Három napon belül igazolás kell a kötelezőről! – Mit tegyen, aki máig nem kapott csekket a biztosítójától?
4 perc olvasásTavaly ilyenkor autósok ezrei kerültek kellemetlen helyzetbe, mivel biztosítójuktól a jogszabályban szereplő január 30-i határidőig nem kaptak sem csekket, sem igazolást a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) befizetéséről.
Tavaly ilyenkor autósok ezrei kerültek kellemetlen helyzetbe, mivel biztosítójuktól a jogszabályban szereplő január 30-i határidőig nem kaptak sem csekket, sem igazolást a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) befizetéséről.
Az idei évben ismét előfordulhat, hogy egyes biztosítók késnek a szerződések feldolgozásával. A szabályozás szerint az autós felelőssége, hogy a kötelező meglétét a hatóságok kérésére igazolja. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az alábbiakban összefoglalja, mit kell tenni, ha még nincs ilyen igazolásunk.
A független alkuszokat a határidő közeledtével egyre több ügyfél keresi fel azzal, hogy még nem kapta meg a kötelező biztosításáról szóló csekket, és így fizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni.
Az ügyfelek aggodalma jogos: aki ugyanis a biztosítási kötvényben szereplő határidőt több mint 30 nappal átlépi, az biztosítás nélkül marad. Ennek legsúlyosabb következményét pedig nem is rendőri büntetés, hanem az okozott károkért viselt felelősség jelenti: egy súlyos személyi sérüléssel járó baleset okozása esetén akár egész életre szóló eladósodást is eredményezhet!
A biztosítók egy része ugyanakkor ma már hatvan napos díjhalasztást is felajánl az ügyfeleinek. Ezekben az esetekben a díj befizetése kevésbé sürgető, hiszen nem fenyeget a biztosítás megszűnésének veszélye. A jelenleg érvényben lévő rendelet értelmében azonban a közúti ellenőrzés során már január 31-én is kérhetik a biztosítás érvényességének igazolását. Ilyenkor pedig az igazolás hiánya önmagában szabálysértésnek minősül, függetlenül attól, hogy a gépjármű üzembentartója egyébként rendelkezik-e érvényes biztosítási fedezettel.
A biztosítás érvényességének igazolása közúti ellenőrzés során
Az irányadó kormányrendelet szerint a biztosítási szerződés megkötését
– a biztosítási kötvény vagy
– a biztosító által kiállított igazolólap;
a biztosítási szerződés díjfizetéssel történő folyamatos hatályban tartását pedig az adott díjfizetési időszakra vonatkozó, a befizetést igazoló
– készpénz-átutalási megbízás feladóvevénye (csekk), vagy
– a biztosító által kiállított bizonylat
tanúsítja.
A fentiekből következik, hogy a biztosítási ajánlat a halasztott díjfizetés által biztosított határidő lejártát követően önmagában nem alkalmas a biztosítási fedezet igazolására, emellett a díjfizetés igazolása is elengedhetetlen.
Azt is fontos tudni, hogy ha az üzembentartó kötelező felelősségbiztosítását nem készpénzátutalási megbízással, hanem például csoportos beszedéssel, vagy banki átutalással fizeti meg, a közúti ellenőrzés során a rendőr nem köteles elfogadni az erről szóló banki igazolást, mivel a jogszabály értelmében a biztosítási fedezet fenntartását ebben az esetben csak a biztosító által kiállított, a biztosítási díj megfizetését igazoló bizonylattal (díjfizetési igazolás) lehet igazolni.
Mi tehát a teendő?
„Ha még nincsen a kezünkben a díjfizetésről szóló csekk vagy biztosítói igazolás, a legcélravezetőbb, ha ott járunk utána az elmaradt számlának, ahol a biztosításunkat megkötöttük." – javasolja Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ gépjármű-biztosítási szekciójának elnöke. „Ez általában az adott biztosító ügyfélszolgálata vagy a biztosítási alkuszunk. Hatvan napos díjhalasztás híján péntekig gondoskodjunk az első díj befizetéséről! Ha pedig hatvan napos díjhalasztást kaptunk, arról vagy a biztosítási kötvényt, vagy a biztosító által kiállított igazolólapot szerezzük meg! Fontos, hogy ebben az esetben sem szabad megfeledkezni a további egy hónappal kitolt fizetési határidő szigorú betartásáról."