Federal-Mogul Innovatív Ferodo Eco-Friction® fékbetétek az eredeti-felszerelésgyártói és utópiacok számára
A Federal-Mogul Motorparts, a Federal-Mogul Holdings Corporation (NASDAQ: FDML) egyik divíziója pályateszteket végez innovatív Ferodo Eco-Friction® fékbetétein. A Ferodo Eco-Friction®-t 2014-ben a Daimler vezette be a piacon eredeti felszerelésként, az új Mercedes-Benz C-osztályon.
A Federal-Mogul Motorparts, a Federal-Mogul Holdings Corporation (NASDAQ: FDML) egyik divíziója pályateszteket végez innovatív Ferodo Eco-Friction® fékbetétein. A Ferodo Eco-Friction®-t 2014-ben a Daimler vezette be a piacon eredeti felszerelésként, az új Mercedes-Benz C-osztályon.
Ez a termékcsalád alacsony réztartalmú vagy rézmentes súrlódási megoldást alkalmaz. A Federal-Mogul az egyik első fékrendszergyártó, mely a gépjárműgyártóknak ilyen fékbetéteket kínál, és a Daimler példáját rövidesen egy másik német autógyártó is követni fogja egy olyan gépkocsi bevezetésével, mely ezekkel a fékbetétekkel van felszerelve. A vállalat emellett a világ további, neves gyártóival folytatott fejlesztésekről is beszámolt, melyek eredményeként az év végére világszerte várhatóan egymillió gépjármű kap Ferodo Eco-Friction® fékbetéteket eredeti felszerelésként.
Miért rézmentes?
A réz a fékbetétek egyik kulcsfontosságú alkotóeleme, mivel segíthet növelni a fékek tartósságát, csökkenteni a zajszintet és a fékek „remegését", mely a kormányon és a felfüggesztésen keresztül érezhető fékezéskor, továbbá az üzemi hőmérsékletek széles tartományában hozzájárul a súrlódási stabilitáshoz. Az NAO néven ismert, azbesztmentes, szerves összetételű, illetve az Európában, Ázsiában és Észak-Amerikában használt alacsony acéltartalmú fékbetétekben a réz a fékbetét tömegének 5-20%-át teszi ki.
Az USA egyes államainak jogszabályai a réz felhasználásának fokozatos megszüntetését írják elő a fékbetétekben annak negatív környezeti hatása miatt (úgy tűnik, hogy a réz kihathat a víz oxigénszintjére). A réztartalom a fékbetét össztömegének kevesebb, mint 5%-ára lett korlátozva, mely értéket fokozatosan 0,5% alá kell majd csökkenteni. Az új jogszabályoknak való megfeleléshez az autógyártók napjainkban a fékrendszereikben alkalmazott megoldásokat igyekeznek továbbfejleszteni a kisebb réztartalom kompenzálására. Ezzel az új megoldások, mint pl. a Ferodo Eco-Friction® jelentik majd az új sztenderdet a jövő összes gépjárműve számára a világpiacon.
(A 0,5%-nál kevesebb rezet tartalmazó fékbetétek minősülnek rézmentesnek.)
A jogszabály, mely a fékbetétgyártók számára előírja a réz használatának megszüntetését termékeikben, globális szinten 2025-ben lép hatályba. Az alternatív fékbetét-összetételek és súrlódási anyagok terén szerzett sokéves tapasztalatának köszönhetően a Federal-Mogul előre látta a globális piac jövőbeli igényeit. A legnevesebb gépjárműgyártók közül sokan számítanak a Federal-Mogulra abban, hogy autóikat Ferodo Eco-Friction® anyagokkal szerelje fel.
A Ferodo Eco-Friction® kifejlesztése
A réz hasznos és sokoldalú anyag, mely nem helyettesíthető egyszerűen, egyetlen anyaggal. A Federal-Mogul öt évet töltött alternatívák tanulmányozásával és tesztelésével, olyan technológiákat alkalmazva, melyek biztosítják az elvárt jellemzőket, a teljesítmény terén kötött kompromisszumok nélkül. Az eddig talált legjobb receptúra 30 különböző anyagot tartalmaz. A mai Ferodo Eco-Friction® termékcsalád többféle fémszulfidot, ásványi anyagot, kopóanyagot, rostot, kerámiarészecskét és bizonyos grafittípusokat használ a rezet tartalmazó fékbetétekkel azonos kopási és súrlódási jellemzők eléréséhez. Kutatási tevékenységének sikere a világ első számú vállalatává tette a Federal-Mogult az alacsony réztartalmú és rézmentes súrlódási anyagok terén.
A Ferodo Eco-Friction® alacsony réztartalmú és rézmentes fékbetétjei egy tribológiai ujjlenyomat-készítő folyamat alkalmazásával lettek kifejlesztve, mely lehetővé teszi olyan alternatív anyagok azonosítását, melyek a hagyományos, réztartalmú fékbetétekkel azonos teljesítményt biztosítanak a fékezés, zajszint, Zaj-Rezgés-Nyersesség (NVH), tartósság és szállóporképzés (fékpor) terén. A Federal-Mogul Ferodo Eco-Friction® fékbetétei a rotor korróziójával szembeni jobb ellenállást, emellett magasabb statikus súrlódási teljesítményt biztosítanak, mely különösen fontos a lejtőkön való megállás során.
A Ferodo Eco-Friction® fékbetétjei alapos tesztelésen és hitelesítésen estek át a gépjárműgyártók különböző specifikációinak felhasználásával, és egyaránt kompatibilisek az elektromos parkolófékekkel és a „könnyű féknyerges" fékrendszerekkel (melyek olyan, könnyű féknyergeket tartalmaznak, melyek csökkentik a jármű tömegét, ám befolyásolják hőleadási teljesítményét és a szerkezeti erőket), emellett a hibrid és elektromos autókkal – ezek a nem hibrid megfelelőiknél nehezebb járművek, melyek akkumulátorteleppel való felszereltségük miatt csak egy hőmotort tartalmaznak.
A Ferodo Eco-Friction® tervezése és kifejlesztése a Federal-Mogul több műszaki központjában zajlik Európában, az USA-ban és Ázsiában. Az eredeti-felszerelésgyártói piacra szánt Ferodo Eco-Friction® termékeket kizárólag az olaszországi Mondovìban található (CN) üzem gyártja, míg az utópiac számára a Ferodo® védjegy alatt forgalmazott fékbetétek Mondovìban és a világ több más üzemében készülnek, többek közt a csehországi Kostelec nad Orlicíben.
Lantai József