Boat Show – Speciális igények a hajófinanszírozásban
5 perc olvasás2007. során a magyar makrogazdasági nehézségek és az egyre szigorodó szabályozás mellett sem változott a hajófinanszírozás iránti igény hazánkban. A Hypo-Alpe-Adria Leasing a kishajók kategóriájában – mely körbe jellemzően a balatoni vitorlások és a kisebb méretű jachtok sorolhatók -, a finanszírozást segítő gyorsított elbírálási folyamatot vezetett be, s a nagyobb hajóknál keresettnek bizonyult a nemzetközi regisztrációs lehetőség is. „Az Adriára kerülő hajók finanszírozása mellett megnövekedett a Balatoni vitorlázás kiszolgálásának súlya is " – emelte ki Vilmányi Judit, a Hypo-Alpe-Adria Leasing eszközfinanszírozási üzletágának igazgatója. Ennek eredményeképpen a Hypo Alpe-Adria Leasing megőrizte piacvezető pozícióját a magyarországi hajófinanszírozásban.
2007. során a magyar makrogazdasági nehézségek és az egyre szigorodó szabályozás mellett sem változott a hajófinanszírozás iránti igény hazánkban. A Hypo-Alpe-Adria Leasing a kishajók kategóriájában – mely körbe jellemzően a balatoni vitorlások és a kisebb méretű jachtok sorolhatók -, a finanszírozást segítő gyorsított elbírálási folyamatot vezetett be, s a nagyobb hajóknál keresettnek bizonyult a nemzetközi regisztrációs lehetőség is. „Az Adriára kerülő hajók finanszírozása mellett megnövekedett a Balatoni vitorlázás kiszolgálásának súlya is " – emelte ki Vilmányi Judit, a Hypo-Alpe-Adria Leasing eszközfinanszírozási üzletágának igazgatója. Ennek eredményeképpen a Hypo Alpe-Adria Leasing megőrizte piacvezető pozícióját a magyarországi hajófinanszírozásban.
A finanszírozott járművek között a magán-szabadidős célú hajó beszerzések mellett jelen vannak a charter célú hajóvásárlások – akár az Adriára is- , illetve a versenyhajók beszerzése is. Az elmúlt években megvásárolt 34-50 lábas hajók közül várhatóan számos hajó kerül lecserélésre, mely megnöveli a magyarországi dealerek használthajó készletét. A hajók értékesítéséhez kapcsolódó speciális vonás, az előzetes készletfinanszírozási igény, amely nélkül a hajóvásárlók csak a következő szezonra juthatnának hozzá a kiszemelt 'portékához'. Az értékesítőkkel megkötött speciális finanszírozói szerződések révén azonban lehetőség nyílik a hajók azonnali megvásárlására. A Csoport szorosan együttműködik a magyar piacon is jelen lévő, nagynevű regionális vitorláshajó-gyárakkal. Az értékesítési kapcsolatok is kibővültek, mely egyrészről szinte a teljes magyarországi dealeri „paletta" lefedését jelenti – új, nemrégen piacon levő magyarországi hajóforgalmazók bevonásával -, másrészről új és használthajó kereskedéssel is foglalkozó közvetlen külföldi kapcsolatok kiaknázásával.
A hajófinanszírozás eszköztárában szereplő operatív lízing jó megoldást jelenthet a bérbevevő számára abban az esetben, ha a rövidebb ideig van szüksége az eszközre, mint annak hasznos élettartama, hiszen így a szerződés lejárta után mentesül a hajó értékesítésének kötöttsége alól, pénze nem marad lekötve egy vagyontárgyban, s a mérlegében sem szerepel. A bérbevevő a havonta fizetett bérleti díj nettó összegét pedig költségként elszámolhatja.
„A kishajó finanszírozás némileg kockázatosabb, ami nagy felkészültséget, speciális kockázatértékelési technikát igényel a finanszírozótól, s támaszkodnia kell a jó dealeri kapcsolatrendszerre. „-emelte ki Vilmányi Judit.
Érdemes e nagy értékű járművek kapcsán a biztosításokról is szót ejteni, hiszen egy-egy káreseménynél, ezen a hajós egész szezonja, vagy a hajó múlhat. Ma már biztosíthatjuk a hazai, vagy nemzetközi vizeken használt hajókat, a természeti katasztrófák, illetve a rongálások okozta károk ellen, ezért érdemes a hajó használójának körültekintően választania. Az így kapott fedezet kiterjed többek között a tűz, villámcsapás, megfeneklés, zátonyra futás, elsüllyedés, összeütközés, felborulás, lopás, rablás, valamint szállítási kockázatokra. Emellett a kishajók biztosítva vannak a téli tárolás, dokkban tartózkodás idejére is, beleértve a szárazföldre emelést és a vízre bocsátást is, s a biztosítás hatálya kiterjed az Európa belvizein, illetve az Adriai-tengeren lévő hajókra is.
A balatoni kikötők ma már biztosítják a hajózás fellendüléséhez szükséges infrastruktúrát, számos helyen már nagyobb hajók fogadására is alkalmasak, s az ideális méretű balatoni hajó – melynek mérete 36 láb körüli – minden kikötőben elfér. Bár a hajók számában még mindig jelentős a magyar tenger lemaradása – a Balaton hajóinak száma arányaiban csak mintegy harmada a nagyobb európai tavakon megszokott mennyiségnek- az Európa-szerte egyre népszerűbbé váló balatoni vitorlás sportversenyek résztvevőinek száma az utóbbi években 10 százalékos növekedést mutatott. A legnépszerűbb, Kékszalag versenyen 2007-ben rekordszámú résztvevő (508 hajó) indult, s az idei 40. versenyen újabb rekord dőlhet majd meg.
A hagyományoknak megfelelően a 2008. évi Boatshow kiállításon is megjelenik a Hypo-Alpe-Adria Leasing, melynek sokéves tapasztalata, kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszere, gyorsaságot, hozzáértést és rugalmasságot biztosít az ügyfelek számára. A Hypo-Csoporton belül meglévő szoros együttműködés komplett külföldi finanszírozási konstrukciók kidolgozását, illetve nagyobb értékű – több millió eurós – luxushajók finanszírozását is lehetővé teszi.