Éghajlatváltozás: tudatosító kampány a „szokásváltó” fiatalok virtuális közösségének létrehozásáért
Az Európai Bizottság által 2006 májusában elindított tudatosító kampány holnap lép utolsó szakaszába, amely öt tagállamra – Magyarországra, Lengyelországra, a Cseh Köztársaságra, Romániára és Bulgáriára – összpontosít.
Az Európai Bizottság által 2006 májusában elindított tudatosító kampány holnap lép utolsó szakaszába, amely öt tagállamra – Magyarországra, Lengyelországra, a Cseh Köztársaságra, Romániára és Bulgáriára – összpontosít.
„Az éghajlatváltozás rajtad múlik!" című kampánynak a környezetvédelmi világnapon induló harmadik szakasza proaktív párbeszédet kíván indítani az éghajlatváltozásról ebben az öt tagállamban, hiszen ott még nem került sor országos kampányra. A kampány e szakaszának középpontjában televíziós hirdetések állnak, valamint egy, a fiatal korosztálynak szánt vetélkedő, amelynek célja, hogy olyan virtuális közösséget hozzon létre, amelynek tagjai vállalják, hogy szokásaikon változtatva csökkentik az üvegházhatásúgáz-kibocsátást.
Stavros Dimas európai környezetvédelmi biztos elmondta: „A fiataloknak már azért is különösen érdemes közreműködniük az éghajlatváltozás féken tartásában, mert máskülönben kénytelenek lesznek együtt élni a következő évtizedekben egyre súlyosabbá váló következményekkel. Ez a kampány sikeresen tudatosítja a fiatalokban az éghajlatváltozás fenyegető veszélyét, és megmutatja nekik, hogy hétköznapi életükben milyen »zöld« megoldásokkal tehetnek ellene."
A kampány záró szakasza a nemzeti fővárosokban június 5-én és 8-án tartandó rendezvénysorozattal indul. Ennek keretében 4 km-es kerékpárversenyt rendeznek Bukarest körül, a prágai Ekofestival 2008-on standokat állítanak fel a „szokásváltóknak", a budapesti Margitszigeten pedig Sportvarázs Sziget lesz. A műanyag zacskókat mindegyik országban be lehet majd cserélni többször használatos pamutvászon táskára.
A kampány 2009 közepéig tart az érintett öt országban, és a következő alapelemekből épül fel:
- Az érintett öt országban a fiatalok körében legnézettebb csatornák ettől a hónaptól olyan televíziós hirdetést sugároznak, amely bemutatja, hogy egyszerű, hétköznapi lépésekkel hogyan hathatunk az éghajlatváltozás ellen. A hirdetés a kampány internetes oldalán is hozzáférhető lesz. Feltűnő szabad téri helyszíneken és tömegközlekedési eszközökön is megjelennek majd a fiatalokat szokásaik megváltoztatására bíztató hirdetések.
- A „Változtass!" vetélkedő mind az öt ország fiataljait arra kívánja ösztönözni, hogy fogadalmat tegyenek az üvegházhatásúgáz-kibocsátást csökkentő új szokások és lépések mellett. E lépésekről fényképeket fognak készíteni, majd közzétenni és szavazásra bocsátani az interneten. A fogadalmat tevők és a szurkolói táborukba jelentkezők együtt alkotják majd a „szokásváltó" fiatalok virtuális közösségét, amelynek tagjai egymás között megosztják az éghajlatváltozás elleni kreatív ötleteiket, és versengenek eredményességben. A vetélkedő végén minden ország négy legnépszerűbb szokásváltó fiatalja, valamint országonként egy-egy szurkoló egyéves tagságot nyer az Earthwatch-ba, a világ legnagyobb környezetvédelmi nonprofit szervezetébe. A tizennyolc éven felüliek ezenkívül ifjúsági táborban is részt vesznek, ahol megismerkedhetnek a környezetkímélés gyakorlati eszközeivel; a tizennyolc éven aluliak körülbelül ezer euró értékű fényképezőgép-készletet nyernek. A vetélkedő 2008. november 30-ig tart.
- Internetes médiakampány fogja a fiatalok körében népszerű internetes oldalak és beszélgetőfórumok látogatóit a „Változtass!" vetélkedő honlapjára kalauzolni.
Költség:
A kampány záró szakasza 1,5 millió euróba fog kerülni, a két év óta tartó kampány teljes költsége tehát megközelíti a 6,2 millió eurót.
A kampány internetes oldala: