasók egyre aktívabbak. A kampányban 2018 során szeretnénk bemutatni a márkaszervizeket mint izgalmas és vonzó és egyre magasabb jövedelmet biztosító munkahelyeket annak érdekében, hogy egyre többen válasszák ezt a fiatalok és az elvándoroltak közül.