Egy élelmiszer gigacég
2 perc olvasásA világ legnagyobb élelmiszer üzletlánca, amely Európában, Ázsiában, Afrikában és Ausztráliában mintegy 13.000 szupermarketet, hipermarketet, üzletet működtet, a SPAR. Holland gigacég, központja, irányítója Amszterdamban van. Neve az alapító Adriaan van Well (1898-1967) kereskedő telitalálata. Mozaikszó, Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig, szabad fordításban: „az együttműködésből mindenki profitál”. Spar hollandul fenyőt jelent, ez a logója. De németben, angolban is a takarékosságra utal a szó. Még mi is profitálhatunk, ha spórolunk.
Magyarországon hálózatépítésbe a rendszerváltáskor kezdett egyetlen üzlettel Tatán. Folyamatosan új és új üzleteket nyitott, majd egész üzletláncokat vásárolt meg. (Kaiser, Skála, Billa, Super Közért, Éliker, Plus.) Ma hazánkban 200 városban, több mint 500 szuper- és hipermarket, vagy SPAR-üzlet működik 13.500 munkavállalóval. Éves nettó árbevétele 480-500 milliárd forint. Az üzletlánc birtokolja a kiskereskedelmi piac 11 százalékát Magyarországon. A cég irányítól-logisztikai központja Bicskén van.
Az értékesítő helyek száma folyamatosan bővül, ma már egyes benzinkutak üzletrésze, franchise-rendszerben dolgozó kiskereskedők is a SPAR részei. Lehet fanyalogni azon, hogy miért nem egy magyar cég bonyolít le ilyen nagy forgalmat és lehet választani. Vagy a harminc év előtti áruválaszték között bóklászunk bevásárláskor, vagy a világ kínálatából vásárolhatunk. Egy kis ország nem tud mindent termelni, előállítani. Ha árubőséget akarunk, el kell viselnünk más országok cégeinek logóját. Másként szólva a globalizációt.
A SPAR a negyedik legnagyobb üzletlánc Magyarországon. Főleg az élelmiszer-kategóriában erősek, de értékesítenek műszaki cikkeket is. Egy üzletegység dolgozói létszáma 8 és 140 fő között van. A munkaerő-hiánnyal a cég is küszködik, azonnal alkalmazni tudnának 120 embert. A boltvezetők átlagfizetése 700.000 forint, ha tíz éven át ebben a pozícióban marad, elérheti ennek a dupláját is. A dolgozók 75 százaléka nő.
Van Well eleinte kis- és nagykereskedelmi vállalatokat szervezett szövetkezetbe, majd folyamatosan növelte üzleteinek számát bel- és külföldön, gondosan vigyázva a minőségre és az egyedülállóan gazdag áruválasztékra. Nyereségéből újabb üzleteket alapított, vagy vásárolt. Magyar tőkések, hajrá! Lehet a példáját követni.